Lite besviken!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    #16
    Jag publicerade precis en liten film om detta i min tråd, ta gärna en titt där. Nu är mitt väldigt överdrivet, du behöver verkligen inte två ytterfilter, men det kanske ger dig en känsla över hur det kan se ut.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #17
      Juni - kan du inte komplettera med ett till filter bara? Endera ytter som föreslagits, eller ett till innerfilter? Jag har ett Juwel Rio 180, med samma originalpump som du har. Jag valde att sätta i ett till innerfilter för att få mer cirkulation. (Anledningen till att jag ville ha det är för att jag har lite för hög fisklast, och det blev bös och skit, samt att jag fick rengöra filter stup i kvarten). Nu har jag mitt extrafilter riktat nedåt, eftersom jag ville blåsa ren botten. Men skulle jag rikta det mot ytan skulle det bli hela havet stormar på ytan.

      Iom att Juwelfiltret får avlastning slammar det inte alls igen på samma vis, vilket innebär att jag har fullt flöde hela tiden (innan gick det ju ner när filtret började bli insatt, vilket var snabbt)

      Om du ändå bara ska ha en temporär lösning tills du bygger om menar jag?

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #18
        Ursprungligen postat av Alexia
        Juni - kan du inte komplettera med ett till filter bara? Endera ytter som föreslagits, eller ett till innerfilter? Jag har ett Juwel Rio 180, med samma originalpump som du har. Jag valde att sätta i ett till innerfilter för att få mer cirkulation. (Anledningen till att jag ville ha det är för att jag har lite för hög fisklast, och det blev bös och skit, samt att jag fick rengöra filter stup i kvarten). Nu har jag mitt extrafilter riktat nedåt, eftersom jag ville blåsa ren botten. Men skulle jag rikta det mot ytan skulle det bli hela havet stormar på ytan.

        Iom att Juwelfiltret får avlastning slammar det inte alls igen på samma vis, vilket innebär att jag har fullt flöde hela tiden (innan gick det ju ner när filtret började bli insatt, vilket var snabbt)

        Om du ändå bara ska ha en temporär lösning tills du bygger om menar jag?
        Du har alltså Juwels 600 L/H och endast ett extra filter? Om jag då ökar till 1000 pump och köper till ett extra filter borde det fixa endel!
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #19
          Juni, i mitt 180 Juwel så har jag det tillhörande interna filtret + ett Fluval 206 ytterfilter, funkar kanonens. Fast vill tillägga, att jag har för länge sen plockat bort den vita översta filtermattan i innerfiltret och ersatt det med blå grov filtermatta (den gröna under den), men det är jag det

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #20
            Vart har du ytterfiltret? Känner att det inte får vara ifred och måste kunna lita på att det inte pillas på det. Skulle det funka med ett innerfilter till? Eller blir det bara klumpigt med mer apparatur isället för en mycket starkare pump? (Alla kan slappna av, det blir en starkare pump när jag hittat rätt)
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #21
              Släng i en Fluval4+!
              Det tänkte jag göra. Fyllde den med packad filtervadd men ändå blev det storm i karet, så den åkte ur igen...
              Hade säkert varit lagom strömt för ditt Malawi!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #22
                Jag har ytterfiltret i vänstra skåpet. Hur menar du "att det inte får vara ifred", har du småbarn som kan pilla?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Alexia
                  • January 2011
                  • 509

                  #23
                  Precis - juwels 600 l/h, samt ett Hydor Crystal 2 RO5 som ger 650 liter i timmen. Det sistnämnda har jag alltså riktat ner, under ytan - annars blev det storm på ytan. Trots att jag kör juwelpumpen utan utblåsrör (jag fick aldrig ngn med).

                  I 137 l karet har jag ett fluval 4+ (1000 l/h, ställbart). Det har jag fått strypa lite och rikta in i glaset för inte alla fiskar skulle blåsa in i ett hörn. Dock låter det rätt mycket tyvärr, medan hydorfiltret är tyst. Kan dock vara att mitt fluval börjar bli gammalt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...