Vad gör ni rent glaset med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Madde2008
    • December 2014
    • 43

    Vad gör ni rent glaset med?

    Har nu kommit till insikt med att jag snart måste ta bort alger på rutorna på mitt nya akvarium. Lyckades repa mitt gamla lite när jag använde skrapa. Vad använder ni? Finns det något effektivt alternativ? Har provat en sån där magnet vilket var helt meningslöst... I somras var det riktigt kämpigt då det var både varmt och ljust i rummet. Algerna stortrivdes. Hoppas mina Ancistrusar och snäckor är flitiga i det nya nu... Har ju lärt mig massor också av att läsa här om växt och fiskval. En kanonsida för oss gröngölingar...
  • Dashivas
    • December 2014
    • 124

    #2
    Ursprungligen postat av Madde2008
    Har nu kommit till insikt med att jag snart måste ta bort alger på rutorna på mitt nya akvarium. Lyckades repa mitt gamla lite när jag använde skrapa. Vad använder ni? Finns det något effektivt alternativ? Har provat en sån där magnet vilket var helt meningslöst... I somras var det riktigt kämpigt då det var både varmt och ljust i rummet. Algerna stortrivdes. Hoppas mina Ancistrusar och snäckor är flitiga i det nya nu... Har ju lärt mig massor också av att läsa här om växt och fiskval. En kanonsida för oss gröngölingar...
    Jag använder en färgskrapa med ett rakblad på.
    Dock behövs det väldigt sällan skrapa tror jag gjort det 1-2 ggr dom senaste 3 åren
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      #3
      Helt vanlig isskrapa till bilen funkar kanonbra!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det beror nog mycket på hur ofta man gör rent. Gör man det en gång i veckan så har inte algerna hunnit fästa så hårt och då funkar det med en algmagnet (använd en flytande) men går det längre tid mellan gångerna så använd en "rakbladsskrapa" eller en Scotch Brite svamp (den vita)
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • woodlund
          • December 2011
          • 666

          #5
          Jag använder mig av en disksvamp med vit scotchbrite på , funkar alldeles utmärkt
          1900Liter Diskusvatten


          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Madde2008
            • December 2014
            • 43

            #6
            Scotch Brite ska genast provas! Men jag tror inte jag kommer få samma problem som jag hade i mitt gamla lilla i somras... Det var ett alginferno...

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              #7
              Magnetskrapa med en finkornig sand är ingen kombination som jag gillar, även om jag står bra i fri höjd från sanden virvlar det alltid små korn ändå.

              Kökssvamp med den vita ytan (utan slipmedel) tycker jag fungerar bra, om som det tidigare nämnts är någorlunda frekvent, annars rakbladet. En vanlig disktrasa gör jobbet om det görs en gång i veckan.

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13135

                #8
                Ja precis trixet är att göra rent ofta innan det sätter ordentligt och det går då lätt och fort att få bort!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Madde2008
                  • December 2014
                  • 43

                  #9
                  Testade faktiskt den gamla algmagneten jag hade förpassat till ett skåp. Det gick ju kanon! Den här gången ska jag ligga steget före algerna! Hoppas det funkar till sommaren också. Vi har stora fönster i rakt söderläge till vardagsrummet... Därav eländet i somras kan jag tro. Delvis i alla fall. Nu har vi bättre placering av akvariet också.

                  Kommentar

                  • TommySt

                    • January 2014
                    • 208

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Det beror nog mycket på hur ofta man gör rent. Gör man det en gång i veckan så har inte algerna hunnit fästa så hårt och då funkar det med en algmagnet (använd en flytande) men går det längre tid mellan gångerna så använd en "rakbladsskrapa" eller en Scotch Brite svamp (den vita)
                    Fundering... varför den Vita varianten? Är den mjukare än den klassiska gul-gröna eller vad?

                    Å sen är det ju som med bilar... första repan är alltid värst.
                    Jag har upptäckt ett par tre stycken på mitt nya (eller i mars -14 var det det) kar och har ingen förklaring till dem.
                    Senaste teorin är att ett på armen hängande guldarmband och/eller vigselring kan vara boven... Ngn som har erfarenhet av det? (Inte äktenskapet då.)

                    Oron är väl också alltid störst när man är nära bottenmaterialet. Samtidigt vill man ju rengöra så långt ner som möjligt.
                    Försöker vara vaksam på uppvirvlande sandkorn - men har ju inte hela dagen på sig att vänta.
                    En hemsida om akvariefiskar, akvarium och allt runt omkring.
                    Using Tapatalk

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Jepp - den vita varianten är skonsammare mot rutan
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Axman
                        • January 2013
                        • 188

                        #12
                        Som de andra, vit tvättsvamp och en rakbladsskrapa i nödfall. Men jag vill nog slå ett slag för unga ancistrus, physa samt posthorn för att ha längre tid mellan rengörandet.

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          #13
                          Den gröna innehåller slipmedel men det gör inte den vita. Jag har även använt sån där vit filtervadd ibland och det funkar också.

                          Kommentar

                          • admin
                            Christian Alfredsson

                            • November 2004
                            • 11220

                            #14
                            Jag har så finkorning sand i karen att filtervadd eller svamp inte funkar. Får alltid med grus i dem

                            Jag kör med en handy rakbladsskrapa och är försiktig

                            Så här ser den ut: https://www.imazo.se/Servlet?page=11...t=&itemcount=0
                            Christian Alfredsson
                            Tekniskt ansvarig Zoopet

                            Kommentar

                            • rödtoppen
                              • June 2006
                              • 3148

                              #15
                              Jag kör med en algskrapa som jag köpte på ebay.
                              Som nybörjare lyckades jag att repa mitt akvarium, förmodligen för att jag drog med skrapan åt båda hållen (skrapa bara rakt nedåt)
                              Marine Algae Cleaner Scraper For Aquarium Fish Plant Tank Cleaning + 10 Blades in Pet Supplies, Fish & Aquariums, Cleaning & Maintenance | eBay
                              / dtoppen /

                              Kommentar

                              Arbetssätt...