Nattbelysning, tips mottages tacksamt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ch1mpy
    • March 2004
    • 151

    Nattbelysning, tips mottages tacksamt

    Hej,

    Efter att hobbyn legat latent under flera år har intresset vaknat till liv igen, var så nöjd att jag kom ihåg lösenordet till mitt gamla konto.

    Har skaffat diskus och funderar på att koppla in någon form av nattbelysning inne under rampen vilket artbeskrivningen rekommenderar (Men detta kanske är helt onödigt om man inte har lek?).

    Har läst ett gäng gamla trådar, som de flesta länkar till produkter som utgått ur olika butikers sortiment när man försöker följa dem.

    Jag fastnade lite för idén med Led-strips för utomhusbruk inne i rampen, vilket verkade vara en enkel lösning. men jag såg att vissa tyckte att dessa gav för lite ljus.

    Min ramp är ca 110 cm bred och höjden på mitt akvarium är 61,5 cm. Inte jättestort med andra ord. Finns det någon som kopplat in en nattbelysning relativt nyligen och är nöjd med sin setup?
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    #2
    Lägger in ett lite "Hej" eftersom jag gärna vill följa svaret på denna fråga
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13142

      #3
      Jag kör en blå ledlampa/rör för 130kr som är vattentät och såldes just för ljuseffekt i akvarium. Jag har hängt min med ståltråd ovanför vattenytan och den ger ett perfekt övergångsljus från dag till natt. Ingen fisk gillar ju fullt dagsljus och pang kolsvart... Mina rödmunnar for i panik in i glaset varje gång lyset släcktes och så kunde det ju inte hålla på och nu med ledröret så funkar det jättebra Det lyser upp karet mer än vad som framkommer i filmsnutten...

      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • ch1mpy
        • March 2004
        • 151

        #4
        Tack för tipset Åheim. Ska kolla vad som finns i min lokala butik.

        Kommentar

        Arbetssätt...