Juwel pumphuvud 1500 byte till eccoflow 1500

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mackaaan
    • September 2014
    • 6

Juwel pumphuvud 1500 byte till eccoflow 1500

Hej.

Köpte för ett par dagar sedan ett 540l möbelkar, gissar att det är något äldre juwel kar eftersom det är ett inbyggt juwel filter. Till saken, pumpen låter extremt mycket. Vibrerar/dånar, jag har den i sovrummet och man hör pumpen flera meter utanför sovrummet.

Har läst att eccoflow skall vara tystare och undrar därför om det är möjligt för mig att byta till en sån?

Den jag har nu ser ut såhär: http://uh-aquaristik.de/images/produ...ges/2062_0.jpg

Står bara "Juwel 1500" på den.

Tack!
    Senast redigerad av mackaaan; 05 October 2014, 13:58.
  • wanegardh
    • January 2013
    • 64

Köp en 1500-pump.
    Du får med två adaptrar.

Kommentar

• Bluewing
      • August 2012
      • 10522

Har för mig att pumpen har anslutningar vid leverans även för äldre filtermodeller. Typ Jumbo.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

Kommentar

• Bluewing
        • August 2012
        • 10522

Där svarade vi samtidigt
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

Kommentar

• mackaaan
          • September 2014
          • 6

Ska jag köpa en likadan som jag har menar du wanegardh?

Kommentar

• Bluewing
            • August 2012
            • 10522

Även om modellbeteckningen fortfarande heter 1500 så är eccoflow ny. Den ser ut så här nu:
            Klicka på bilden för större version

Namn: juwel eccoflow 1500.jpg
Visningar: 1
Storlek: 44,3 KB
ID: 2163870
            och kartongen ser ut så här
            Klicka på bilden för större version

Namn: eccoflow 1500.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,8 KB
ID: 2163871
            Juwel Lido 120

Kommentar

• mackaaan
              • September 2014
              • 6

Jo det var den jag hade tänkt, bra då får det nog bli en sån!

Någon som har erfarenhet av den? Är den tystare?

Kommentar

• Bluewing
                • August 2012
                • 10522

Eccoflow är överlag tysta för sin storlek. Men funkar du som min fru finns det inga tysta pumpar . Sedan så tycker jag de större pumparna i alla fabrikat låter mer än de mindre.
                Men om den bullrar så är det fel på rotorn.
                Juwel Lido 120

Kommentar

• mackaaan
                  • September 2014
                  • 6

Okej.. Jag är nog faktiskt väldigt petig då det gäller ljudet haha, finns ju inga tysta men finns definitivt tystare än den jag har.

Funderar dock på om det skulle räcka med ett 1000 l/h? I karet ska det gå channor och en mal.

Kommentar

• Bluewing
                    • August 2012
                    • 10522

Ursprungligen postat av mackaaan
                    Okej.. Jag är nog faktiskt väldigt petig då det gäller ljudet haha, finns ju inga tysta men finns definitivt tystare än den jag har.

Funderar dock på om det skulle räcka med ett 1000 l/h? I karet ska det gå channor och en mal.
                    Det är den pumpen som levereras standard till deras 450-kar. Så det kan fungera men det är knappt.
                    Juwel Lido 120

Kommentar

• mackaaan
                      • September 2014
                      • 6

Okej.. Kanske lika att satsa på 1500 direkt. Men ska avvakta ett tag och se ifall den jag har tystar ner sig efter den blivit lite "inkörd" i karet.

Tusen tack för hjälpen!

Kommentar

• Webo
                        • August 2014
                        • 1968

Jag har just köpt 2 st Juwel kar (Rio 400 och Vision 450) och den 1000 l pump som sitter i tycker jag inte räcker. Jag har bytt till 1500 i det jag har igång och där var stor skillnad. Vattnet blev mycket renare och där blev mera röelse i vattnet. Jag köpte 2 st 1500 så även Vision 450 ska få ny pump. Sen beror det nog också på hur mycket filtermaterial man har i fiitret. Jag la i en extra grov till så den blev fylld och sedan överrst har jag lagt ett vitt tunnt filter. Det tar lite av effekten märkte jag. Så jag kan rek att byta. Har dock också läst att många bara byter impellen till en 1500 impell och det har har gett dom mera effekt och det är ju isf ett billigare alternativ. Så sök lite info om det är så att det är så att du vill testa det.

Glömde skriva att mina är 5-6 år gamla.

Skickat med Tapatalk från min mobil.
                        Senast redigerad av Webo; 06 October 2014, 12:37.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

Kommentar

• mackaaan
                          • September 2014
                          • 6

Ursprungligen postat av Webo
                          Jag har just köpt 2 st Juwel kar (Rio 400 och Vision 450) och den 1000 l pump som sitter i tycker jag inte räcker. Jag har bytt till 1500 i det jag har igång och där var stor skillnad. Vattnet blev mycket renare och där blev mera röelse i vattnet. Jag köpte 2 st 1500 så även Vision 450 ska få ny pump. Sen beror det nog också på hur mycket filtermaterial man har i fiitret. Jag la i en extra grov till så den blev fylld och sedan överrst har jag lagt ett vitt tunnt filter. Det tar lite av effekten märkte jag. Så jag kan rek att byta. Har dock också läst att många bara byter impellen till en 1500 impell och det har har gett dom mera effekt och det är ju isf ett billigare alternativ. Så sök lite info om det är så att det är så att du vill testa det.

Glömde skriva att mina är 5-6 år gamla.

Skickat med Tapatalk från min mobil.
                          Okej, låter bra! Jag har ju en 1500 i nu men tror det måste vara något fel på den eftersom den låter så förbaskat. Beställde idag en "Eccoflow 1500", hoppas på att den är tystare hehe.. Behöver inte så mycket cirkulation i karet eftersom jag ska ha Channor i det. Men beställde ändå en 1500 så man har möjlighet i framtiden att ha andra fiskar också.

Kommentar

• wanegardh
                            • January 2013
                            • 64

Gjorde du rätt i.
                            Jag har en 1500 i mitt Rio 300.
                            Stor skillnad från 1000.

Kommentar

Arbetssätt...