Tips till min Juwel Bioflow 6.0

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Styfv
    • November 2012
    • 176

    Tips till min Juwel Bioflow 6.0

    Hej!

    Är på gång att starta upp ett Bioflow 6.0. Jag undrar om någon vet om man kan stoppa i 1500L/h pumpen som sitter i Bioflow 8.0? Jag tänker helt enkelt att det borde bli bättre drag. Någon som gjort så och kanske till och med har artikelnummer eller namn på produkten jag ska köpa? Om det ens går att köpa separat?

    Jag har aldrig tidigare kört stora innerfilter, bara ytterfilter. Så jag tänkte höra hur ni gjort eller hur ni resonerar kring följande:
    1. Ta bort de finare filterblocken och ersätta med keramiskt material.
    2. Ta bot de finare filterblocken och ersätta med dito pp10.
    3. Ta bort samtliga blockfiltren och ersätta med keramiskt material.
    Fint filter på toppen som byts nån gång i veckan.
    Det jag är ute efter är att slippa de krångliga bytesintervallen som Jewel rekommenderar och köra som jag brukar med ytterfilter, bara spola ur nån gång per år eller vartannat.




    Tacksam för tankar reflektioner.... -Styfv
  • wanegardh
    • January 2013
    • 64

    #2
    Vilket kar har du?
    Jag har ett Rio 300 som jag köpte 1500-pumpen till.
    Blev stor skillnad.
    Mycket renare i karet nu.
    Jag har bara grova filtermattor i mitt kar.
    Dom byter jag aldrig, bara kramar ur dom då och då.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Jag har bytt i mina 400 l oxh 450 l kar till 1500 pump och det ör stor skillnad.

      När det gäller filter rengöring så kan jag säga att jag har grova och fina i mina och de har varit igång nu i meklan 2-3 mån och jag har inte rengjort dom än och ett av karen har många mallar som skiter ner en hel del.

      Tänk också på att man behöver filtermaterial innan vattnet kommer till keramiska eller liknande materual då du annars får en massa skit i dem för då kan de inte göra sitt jobb.

      Sedan spekar det in hur stort kar du har och vad du har tänkt att ha i det och det framgår inte här. :-)

      Skickat med Tapatalk från min mobil.
      Senast redigerad av Webo; 07 December 2014, 09:15.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Styfv
        • November 2012
        • 176

        #4
        Hej igen och tack så mycket för tankar och information!

        Det är ett 350L Trigon som det för tillfället går 20-30 tetror, 4st 5 - 15cm Ancistrus och en vuxen Siamesisk algätare i. Tanken är väl att det så småningom blir stora tetrastim eller varför inte Discus?

        Jag kollade upp pumpen på E-Bay. 1500L/h modellen kostar ju lika mycket som ett Eheim 2213 med slangkopplingar och filtermedia!!! Känns nästan som det kvittar. Det var lite synd för efter att ha satt upp och pysslat lite med Bioflow filtret gillar jag upplägget och extra bonus blir det ju med dold värmare mitt i vattenströmmen. Där i blir det ju även kalk och torvpåsar för vattenkvaliteten och färg då det finns extra plats att gömma dessa.



        -Styfv, Karlstad

        Kommentar

        • wanegardh
          • January 2013
          • 64

          #5
          Själva cirkulationspumpen kostar nåt på 400 kr hos Hornbach.
          Dom har prisgaranti.
          Be dom att matcha priset hos PWSS.

          Kommentar

          • Styfv
            • November 2012
            • 176

            #6
            Klockrent!
            Tack för tipset!



            Styfv, Karlstad

            Kommentar

            • Styfv
              • November 2012
              • 176

              #7
              Såhär blev det:
              2 st lådor Juwel cirax
              4 st grovfilter
              vitt finfilter på toppen som byts vid vattenbyte.
              Kör med 1000L/h tills den går sönder (sen blir det 1500L/h) för jag tyckte det var en för dyr uppgradering.

              Nu ska det få gå ett tag så får vi se om det blir ökat fiskbestånd!

              Kan ju också passa på att berätta lite erfarenheter:
              Vid senaste vattenbytet (20% av 350L) fyllde jag på med vatten direkt i filtret på doppvärmaresidan. Jag fyller på med kallvatten. Efter en stund hör jag ett jäkla rassel i gruset under filtret och när jag räknar in malarna konstaterar jag att det måste vara den siamesiska algätaren som håller på, den kanske inte gillar kallvattnet tänker jag. Två dagar senare är den stendöd utan synliga skador. Kan en fullvuxen (13-15cm) siames som äter bra och alltid är aktiv dö av det kalla vattnet? Borde den inte flytta sig? Har aldrig varit med om något liknande..... tråkigt!

              Totalt har jag redan hittat sex tetror högst upp i filtret, varav två döda. Jag vet inte om de dött av att vara i filtret, det är ju ganska lugnt där. Helt enkelt ett jäkla fiskande i det där filtret!



              Styfv, Karlstad

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #8
                Jag tror de har dött pga temperatur skillnaden. När du byter vatten så ska du helst ha samme temperatur på vattnet du fyller på med som det du har i akvariet. Det är inte heller en så bra idé att fylla på vatten direkt i filtret då du lär döda dina filter bakterier. Fyll i vatten i karet och med samma temperatur så kommer allt att bli bra. Temperatur skillnader kan döda eller ge fisken sjukdomar som vit prick och svamp.

                Skickat från min SGP311 via Tapatalk
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Styfv
                  • November 2012
                  • 176

                  #9
                  Hej!

                  Nja, det är väl bara siamesen jag skulle kunna härleda till att den dött av för kallt vatten, de andra har kommit in i filtret lite då och då, de flesta levande. Jag har alltid genom alla år bytt med kallt kranvatten och aldrig råkat ut för dödsfall efteråt så det tror jag inte på. Jag kan inte heller tänka mig att bakterierna i filtret dör eftersom det kalla vattnet som sagt spolades bak och ut i botten genom filtret där doppvärmaren satt. Pumpen var strömlös och därför kom inget kallt vatten igenom biofiltret.



                  Styfv, Karlstad

                  Kommentar

                  Arbetssätt...