Har jag T5 eller T8?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    Har jag T5 eller T8?

    Ska till att handla nya lysrör men har ingen aning om jag har har t5 eller t8?? Hur ser man det?
    Rent logiskt borde det vara t8 då måtten stämmer där men inte på t5 men vad det är lika bra att fråga så man inte beställer fel

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #2
    T8 är tjockare, som "vanliga" lysrör man har i andra armatureri bostäder etc. T5 är betydligt smalare

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Om det är T5 eller T8 ser du på diametern på röret. T8 är 1 tum (ca 26 mm) medan T5 har en diameter på 16 mm
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        #4
        Som vanligt slänger man iväg en fråga lite snabbt för att sen göra en enkel googlesökning och kom fram till precis det ni skriver. Jag har med andra ord T8.
        Tack för snabba svar!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #5
          Ursprungligen postat av Alexia
          T8 är tjockare, som "vanliga" lysrör man har i andra armatureri bostäder etc. T5 är betydligt smalare
          T5 är nog kanske vanligare i både bostäder och kontor om lyset är monterat de sista tio åren.

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #6
            Ursprungligen postat av simpson
            T5 är nog kanske vanligare i både bostäder och kontor om lyset är monterat de sista tio åren.
            Hence citationstecken kring vanliga, eftersom det nog kan skilja sig.
            Fast både stallet och kontoret fick T8 - och det ät betydligt mindre än 10 år sen. Men de är ju också lite mer speciella lokaler jmf med en lysrörsarmatur i ett modernt kontorslandskap tex.

            Men säger man de vanliga tjocka kontra smala brukar se flesta veta vad man menar med vanliga. Men Kjells svar med diameternåtten var bättre, mer spot on

            Kommentar

            Arbetssätt...