Aquael problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blossom7
    • March 2007
    • 1182

    Aquael problem

    Blir skogstokig snart, har tre helt nya Aquael innerfilter. Ett inköpt sen tidigare och två idag ( trodde det tidigare var ett måndagsex där av inköpet av nya idag). Har problem med missljud från dem. I vanliga fall hade jag inte brytt mig men då jag sover i vardagsrummet brevid karen för tillfället så håller jag på att bli tokig, i natt sov jag inget fram till kl 03, då klev jag upp och stängde av eländet.

    Har lyckats lokalisera det till den burk som innehåller makaronerna, tar jag bort den så blir pumpeländena helt tysta. Har testat att packa den hårt, hjälper lite men inte mycket.

    Så frågan är vad gör jag, jag blir ju kvar i vardagsrummet några veckor till. Kan jag köra utan makaronlådan? Finns det något annat som jag kan stoppa i lådan, vanlig vadd?
    Det finns ännu ingen fisk i karet, utan det är under uppstart om det nu spelar någon roll.

    Nu är ett inkopplat utan makaronlåda= tyst, ett med makaronlåda som jag tänkte stänga av i natt, förstör jag något då? Gillar inte att sova med öronproppar, behöver höra maken ifall han ropar.

    Hjälp tack jag behöver min sömn!

    /b
    "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nu vet jag inte riktigt hur filtret ser ut och varför det slutar låta efter att du plockat bort dom men dessa makaroner borde väl kunna ersättas med ett annat filtermaterial - typ ytterligare en skumgummipatron.
    Vadd är dock ett rätt dåligt filtermaterial som inte har någon biologisk funktion utan man får göra rent väldigt ofta, men om det är OK så.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Blossom7
      • March 2007
      • 1182

      #3
      Hej
      filtret är uppbyggt i två delar, den nedersta en rundel ca 1 dm hög som består av typ filtermatta, jag brukar fixa till egna större av blåfiltermatta som jag klipper till, sen kommer lådan med makaroner som oxså är ca 1 dm hög. Sen kommer pumphuvudet. Bytet i makaronlådan är tillfällig, jag hoppas jag får flytta in i sovrummet någon gång i framtiden iallfall
      Testar med vadd, eller skall jag klippa till kuber av den blå filtermattan och lägga i?
      /B
      Lånad bild

      Klicka på bilden för större version

Namn: pump,jpg.jpg
Visningar: 1
Storlek: 6,5 KB
ID: 2162964
      "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

      Kommentar

      • Blossom7
        • March 2007
        • 1182

        #4
        Uppdatering,
        Gjorde kuber av blåfiltermatta och klämde i.
        Problemet kvarstår, det är inte makaronerna som är bekymret.
        Det blir en resonanslåda av själva lådan, någon vibration troligen av pumphuvudet.
        Pumpen utan låda är knäpptyst.
        Kan jag klämma på en större kub av blåfiltermatta och skita i makaronlådan?

        Tips någon?
        /B
        "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Då tycker jag att du skall reklamera dom senast köpta och byta till något annat filter (Eheim).

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Blossom7
            Kan jag klämma på en större kub av blåfiltermatta och skita i makaronlådan?
            /B
            Absolut
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Christer5

              #7
              Varför behålla filter som inte fungerar

              Kommentar

              • Blossom7
                • March 2007
                • 1182

                #8
                varför behålla? Vet inte, det förra försökte jag reklamera, zoobutik på nätet dom vägrade blankt att ta tillbaka. Tyckte portokostnaden blev för hög den gången jag skickade tillbaka det.

                Idag var jag på Hercules i Göteborg, mitt val att köpa filtret då jag var säker på att det förra var ett måndags ex.
                Problemet är nog bara temporärt då jag nu sover i vardagsrummet pga makens olycka. Ligger jag i sovrummet så kommer jag nog inte höra oljudet.
                Har använt aquael i flera år, men dom verkar ha bytt pumphuvud??

                Får säkert lämna tillbaka på Hercules då vi pratade mycket om detta. Men det känns taskigt då jag ändock valde att köpa denna sort Känns som jag får skylla mig själv.

                /B
                "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

                Kommentar

                • Blossom7
                  • March 2007
                  • 1182

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Absolut
                  Trycker på gilla knappen!
                  "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

                  Kommentar

                  • Christer5

                    #10
                    Nu skall jag inte vara påstridig men Herkules är bra att ha att göra med och du skall väl inte skylla dig själv för att ha köpt en vara du inte är nöjd med,tycker att du skall tala med dom, men det är vad jag tycker.Du skall naturligtvis följa vad du själv vill men vill bara ge dig en åsikt.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13142

                      #11
                      Ursprungligen postat av Christer5
                      Varför behålla filter som inte fungerar
                      Jag har 2 st (1000 och 1500 turbo) och dem är tysta och otroligt mycket effektivare än ett aquaball, lirar i en helt annan division. Menar inte att raljera men tusan att jag tycker det
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #12
                        Om man har tre filter av samma fabrikat som inte är tysta och till belåtenhet så var min tanke att det kanske är något fel eller att dessa filter inte är så tysta.Har själv ingen erfarenhet av just de filterna men skulle själv aldrig behålla något som jag inte tycker fungerar enligt mina preferenser.

                        Vill inte mer kommentera tråden,tack

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13142

                          #13
                          Blossom, du kan ju prova att sätta ett av förlängningsrören innan filterbehållaren och se om det blir någon skillnad!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Har inte heller testat denna pump men oftast när något låter rejält om en pump så är det att den ligger an mot glaset på något sätt och då kan det låta. Så testa olika möjligheter innan du går tillbaka med pumparna.

                            När jag hade affär på 80-talet så kom folk in med pumpar som lät och när jag testade dom i affären så var dom ljudlösa och då går det ju inte att reklamera dom till grossisten och denne kan inte reklamera dom till tillverkaren.

                            Under 90-talet var jag grossist i Sverige för Aquael och i början var dom jäkligt billiga, men de förde också oväsen. Dock så talade jag om detta för affärerna och de talade om detta för kunderna så det var sällan problem eftersom kunderna köpte billigt och då hade låga krav.
                            Så småningom förbättrades dock kvalitén på aquael-pumparna markant men de blev också något dyrare. Så idag man skall inte räkna med att de för ett himla oväsen men om man vill ha en riktigt ljudlös pump så får man nog räkna med att leta efter en pump i den högre prisskalan. En sådan skall man absolut ha om akvariet står i sovrummet - nu gör den ju inte det i ditt fall men pga omständigheterna så har akvariet tillfälligt hamnat i ditt "sovrum". Då skulle jag (åtminstone tillfälligt) kanske försöka byta ut makarondelen mot en större svamp för vissa oväsen kan olidliga när man försöker sova (typ - en droppande kran)
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Blossom7
                              • March 2007
                              • 1182

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Blossom, du kan ju prova att sätta ett av förlängningsrören innan filterbehållaren och se om det blir någon skillnad!
                              Testar den varianten ikväll, återkommer med rapport.
                              /B
                              "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...