Håller Philips Aquarelle-rör längre än andra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    Håller Philips Aquarelle-rör längre än andra?

    Min handlare hävdar bestämt att Aquarelle-rören håller längre än konkurrenterna. Finns det någon sanning i hans påstående? (Han har fortfarande kvar att sälja, så han är nog part i målet...)

    /Roffe
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Ursprungligen postat av roffen2
    Min handlare hävdar bestämt att Aquarelle-rören håller längre än konkurrenterna. Finns det någon sanning i hans påstående? (Han har fortfarande kvar att sälja, så han är nog part i målet...)

    /Roffe
    Hur menar han med "håller"..?

    Är det att de lyser längre eller är det effekten? Jag har inte märkt någon skillnad i något av fallen. Det vore intressant att veta vad han bygger slutsatsen på..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det finns i alla fall 2 olika typer av lysrör som fungerar på olika sätt och därmed också håller effekten olika länge.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • roffen2
        • August 2012
        • 197

        #4
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Hur menar han med "håller"..?

        Är det att de lyser längre eller är det effekten? Jag har inte märkt någon skillnad i något av fallen. Det vore intressant att veta vad han bygger slutsatsen på..
        Han menar att de behåller intensitet och ljusegenskaper så bra att man kan ha dem i flera år.

        Produkten försvann väl ur marknaden för några år sedan och innan jag dök upp här. men det låter som att det har varit mångas favorit(?)

        Kommentar

        • Henrik_A
          • August 2010
          • 146

          #5
          Lita du på Arnold, har kört mina i 5-6år utan att märka något. Antar att det är T5 du ska använda? Är ett mycket bra lysrör.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag fick byta ett Aquarelle T5 igår, och fick då byta med Sylvania Aquastar som lyser betydligt skarpare. Med 4x59 w varav ett "udda" märks skillnaden, men hade det inte gått sönder hade jag aldrig bytt det.
            Men å andra sidan har jag hört detta argument från Arnold för säkert 10-15 år sedan, utan att ha anledning att misstro honom!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Som ansjo nämner så märker man inte att ljusrören tappar i effekt eftersom det sker långsamt.
              Är för övrigt även värt att nämna att jag hörde en representant från Sylvania säga att just deras lysrör också håller längre än alla andras.
              Så det är nog flera fabrikats lysrör som har längre "effektlängd"
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Henrik_A
                • August 2010
                • 146

                #8
                Jag har 8st t5 rör till ett av karen som tänds fyra och fyra och jag har testat mot nya utan att kunna säga att jag ser någon direkt skillnad.
                Rören var då ca: 5 år.
                Har för mig att dom tappar ca:5%, sen sista tiden innan dom slocknar tappar dom givetvis mycket mer.
                Sylvanias aquastar är säkert uppbyggt på samma sätt.

                Det går inte att jämföra med gamla t8 rör, där man fick en chock när man bytte efter ca: 1år.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Om jag lägger fram det såhär då, så blir det tydligare.

                  Efter 12 månader så har jag fortsatt haft bubbel med Aquarelle, det är ett potent rör efter ett år.

                  När jag bytte till nya rör efter ett år så ökade bubblet markant. Vad betyder det här? Det betyder att effekten avtar ganska avsevärt efter ett år.

                  Lyser det fortfarande? Ja. Är det konstant lika bra? Knappast. Är det bra nog för en "vanlig" akvarist? Helt klart.

                  För mig är det viktigt med bra tryck, därför vill jag ha bra drag i grejorna.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Bobby
                    • March 2002
                    • 351

                    #10
                    Jag vet att både aquarelle och sylvana har rör av trifosfor-typ.
                    Det innebär att insidan på tuben är belagd med tre olika fosforskikt - det ger rören dess unika egenskaper.
                    Oftast är det olika skikt för rött grönt och blått.
                    Det innebär också att de behåller sin effektivitet längre än rör med enkla fosforskikt.
                    Men du får ett markant tapp även på dessa rör och jag skulle inte köra dessa rör längre än två år på ett växtkar.
                    Precis som Mathias nämner är det avsevärd skillnad på ett nytt rör och ett som har ett år på nacken.
                    PAR mätningar på aquarelle har avslöjat tapp på upp till 40% på ett år.

                    Kommentar

                    • Henrik_A
                      • August 2010
                      • 146

                      #11
                      Mathias har helt rätt, ska man ha ett snyggt kar med mer krävande växter bör man byta oftare.
                      Bubblet avtar rätt rejält efter två år det vet jag av egen erfarenhet.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...