Frågor lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Styfv
    • November 2012
    • 176

    Frågor lysrör

    Hejhej!

    Jag har ändrat runt lite hemma, köpt nytt kar och för första gången startat upp med Malawi.

    1. Malawikar 310L: Nu sitter det 2x36w "Philips tld 965" som jag har varit mycket nöjd med i ett SA akvarium med mycket växter. Funkar dessa till Malawi eller blir det för ljust? Finns det något bättre alternativ för att förhöja de blå och gula fiskarna? LED rör skulle jag gärna höra lite tankar kring, jag kan tänka dessa passar bra till Malawi där jag inte har några växter. Dessutom har jag problem med värmen på sommaren och LED är väl betydligt kallare än vanliga lysrör?

    2. SA Juwel trigon 350 med mycket växter. 2 långa och 2 korta T5 lysrör. Jag tycker det blir lite väl ljust, det sitter originalrören i nu och jag antar det måste vara rejält ljust för att nå ner i botten. Verkar finnas dåligt med T5 rör överlag? Så jag behöver tips på vad som finns. "Akvarielysrör" finns det ju, men de verkar i vanlig ordning överprissatta.

    Kanske stora frågor? Jag är intresserad av all diskussion och tankar. Har ingen erfarenhet av LED-rör och inte heller Malawi.



    Styfv, Karlstad
  • Styfv
    • November 2012
    • 176

    #2
    Har ingen några tankar kring ledrör?

    Ok, glöm frågorna och skriv lite tankar och erfarenheter kring ledlysrör då.

    Jag har luskat fram att det finns ledspottar med Ra90 men jag finner inga bra rör eller ledstripes.



    Styfv, Karlstad

    Kommentar

    • Bobby
      • March 2002
      • 351

      #3
      Led skulle fungera alldeles utmärkt till ditt malawikar.
      Det är egentligen bara en fördel med mindre ljus om du inte ska hålla växter.
      Välj ett rör som framhäver fiskarnas färger bra.

      Kommentar

      • Styfv
        • November 2012
        • 176

        #4
        Några tips på ledrör som framhäver färgerna?



        Styfv, Karlstad

        Kommentar

        • Bobby
          • March 2002
          • 351

          #5
          Jag har tyvärr ingen erfarenhet av just ledrör.
          Men de borde innehålla mycket blått och rött för att framhäva fiskarnas färger.

          Kommentar

          Arbetssätt...