hur mycket storm ska det vara ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulgu
    • December 2014
    • 29

    hur mycket storm ska det vara ?

    har äntligen fått pumpen jag beställde , köpte en Aquael 1000 som jag satte in i mitt 170l , det ser bra ut , men det jag väntat på var att få flytta pumpen som satt i detta akvarium till mitt 105 l som gått med en klen pump och sjuka fiskar , det är en Eheimen 2012 och den går inte att strypa , jag tycker att den är lite väl häftig för mina guppysar +yngel , jag har nu vridit munstycket helt runt för att minska strömmen , är en sån pump för "våldsam" eller vad har ni för synpunkter ?( jag vet inte vad den pumpen är anpassad till för vatten mängd )
  • Dashivas
    • December 2014
    • 124

    #2
    Du kan ju alltid sätta dit ett strilrör .
    Har ett ytterfilter på 400l/h i mitt 19l kar och har ett strilrör så reduceras virvelvinden rejält
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

    Kommentar

    • ulgu
      • December 2014
      • 29

      #3
      Ursprungligen postat av Dashivas
      Du kan ju alltid sätta dit ett strilrör .
      Har ett ytterfilter på 400l/h i mitt 19l kar och har ett strilrör så reduceras virvelvinden rejält
      låter jättebra ! men jag har letat och hittar tyvärr inte delar som ska passa till min Eheim pump ? någon som vet om det finns , eller passar andra märken ? , har också letat kolfilter till min pump och tillslut hittat på ett ställe , tyckte dock att det var dyrt då jag sett billigare varianter men då står det ju inte att det passar till just min 2012 pump ?

      Kommentar

      • Dashivas
        • December 2014
        • 124

        #4
        Ursprungligen postat av ulgu
        låter jättebra ! men jag har letat och hittar tyvärr inte delar som ska passa till min Eheim pump ? någon som vet om det finns , eller passar andra märken ? , har också letat kolfilter till min pump och tillslut hittat på ett ställe , tyckte dock att det var dyrt då jag sett billigare varianter men då står det ju inte att det passar till just min 2012 pump ?
        Man kan ju göra själv med ett vp rör som man borrar hål i eller en bit slang med hål i
        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13136

          #5
          Fast nu är det så att det inte går att fästa nåt på munstycket på dessa pumpar, det du kan göra (om du kan tänks dig att massakrera den) är att klippa upp utblåset med en avbitartång eller såga upp det... Funkade för mig men sen bytte jag ut filtret eftersom det rymmer så grymt lite filtermaterial.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • ulgu
            • December 2014
            • 29

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Fast nu är det så att det inte går att fästa nåt på munstycket på dessa pumpar, det du kan göra (om du kan tänks dig att massakrera den) är att klippa upp utblåset med en avbitartång eller såga upp det... Funkade för mig men sen bytte jag ut filtret eftersom det rymmer så grymt lite filtermaterial.
            Ja precis , har letat om det verkligen inte finns något som man kan sätta på till den pumpen ,men det finns en massa tillbehör till många andra men inte den , så det kanske blir till att köpa en ny ? tips till 100 l ??

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13136

              #7
              Ursprungligen postat av ulgu
              Ja precis , har letat om det verkligen inte finns något som man kan sätta på till den pumpen ,men det finns en massa tillbehör till många andra men inte den , så det kanske blir till att köpa en ny ? tips till 100 l ??
              tycker man ska bygga en lösning själv, ex bakom en bakgrund eller en variant jag byggt och som står på akvariet och en pump på botten som lyfter vatten upp till filtret somdu kan se här
              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...