HJÄLP! Akvariet knakar! Annalkande KATASTROF? PANIK!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MentalIceage
    • November 2014
    • 13

    HJÄLP! Akvariet knakar! Annalkande KATASTROF? PANIK!

    Börjar med att säga att vi har ett Diversa 450 liters möbelakvarium med två vattensköldpaddor (Ocadia Sinensis) med en tillbyggd landdel som ligger ovanpå hela möbeln och karet.

    Vårt akvarium har börjat göra knäppande ljud ifrån sig! I tre dygn har jag gått och väntat på att det ska spricka fullständigt och 450 liter vatten ska rassla ut över ekparketten. Det är ett robust, endast ett år gammalt Diversa 450 liters med 10 mm tjocka glas. Det lutar lite, lite framåt..man ser det på vattenlinjen. Den diffar på någon mm.
    Men det låter som om knäppet kommer från lysrampen eller nånstans ovanpå/bakom. Ibland tyckmer jag att det faktiskt LÅTER som krackelerande glas!

    Googlade ihjäl mig igår och såg att många haft detta problem i samband med temperaturskiftningar, reflektorer (som vi nyss satt dit) och Juwel`s plastlock. Vi har Juwels plastlock. Har fått klippa isär lock från ett reservkar för att passa in det efter landdelen. Paddorna är ju sugna på att ta sig ut genom locket.
    Det knäppte nästan inte alls när det var släckt inatt och igårkväll. Dessutom höjde vi vattennivån med några cm när vi fyllde nu i söndags. Jag tycker ju att OM det var sprucket så borde det redan ha rasat ihop. Golvet ser fortfarande helt ut och det knäpper lite mer sällan idag.
    JAG blir däremot helknäpp av detta!!
    Glas spricker väl inte lite pö om pö-för att sedan haverera. Det exploderar väl? Typ "knak-knak-splaash".
    Så det känns ändå inte troligt.
    Men VAFAN ÄR DET SOM HÄNDER? Nån som vet vad detta kan vara?
    Det var rätt kallt i vardagsrummet där akvariet står-fram tills igårkväll. Golvet är ganska kallt. Vattnet håller 24-26 grader och vi har dubbla lysrör samt en värmelampa i landdelen..som ligger ovanpå akvariet. Idag har vi höjt rumstempen till ca 20-21 grader och det har faktiskt knakat lite mindre.

    Inga sprickor syns eller känns i golvet. Själva möbelbänken är stabil och vinglar inget. Fötterna består av 8 st fyrkantiga, breda tassar. Skumplast-liggunderlagsgrej på 1-3mm ligger under karet mot bänken. Glaset i karet är 1cm tjockt och alla silikonfogar är till synes felfria. Inga läckor.

    ​Vi har inte kollat med vattenpass..fråga mig inte varför…jag är kvinna och förstår mig inte på mansverktyg Men det är ju ett trägolv och dessa är ju aldrig 100% räta.
    Doppvärmare, pump och tickande timer kan vi utesluta. Likaså härjande paddor.

    Vi har haft akvariet i en månad snart och det är nu vi märkt att det knäpper. Har ju byggt om och placerat en landdel ovanpå. Denna är inte så tung, och det var ca 2 veckor sen vi installerade den och det är först nu det låter. Har även höjt vattennivån lite eftersom landdelen nu är ovanpå och paddorna måste ta sig ner via en ramp.
    Vi satte reflektorer (2 st som vi tog från vårt Juwel 125 och pusslade ihop) över UV-röret och dessa är lite slamriga… tre av fyra plastfästen är trasiga så vi har fäst dom med tejp som komplement.
    Vi har stenhård stavparkett av ek. Bor i lägenhet i ett hus byggt 1950. Ett kallgarage är under rummet-inga lägenheter. Det är ganska mkt golvdrag-men jag mätte tempen till 17 grader vid golvet. På nätterna blir det rätt kallt i rummet då fönstrena har massa kallras. Nu höjde vi ju tempen idag… Jag blir tokig.. Vill inte ha swimmingpool och golvpaddor...

    Tilägg:Det sitter även Back To Nature-bakgrund och ett innerfilter+pump som är inbyggt i denna. Pumpens kapacitet är 3000l/tim. Ett bra flås alltså. Så ni vet alla detaljer..


    Senast redigerad av MentalIceage; 26 November 2014, 16:20.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Vad har du för fisk? En del arter kan avge knäppande läten. Att det lutar lite tror jag inte är nå'n fara, det har jag kar som har gjort i säkert 15 år utan problem. Problem uppstår när bottenglaset så att säga är vridet vad jag förstår, att det står ojämnt diagonalt så att säga.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • MentalIceage
      • November 2014
      • 13

      #3
      Jag har ingen fisk alls. Bara två vattensköldpaddor. Jag har uteslutit att det är dom som bökar i karet eller landdelen så det är nåt annat…

      Kommentar

      • Faltaren
        • July 2005
        • 1453

        #4
        Låter som rampen knäpper på grund av tempskiftningar som du sa. Smäller botten säger det pang. Knäpper inte. Tror du nojar 😃

        Skickat från min D6503 via Tapatalk
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Vad är det för lysramp? T8/T5? Har för mig äldre T8-ballaster etc kan börja knäppa om de är till åren. Men jag kanske har drömt det helt och hållet. Men hade ju förklarat att det verkar komma från rampen.
          350L Diskus

          Kommentar

          • MentalIceage
            • November 2014
            • 13

            #6
            Hahah jag nojar DEFINITIVT! Maken håller på o bli tokig han med-på mig och alla mina teorier :P Nu har jag fått flera svar som tror det är temperaturen. Jag hoppas er hypotes stämmer.

            Det är en T5. 54w 120 cm rör om det har nån betydelse. Ett GroLux och ett UV-rör för reptiler. Rampen är ju som karet-bara ett år gammalt. Nu vet jag ju inte hur gammalt GroLuxröret är. Det medföljde akvariet (köpte begagnat på Blocket) UV-röret köpte vi för en månad sen.

            Kommentar

            • jozi81
              • January 2011
              • 917

              #7
              tror du lugnt kan slappna av! Glas som sakta, sakta går sönder utan synbara sprickor vore en världsnyhet! Köp en rejäl surroundanläggning och skruva upp volymen så slipper du höra eländet

              Kommentar

              • MentalIceage
                • November 2014
                • 13

                #8
                Hahahaha va skönt att höra jozi81 ! Jag tror alltid det värsta och knak i akvarium spelar upp otaliga katastrofscener i min skalle Tycker oxå det vore skumt om det sakta gick sönder.
                Min man sa samma: "Vrid upp volymen!" Hahaha

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Ett kar jag hade förr (1125l) knäppte i några veckor efter att jag ställt in det.. Blev aldrig klok på det men eftersom det var mitt första stora akvarium och dessutom hemma hos föräldrarna var det allt annat än avslappnande.. Det slutade knaka och knäppa efter ett tag och jag antog att det var sättningar.. Dock har jozi helt rätt, det ligger liksom inte riktigt i materialets natur att sakta och odramatiskt gå sönder..

                  akvarier borde generellt ge fan i att ha ljud för sig om så bara för sinnesfridens skull!
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • MentalIceage
                    • November 2014
                    • 13

                    #10
                    Detta har fullständigt tagit knäcken på min bräckliga själ! Precis, GE FAN I att ge ljud ifrån sig! Man blir ju tokig!

                    Imorse, ca kl 04.15 ruttnade jag på att ligga och fundera kring diverse katastrofscenarion som dränkt vardagsrum, döda sköldpaddor och månader av hemlöshet- och tog loss listen som sitter i framkant. Det visade sig att akvariemattan vi har under var hemt ihoptryckt i ena hörnet i framkant..medans den var "normal" i bakkant och låg en bit in under kanten på andra framkant.

                    Trots mina nästintill obefintliga kunskaper i matematisk fysik (?) så antar jag att detta betyder att det ligger i vridning? Ringde maken på jobbet och vi bestämde oss då för att tömma ur hälften av vattnet, ta ner sköldisarnas landdel och på så sätt minska vikten. Så får vi köpa en frigolitplatta (efter tips från glasmästare), kolla upp lutningen på golvet med vattenpass och helt enkelt avinstallera och installera om karet igen på lördag. Gör om gör rätt liksom.

                    Nu blir det 2 nerviga dygn fram tills dess….funderar på att ta in på hotell med hund, make och sköldpaddor och hoppas på att skiten inte rasar. 200 liter vatten på parketten är iaf bättre än 450...

                    Suck.
                    Senast redigerad av MentalIceage; 27 November 2014, 08:15.

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #11
                      Fy va trist.. hoppas det löser sig , tur att du hittade det som satt snett i tid..

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #12
                        Skaffa en hemförsäkring och sov tills du känner dig lugn. Kan man inte ha akvarier utan läkemedel så tror jag att man är lite farligt ute. Det ska vara intressant och kul, inte en psykisk stress.
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • MentalIceage
                          • November 2014
                          • 13

                          #13
                          Nja i tid vetifan….vi har haft det i en månad nu. Borde ju ha rasat tycker man...

                          Kommentar

                          • MentalIceage
                            • November 2014
                            • 13

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Skaffa en hemförsäkring och sov tills du känner dig lugn. Kan man inte ha akvarier utan läkemedel så tror jag att man är lite farligt ute. Det ska vara intressant och kul, inte en psykisk stress.
                            Hehehe…fast nu har jag den medicinen i annat syfte än akvariet. Hemförsäkring har vi värstingvarianten av. Jag läste på Akvarielagrets hemsida att dom utför flytt av akvarium. Ska ringa och höra vad det kostar..det är ju ingen flytt-bara ominstallation. Kostar väl skjortan ändå-men bättre att få det ordentligt gjort för snart blir det väl skilsmässa här då makens irritation över akvariet tas ut på mig

                            Kommentar

                            Arbetssätt...