Dubbla ramper i Rio 180?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Jörgen*
    • September 2014
    • 85

    Dubbla ramper i Rio 180?

    Någon som provat om det funkar med dubbla ramper i ett Rio 180?
    Jag har mätt lite och det verkar funka men tänkte kolla här om någon provat.

    Har en Ludwigia repens rubin som växer på bra men 10-15cm från botten och upp
    så släpper den bladen. Resterande så är den röd och fin. Göder med pmdd och mäsk
    så jag antar att ljuset är för dåligt.

    Tänkte även att man kanske skulle ha andra rör istället för Juwel daylight?
    Och rören är bara 3 månader gamla.
  • Mattias H
    • September 2012
    • 70

    #2
    Har inte koll på om det funkar men du har reflektorer på va?
    Annars gör ju det väldigt stor skillnad på dom befintliga rören.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Är det samma djup på ett 180 som ett 240? Isf funkar det utan problem, man får skära till locken bara så de täcker mellan ramperna.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • *Jörgen*
        • September 2014
        • 85

        #4
        Reflektorer är på, det som skulle kunna ta i är reflektorerna i mitten staget men det går ju att kapa ur
        reflektorerna lite isåfall.

        Men Ludwigia repens rubin ska ju inte vara en direkt svår växt heller vad jag läst.

        Min sambo kommer strypa mig om jag kommer hem med en ramp, luckor och ett par reflektorer till:-)

        Efter jag startade det här akvariet så har jag blivit intresserad av växter helt plötsligt. Har hittat massor
        med fina växter jag skulle kunna tänka mig, men dessa är också väldigt svåra som synd är.

        Som det är nu så är det 2x45w, skulle 4x45w bli stor skillnad så det går att ha svårare växter?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Definitivt, det kommer att göra stor skillnad men förutsätter nästan att du även kör med co2. Utan co2 får du en massa ljus till växter som kanske inte klarar av att ta hand om det, och algproblem som följd.
          Kanske du isf skulle fundera på andra växter som inte kräver lika mycket ljus.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • *Jörgen*
            • September 2014
            • 85

            #6
            Ok! Får problem åt andra hållet då. Är nybörjare på det här men mäsk kommer inte i närheten av trycksatt
            med andra ord? Sen så är röda växter jäkligt fina att bryta det gröna med. Satt och kollade lite växter igår,
            när man hittar en fin så nog är den röd haha.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Kolla på Cryptocoryne, där finns många fina växter och även röda. Släktet är ganska enkla, även de som är röda.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • *Jörgen*
                • September 2014
                • 85

                #8
                Ja jag får gå igenom Tropicas sortiment ikväll igen.

                Tackar för alla svar!

                Kommentar

                • Christer5

                  #9
                  Jag har haft Rio 180 med tillhörande enkelramp,att köra med två ramper är jag övetygad om att det blir för mycket ljus och alger.

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Om ni kollar på "månadens akvarium" för november så ser ni ett Rio 180 med dubbla ramper. Det blev inte för mycket ljus (snarare för lite) och algerna fanns inte..

                    Så, jag är till skillnad från Christer övertygad om att man kan köra dubbla ramper..
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Christer5

                      #11
                      Så är det med den här hobbyn att vi har olika uppfattningar

                      Kommentar

                      • Bobby
                        • March 2002
                        • 351

                        #12
                        Jag har kört ett RIO 180L med 4x39W uunder två år - CO2 är ett måste med så mycket ljus tycker jag.
                        Det gick dock att få sprutt på alla de arter som jag testade i vilket fall.

                        Kommentar

                        • *Jörgen*
                          • September 2014
                          • 85

                          #13
                          Ja då vet man att det funkar med dubbla då. Som det är nu så har jag 0.5 watt per liter vatten och blir 1 watt per liter med dubbla ramper. Hur långt räcker mäsken är då frågan eller måste man köra med trycksatt?

                          Nu kör jag två sodastream flaskor på grund av att flaskorna är hårda och har svarvat anslutningar som sitter i locken för att slippa läckage. Dessa byter jag mäsk i en gång i veckan, inte samma dag då. Använder ett tunt (5mm) plaströr som jag värmt och gjort en krok på som är istoppad i det befintliga innerfiltret, i hålet mellan filterkorgarna så det bubblar rakt upp till pumpen. Räcker detta för att lösa upp gasen tillräckligt?

                          Om jag behöver mer gas så få jag koppla på fler flaskor, förövrigt bra storlek på flaskorna för dom går att gömma undan i skåpet.

                          Sen är frågan, funkar lätta växter med ökad ljusmängd?
                          Senast redigerad av *Jörgen*; 09 December 2014, 18:24.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...