Ta bort en av två pumpar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joyride
    • June 2014
    • 110

    #16
    Ja det där hade ju varit smutt. Det är den här bakgrunden http://backtonature.se/sv/rocky-juwel-120-x-47-cm/ Men förre ägaren har gjort två inlopp i nederkant på västersidan och ett utlopp till vänster också. Till höger finns det ett extra inlopp i överkant. Är tyvärr inte helt säker på om det är tillslutet emellan dem eller om det är fritt flöde längs hela baksidan...

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #17
      Det finns ju gôrbilliga Chinapumpar för ett par hundralappar! Klart du skall ha bägge sidorna kvar!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Med den bakgrunden är det bara tänkt att man skall ha ett filter i ena änden - dvs där filterrastret sitter. Utsticket i andra änden är enbart av dekorativa skäl och där behövs inget filter - i alla fall inte om man inte har extremt syrekrävande arter i akvariet vilket du inte heller har. Så plombera hålet på den sidan.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #19
          Ursprungligen postat av joyride
          Som vanligt alltså, don't trust the zoo store salesman :-)

          Jag glömde en grej ser jag, jag har alltså INTE ciklider i karet, enbart mindre "sällskapsfiskar" - platy, tetra, pansarmal samt några siamesiska algätare och två slöjstjärtar. Därav att jag tänkte få ner flödet.
          Sällan skadligt att behålla lite flöde även om du har fiskar som 'gillar' lugnt vatten, men rikta om utblås, använd strilrör etc för att minska kraftiga strömmar som blåser iväg fiskarna...

          Kommentar

          • joyride
            • June 2014
            • 110

            #20
            Det sitter ju två filterraster på vänstersidan också. Väl stora att plombera tror jag tyvärr.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av joyride
              Det sitter ju två filterraster på vänstersidan också. Väl stora att plombera tror jag tyvärr.
              Dom är det någon som själv har satt dit i efterhand.
              i de "BTN-juwel bakgrunder" som jag har kört under årens lopp har jag bara kört ett filter i. Men visst om nu hålen ändå finns där och det finns filtermaterial däri så skadar det inte att det används - fast sätt då dit ett litet filter där istället.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • joyride
                • June 2014
                • 110

                #22
                Ja jag håller med dig där, tror bakgrunden är moddad. Förstår inte heller varför man valt att sätta ett extra raster, i överkant, på högersidan. Bästa måste ju vara att få utblåset så långt från inloppet som möjligt? Nu kommer ju vattenströmmrn att ta enklaste vägen gissar ja, dvs via det raster som sitter närmast pumpen.

                Kommentar

                Arbetssätt...