Råd om Fluval U4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    Råd om Fluval U4

    Funderar på om jag gjort ett misstag. Jag bytte idag upp(?) mig från ett Fluval 4+ till ett U4. Det verkade så bra att kunna få både biomaxbollar i filtret och lättare kunna ta upp och rengöra. Trodde även att det gick att få flöde i topp, mitten och botten samtidigt...

    Jag har ett 180L m ancistrus, scalarer, neontetror och platys. (Nej, ingen originell blandning men platys är trevliga och robusta).
    På bakre väggen sitter en bakgrund fastsilikonad och pumpen sitter på vänstra kortsidan så långt in det går. Förut hade jag flödet riktat mot framrutan ca 2/5 in på längden, men upptäckte att U4 INTE går att rikta. Det är rakt fram som gäller! Nu kör jag på strilrören i mitten på lägsta utvolym, men det är bra blås ändå.

    Har jag missat något i pumpens funktioner? Skall jag byta till topputflöde?

    Så här såg det ut innan bytet, nu lutar alla svärdsplantor åt höger...

    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1416516784.382438.jpg
Visningar: 2
Storlek: 238,4 KB
ID: 2185125
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Jag har med haft detta filtret med en väldigt kort period och jag trodde som du att det gick att köra alla eller flera utblåsen samtidigt men inte då och att det inte går att rikta utblåset är för mig lite kasst på ett sånt dyrt filter som det är.
    Känns som fel marknadsföring om man inte läser på ordentligt innan...
    Det åkte ut genom källardörren med sladden som en svans efter sig.. så tyckte jag om detta filtret
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Jag har med haft detta filtret med en väldigt kort period och jag trodde som du att det gick att köra alla eller flera utblåsen samtidigt men inte då och att det inte går att rikta utblåset är för mig lite kasst på ett sånt dyrt filter som det är.
      Känns som fel marknadsföring om man inte läser på ordentligt innan...
      Det åkte ut genom källardörren med sladden som en svans efter sig.. så tyckte jag om detta filtret
      Köp inte Elin, mitt åkte samma väg som Pias

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ElinR
        • September 2014
        • 370

        #4
        Men jag har redan kööööpt! [emoji24][emoji24][emoji24]

        Kommentar

        • ElinR
          • September 2014
          • 370

          #5
          Och det kostade 600kr!!!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Ursprungligen postat av ElinR
            Men jag har redan kööööpt! [emoji24][emoji24][emoji24]
            Försök att lämna tillbaka det och funkar inte det så hade jag maila fluval direkt och sagt vad jag tyckte.. ångrar att jag inte gjorde det...
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              Vad fint akvariet ser ut nu elin! hur stort är det? har själv fått in några små scalarer (2cm~~ ) 6 st av olika färger får se hur dem blir när dem växer

              Kommentar

              • ElinR
                • September 2014
                • 370

                #8
                Ursprungligen postat av blaze1337
                Vad fint akvariet ser ut nu elin! hur stort är det? har själv fått in några små scalarer (2cm~~ ) 6 st av olika färger får se hur dem blir när dem växer
                Tack [emoji4] Det är 180L på bilden.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13142

                  #9
                  Ursprungligen postat av ElinR
                  Och det kostade 600kr!!!
                  Jag har helt gått ifrån kommersiella filter och bygger istället alltid egna lösningar, det blir sällan billigare men tusan så mycket effektivare och funktionellt och flexibelt Sätter man i en bakgrund så är det bara att fylla den med filtermaterial eller så en låda ovanpå karet med filtermaterial och en pump i karet som lyfter upp vattnet. Ex: https://www.youtube.com/watch?v=6n1JUCoMfKM#t=90
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • ElinR
                    • September 2014
                    • 370

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Jag har helt gått ifrån kommersiella filter och bygger istället alltid egna lösningar, det blir sällan billigare men tusan så mycket effektivare och funktionellt och flexibelt Sätter man i en bakgrund så är det bara att fylla den med filtermaterial eller så en låda ovanpå karet med filtermaterial och en pump i karet som lyfter upp vattnet. Ex: https://www.youtube.com/watch?v=6n1JUCoMfKM#t=90
                    Det är väldigt frestande att köra alternativ till innerfilter, men jag har absolut ingen aning hur. Dessutom vågar jag i dagsläget inte ha något som för vattnet utanför akvariets 5 väggar eftersom jag har Kaos och Kalabalik som gärna pillar, drar och hållfasthetstestar på ALLT. Att de ännu inte kört badleksaker i 180:an är ett mirakel och med äkta ekstavsparkett så tar jag inga risker. Jag får labba med sånt senare i min akvariekarriär då det även kommer finnas möjlighet till att prova mäsk :-) Den som väntar, osv.

                    Nu har jag iaf kommit på hur jag gör för att rikta utflödet mha den fåniga lilla plastpluppen som först verkade helt funktionslös. Så det nya filtret har flöde i samma riktning som det gamla och är lättare att ta ur och göra rent. Nöjd.

                    Tack för filmen. Skadar aldrig att lära mig hur jag kan göra när de små är lite större och jag kan greja mer.

                    /Elin

                    Kommentar

                    Arbetssätt...