Cirkulation - en nyckel till ett sundare akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Cirkulation - en nyckel till ett sundare akvarium

    I mitt Diskuskar så har jag brottats en del med diverse hudproblem, maldöd och annat. Inte mycket men ändå. I mitt 180 kar så har jag slitit med att få Co2 och näring att fördelas så jämt som möjligt.
    För att återgå till Diskuskaret så inser jag alltmer att de osunda processerna i karet beror på att jag trots 2 filter har för lite vattenrörelse. Då menar jag inte att ha det strömt utan att hela vattenkroppen ska röra sig mjukt så att alla delar av akvariet får en god syresättning. För egen del så behövdes det 2 filter och nu en sk. streamer för att få detta fungera optimalt. Byter nu streamern, en Hydor Koralia Nano (som passar bra i mindre kar) till dubbla effekten med en Tunze Nanostream 6015 som ger tillräcklig effekt för detta i mitt 450 där jag vill ha en mjuk rörelse men inte en Malawiström.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 6015.000.jpg
Visningar: 1
Storlek: 13,7 KB
ID: 2185043

    Min tanke är att det kanske är andra därute som sliter med olika problem som precis som jag egentligen är cirkultionsbaserade egentligen. Vi skjuter in oss på en bra filtrering, vilket är viktigt, men missar kanske ibland att vattnet ska röra sig egentligen överallt i karet. Då räcker det kanske inte med att ha ett enda filter för att skapa denna rörelse.
    I Diskuskaret har jag nu 3 maskiner för att få flytt på vattnet på ett lugnt men hälsobefrämjande sätt.

    Tänker också att för dem av er som satsar på växterna, så måste ju på samma sätt näringen, Co2 och annat hela tiden röra sig till samtliga delar i karet.
    Mina fiskar svarade bara på någon timme med ökad aktivitet när vattnet i karet började röra sig bättre fördelat. Diskusarna har sedan dess bibehållt de ljusa färgerna allt oftare. Här är karet syreboostat:
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av Bluewing
    I mitt Diskuskar så har jag brottats en del med diverse hudproblem, maldöd och annat. Inte mycket men ändå. I mitt 180 kar så har jag slitit med att få Co2 och näring att fördelas så jämt som möjligt.
    För att återgå till Diskuskaret så inser jag alltmer att de osunda processerna i karet beror på att jag trots 2 filter har för lite vattenrörelse. Då menar jag inte att ha det strömt utan att hela vattenkroppen ska röra sig mjukt så att alla delar av akvariet får en god syresättning. För egen del så behövdes det 2 filter och nu en sk. streamer för att få detta fungera optimalt. Byter nu streamern, en Hydor Koralia Nano (som passar bra i mindre kar) till dubbla effekten med en Tunze Nanostream 6015 som ger tillräcklig effekt för detta i mitt 450 där jag vill ha en mjuk rörelse men inte en Malawiström.
    [ATTACH=CONFIG]71080[/ATTACH]

    Min tanke är att det kanske är andra därute som sliter med olika problem som precis som jag egentligen är cirkultionsbaserade egentligen. Vi skjuter in oss på en bra filtrering, vilket är viktigt, men missar kanske ibland att vattnet ska röra sig egentligen överallt i karet. Då räcker det kanske inte med att ha ett enda filter för att skapa denna rörelse.
    I Diskuskaret har jag nu 3 maskiner för att få flytt på vattnet på ett lugnt men hälsobefrämjande sätt.

    Tänker också att för dem av er som satsar på växterna, så måste ju på samma sätt näringen, Co2 och annat hela tiden röra sig till samtliga delar i karet.
    Mina fiskar svarade bara på någon timme med ökad aktivitet när vattnet i karet började röra sig bättre fördelat. Diskusarna har sedan dess bibehållt de ljusa färgerna allt oftare. Här är karet syreboostat:
    https://www.youtube.com/watch?v=6qg3dio3frc

    Har ju precis växlat upp en storlek på akvarie, med ny sand, stenar etc. Flyttade över mitt gamla eheimfilter men pga av läckande packning kopplade jag inte in ytterligare ett ytterfilter. Flyttade över alla fiskar etc torsdag kväll.
    När jag kom hem på fredag (hade varit och handlat reservdelar till filter samt 2 streamerpumpar) var det mjölkigt dimmigt i akvariet, fiskarna verkade inte må speciellt bra heller. Vissa chippade efter luft vid ytan men otroligt stillsamt.

    I med första tunze 6085 och det tog inte många minuter förrän fiskarna började piggna till. I med nästa 6085 och strax därefter nästa ytterfilter.
    Nu är det full fart på alla fiskar igen, vattnet är snudd på kristallklart etc.

    I det tidigare akvariet hade jag ungefär 4300l/timmen vattenrörelse, cirka 8:1 av akvariets volym. Nu har jag cirka 18000l/timmen vattenrörelse vilket ger 21:1 av akvariets volym. Nästan tredubblad vattenrörelse.
    Ytterligare bonus är att det i stort sett inte samlas någon skit någonstans, utan den virvlas upp och försvinner till slut ner i mina ytterfilter.

    Så man kan nog inte ha för mycket vatternrörelse... Bara för lite.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Bra svar. Det folk lätt tänker är ju att man får det strömt, men glömmer att en vattenkropp i rörelse inte är samma som strömt. Lite som att jämföra med att det är skönt med vindar utomhus men knäckande att sitta i drag
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Ja man ska inte vara rädd för att ha rätt bra flöde på vattnet. För lite är inte naturligt. Alla vet att stillastående vatten är dött.
        350L Diskus

        Kommentar

        • JonasHol
          • July 2010
          • 226

          #5
          Fick med några streamers när jag köpte akvariet. Blir till att testa med någon av dem ikväll och se hur det blir.


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Funderade faktikst på det till mitt kommande scapers tank blåvinge. En liten streamer för att sätta lite mer fart på vattnet. Är väldigt dålig på vad för utbud som finns dock.
            350L Diskus

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Kan bara hålla med.. En polare har haft jätteproblem med just syresättningen i sitt 1000l och installerade utöver sina fx5or (3st) 2 tunze 12 000lph och det har varit kanon sedan dess.. Totalt flyttar hon 36 000lph (tillverkarens uppgifter) i timmen i ett 1000l och det är absolut inte strömt då streamers är riktade mot ytan..

              Jag flyttar 20 000lph i ett 1800 men har å andra sidan droppfilter som drar med sig en hel del syre.. Kristian kör väl 15 000lph på ett 1500 med sump så han hämtar ju också syre direkt från luften..

              Inte nog med den direkta syresättningen som går in i fiskarna, det hjälper också nitrifieringsbakterierna.. Många försöker optimera med ytterfilter och diverse material men ofta är den stora begränsningen syret.. Ju mer syre du kan slå in i vattnet desto bättre bakteriekultur..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Kan bara hålla med.. En polare har haft jätteproblem med just syresättningen i sitt 1000l och installerade utöver sina fx5or (3st) 2 tunze 12 000lph och det har varit kanon sedan dess.. Totalt flyttar hon 36 000lph (tillverkarens uppgifter) i timmen i ett 1000l och det är absolut inte strömt då streamers är riktade mot ytan..

                Jag flyttar 20 000lph i ett 1800 men har å andra sidan droppfilter som drar med sig en hel del syre.. Kristian kör väl 15 000lph på ett 1500 med sump så han hämtar ju också syre direkt från luften..

                Inte nog med den direkta syresättningen som går in i fiskarna, det hjälper också nitrifieringsbakterierna.. Många försöker optimera med ytterfilter och diverse material men ofta är den stora begränsningen syret.. Ju mer syre du kan slå in i vattnet desto bättre bakteriekultur..
                Intressant detalj med detta är att ytterfilter ofta suger in vatten nära botten, där syrenivån är som lägst.
                350L Diskus

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Bra tänkt!
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Så här ser det ut med Tunze Turbelle 2015 i karet. Då räknas denna som en liten streamer med enbart 1800L/tim:
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #11
                      Hjälper den så himla mycket mer syresättningen på botten då när de är riktad uppåt?

                      Hur som helst, eftersom den är billig så beställde jag en sån du har där blåvinge. Skadar inte att ha!
                      Senast redigerad av Einarsson; 08 September 2014, 18:51.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Nu syntes det inte i filmen men i karet du ser en stadig ström uppåt från botten. Det syns på hur partiklarna rör sig. Pumpen suger ju runt om och även nedåt. Att jag inte har den lägre är för att 5 cm lägre lyfter nästan all skit från botten....
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          #13
                          Haha okej, härligt.

                          Dennerle Scaper's Tank
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #14
                            Strömmen på streamers brukar vara duktig på att föra med sig runtliggande vatten..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #15
                              Jag är inne på samma spår, mycket filter och högt flöde är bra.
                              Högt flöde och hög partiell hastighet på vattnet är inte samma sak...

                              Min grundregel 6-8% filtervolym och 6-8 ggr akvarievolymen per timme i flöde.
                              Minst två filter eller delbart filter för att hålla liv i filterbakterierna vid rengöring.

                              Jag har kört i 6 år på detta viset och det har (ta i trä...) fungerat bra.
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...