Nanokar 20 liter, filter eller luftpump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Nanokar 20 liter, filter eller luftpump?

    Jag har idag 2 nanokar à 20 liter. De är båda köpta som ett komplett set med kar, belysning och filter.

    Jag har en betta + växter i karen. Jag har märkt att i det ena karet är flödet på tok för starkt för bettan. Han ligger mest bredvid filtret för att slippa kämpa hela tiden.

    Tanken är nu att jag skall köpa något nytt till det ena eller båda karen. Pga täck-glaset kan jag inte ha ett ryggsäcksfilter i karet med starkt vattenflöde, annars hade det varit optimalt.

    Min fundering är nu, behöver jag ha filter i mina kar eller skulle luftpump räcka, med tanke på invånarna och storleken?

    Kan någon råda mig till vilket filter som annars skulle passa. Det som sitter i nu är från Aquael, 50-400 liter/timme, 4 Watt och det är satt på lägsta flödet.

    (Jag ber om ursäkt om jag postat detta på fel ställe)
    Räkbiten


  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    En luftpump är inte så bra eftersom de driver ut växtnäring (CO2) ur akvariet. Ett litet innerfilter som kan placeras i hörnet är väl det bästa om du inte kan använda ett ryggsäcksfilter
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      En luftpump är inte så bra eftersom de driver ut växtnäring (CO2) ur akvariet. Ett litet innerfilter som kan placeras i hörnet är väl det bästa om du inte kan använda ett ryggsäcksfilter
      Har du förslag på litet innefilter som inte gör det för strömt för bettan?
      Räkbiten


      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Det finns två ganska enkla sätt att strypa födet;
        1) i utpipen fäster du en liten förlängningslang och stryper flödet med en klämma (går att binda hårt el med slanklämma eller så). Du kan ju också rikta om flödet och låta detta gå i en ränna baktill och därmed flöda ut ovan för vattnet om du fattar hur jag menar; typ en stupränna på bakredelen dit du för utvattnet. Eller bara rikta om flödet. Finns antagligen många kreativa lösningar på detta tema.
        2) om flödet inte är så extremt starkt så kan man ta lite filtermedium och fästa på utblåset som då fördelar ut-vattnet och därmed inte får samma hårda flöde.

        Kommentar

        • Thaifighter
          • August 2006
          • 420

          #5
          Behövs inga filter/pumpar till 1 Betta splendens då dom vill ha lugna vatten!
          Plantera med buskage av lätta stängelväxter/slingor med simutrymme imellan,
          och sug upp den lilla skit som blir varje vecka räcker.
          Om du tvunget vill ha ett filter ett litet mini billifilter i hörnet med vanlig luftpump,
          och en slangklämma att reglera luftflödet med kan funka.

          Thaifighter
          Alla mina fisk-video på Youtube!
          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #6
            Ikväll har jag studerat den lilla firren i karet som är aktuellt. Lagt märke till att han simmar lite udda, trots när pumpen var helt avstängd höll han sig på bottnen eller la sig på filtret.

            Det är nog fisken som har problem snarare än att flödet är för starkt, som är det jag misstänkt länge.
            Räkbiten


            Kommentar

            Arbetssätt...