310L Streampump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Styfv
    • November 2012
    • 176

    310L Streampump

    Hej!

    Behöver lite tips.....

    Ska starta ett 310L Malawikar och har ett ytterfilter som pumpar 1500L/h.
    Tänkte komplettera med ett par streampumpar, en riktad mot ytan å en nån annanstans. Låter det bra? I såfall tar jag tacksamt emot tips på storleksförslag, placeringsförslag och köpråd. Pris är naturligtvis en viktig faktor.



    Styfv, Karlstad
  • åheim
    • April 2006
    • 13143

    #2
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av Styfv
      Hej!

      Behöver lite tips.....

      Ska starta ett 310L Malawikar och har ett ytterfilter som pumpar 1500L/h.
      Tänkte komplettera med ett par streampumpar, en riktad mot ytan å en nån annanstans. Låter det bra? I såfall tar jag tacksamt emot tips på storleksförslag, placeringsförslag och köpråd. Pris är naturligtvis en viktig faktor.



      Styfv, Karlstad
      Jag tror 2st i storleksordningen 2500-3000 l/tim borde bli kalas. Skulle sätta de höjdledes ungefär mitt på tvärsidorna i akvariet, rikta de lite uppåt mot ytan och lite mot framrutan. Då borde du få rejäl cirkulation och rörelse på allt vatten i hela akvariet.

      Givetvis kommer det säkert fungera med endast 1 pump också men tror det blir bättre med 2st 'motriktade'

      Riktar du de för mycket neråt kommer du mest skyffla bort sand.

      Du kan ju testa att köpa 1 pump först och sedan komplettera om du inte tycker det räcker men i den storleksklassen är de rimligt prissatta tycker jag.

      Vill du att de ska hålla i några år problemfritt välj Tunze, vill du ha billigast sök på ebay. Men jag skulle gissa att en Tunze håller 4-5 ggr så länge som lågprispumpar.
      Det kan även skilja sig i ljud, vibrationer etc. Mina Tunze (några storlekar större) är inte hörbara om mina eheim ytterfilter (inte speciellt högljudda) är igång, stänger jag ytterfilter och det är mitt i natten kan jag mycket svagt förnimma ett ljud från streamerpumparna. Är det dagtid är det för mycket stomljud från huset, trafik utomhus etc för att jag ens ska kunna förnimma streamerpumparna.

      Med förslaget så kommer du få en cirkulation på 20 ggr vattenvolymen ungefär, detta blir superkalas i ett Malawikar. Rekommendationen brukar vara MINST 10ggr men gärna mer.

      Kommentar

      • Styfv
        • November 2012
        • 176

        #4
        Hej Igen!

        Tack så mycket för både förslag och jättebra information och installationstips!!!

        Jag har sett att Eheim har en streampump, "StreamOn". Är det lika hög kvalitet på den som på gamla "Eheim classic"? Isåfall är det ett lätt val för mig!



        Styfv, Karlstad

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #5
          Jag använder EHEIM StreamOn+ 2000 (en till är på väg) i mitt Malawiakvarium. Streamern är enligt mig av utmärkt kvalité och konstruktion, inga vibrationer och stabil installation med mötande magneter och gummibussningar.

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Styfv
            • November 2012
            • 176

            #6
            Idag kom den billigaste Eheim varianten "StreamOn 1800"

            Det föll helt på priset gentemot + 2000 varianten eftersom det beställdes en hel del annat oxå.

            Installerad ca 15 cm under vattenytan riktad snett uppåt och får bra fräs på bajset i akvariet. Verkar funka jättebra och riktigt fin materialkvalitet. Ska bli intressant att se hur länge den går tyst och hur länge den håller. Synd på kabeln som ser riktigt ful ut i karet bara.



            Styfv, Karlstad

            Kommentar

            Arbetssätt...