Yngelsäkre FX5 filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Yngelsäkre FX5 filter

    Jag har en stor insugskorg till mitt Fluval FX5 och om man skulle yngel säkra det så inte de små malarna som just har kommit till i mitt 400 L sugs in dit. Hur kan man göra det?

    Det ser ju ut så här (för de som inte vet hur FX5 insugskorg ser ut): http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=843&page=2

    Man kan ju ta nylonstrumpa och sätta över men då kan filtret ju inte heller suga in allt skit som den ska suga in så hur gör man bäst för att få det att fungera med båda yngel säkert och att det ju ska ta skiten från malarna?
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Är insugskorgen fylld med något?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Fanbyalperna

      • September 2005
      • 752

      #3
      Jag har blå filtermatta som jag skurit till och satt för. Gröpt ur inuti för korgen och håller ihop den med gummiband. Det går också att ta bort korgen och köra ned intaget i ett runt hål i filtermattan.
      Har inte alltid rätt, men fel ibland

      Kommentar

      • Dashivas
        • December 2014
        • 124

        #4
        Jag hade samma problem med min fx5 .
        fick tipset att sätta nätet från ett nät med vitlök .

        satte dit det för några dagar sen så ingen aning om det hjälper men vi får se mina asistros yngel har precis simmat ut ur röret
        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Är insugskorgen fylld med något?
          Nej inget i korgen.

          Skickat från min SGP311 via Tapatalk
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • jozi81
            • January 2011
            • 917

            #6
            En sådan tvättpåse med dragkedja som damerna använder till sina bh är awesome. Finns med lämplig grovlek på nätet och enkelt "applicera"

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              #7
              Ursprungligen postat av Fanbyalperna
              Jag har blå filtermatta som jag skurit till och satt för. Gröpt ur inuti för korgen och håller ihop den med gummiband. Det går också att ta bort korgen och köra ned intaget i ett runt hål i filtermattan.
              Tack ska kolla på denna lösning.

              Skickat från min SGP311 via Tapatalk
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #8
                Ursprungligen postat av Dashivas
                Jag hade samma problem med min fx5 .
                fick tipset att sätta nätet från ett nät med vitlök .

                satte dit det för några dagar sen så ingen aning om det hjälper men vi får se mina asistros yngel har precis simmat ut ur röret
                Lite kul för jag fixade andra problem med filtret igår och då såg jag mediapåsen som är just sånt nät och tänkte på att man kunde göra så men hittade inte an till så jag gav upp den idén. Ska leta lite mera för att kolla hur stora hålen blir när man sätter på ett sånt. Eller om vi har ett sånt från lök. Tack

                Skickat från min SGP311 via Tapatalk
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                Arbetssätt...