Ut med pianot och in med akvarie,tips på akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axman
    • January 2013
    • 188

    Ut med pianot och in med akvarie,tips på akvarie

    Hej!

    Jag skall göra mig av med ett piano som står i källaren In på denna yta skall ett större akvarium och eventuellt något / några mindre beroende på om jag vill ha akvarium för yngel och räkor eller ej.

    Här är min vision/dröm. Om det är så det sedan verkligen blir vete gudarna.

    Syfte: Primärt för guldfiskar skulle jag tro. Skulle jag vilja ha något annat i framtiden så är det ju en sak men jag tänker att filtreringsmässigt så är ju guldfisk det som skitar ned mest tror jag? Sommartid så är det troligt att en del/alla invånare får flytta ut i en damm.

    Fysiska mått: Det är ett fack i en korridor där facket är 270 cm brett och 90 cm djupt

    Önskemål: Ett större akvarium, eventuellt med utrymme över för att ha utrymme för räkor, yngelakvarium och/eller karantän intill i andra akvarium. Det bör bara så snyggt som det går. Dvs kanske inte nödvändigtvis att akvariet är ett möbelakvarie men bordet osv bör ge ett liknande intryck.

    Prisbild: Svårt! Naturligtvis vill jag inte spendera en förmögenhet. Men jag är inte ute efter billigast möjliga utan vill ha värde för pengarna. Jag är sådan att jag köper inte så mycket men köper bra grejer när jag väl köper.

    Diverse:
    • Ser gärna att det är LED-belysning men just nu är en dum mellanperiod tycker jag. Det är så nytt att det är svindyrt men har börjat bli standard på mindre akvarier osv. Kan tänka mig att om ett år är marknaden annorlunda.
    • Funderade på om det är värt att beställa av majornas glasmästeri, har sett att de gör. Kanske man kan få lite roliga mått som passar till facket?
    • Filtrering, ja möbler med inbyggd sump är ju tufft, men verkar komma med en prislapp som inte gör det värt det. gör mig egentligen inte så mycket vad det är så länge det är någorlunda lättskött.
    • Bor i GBG och varenda butik säljer ju juwel här. Är väl juwel 400 som jag kikat på då men är inte superimponerad. Dock så är ju alternativen dubbelt så dyra men bara aningen bättre ser det ut som (om de ens finns att köpa här)?


    Har ni några förslag? Blev en del text men hade nog kunnat tredubbla det med alla grubblerier man har.

    MVH
    Jonas
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 December 2014, 14:35.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kollat blocket? Sök på fiskdelen och "MP" så finns där några stycken 720-liters
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Axman
      • January 2013
      • 188

      #3
      Japp, kikar där emellanåt men har inte riktigt sett något, fick dock inget vettigt resultat med MP. Menade du MP som sökord?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ja, det finns en tillverkare som heter MP och ägs av Eheim, som gör snygga kar till ok priser. Det går lite upp och ner med tillgången på dessa, men där låg ett par fina kar innan jul.
        Kolla efter fler tillverkare, tex Akvastabil och Rena som även de gör bra kar i din efterfrågade storlek.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Axman
          • January 2013
          • 188

          #5
          Aha, jo jag letade igenom nu men hittade inga 720 när jag sökte på MP så jag blev lite förvirrad. Verkar som att 720-kar går åt som smör i solsken på blocket (i vart fall de jag kikat på). Akvastabil har jag sett, Rena var nytt märke för mig. Skall genast leta mer info, tack.

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #6
            Ett tip är att kolla på www.dba.dk om där finns några billiga i DK då du bara kan ta färjan över. Stora akvarier är vanligare i DK a någon anledning. Finns t.ex. ett 840 l Diamant i Randers som jag är sugen på.

            Skickat med Tapatalk från min mobil.
            Senast redigerad av Webo; 27 December 2014, 10:35.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              #7
              Akvastabil är ett danskt märke och de håller bra kvalitet och där finns många till salu i DK. Kolla dock belysningen. De äldre kan ha 2 ljusrör istället för 4 när det gäller större kar så vill man nog helst ha 4 rör för att få bra ljus. De har fina möbler till deras akvarier också.

              Skickat med Tapatalk från min mobil.
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              Arbetssätt...