170 liters akvarium på Ikeamöbel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DiNoXXo
    • August 2014
    • 4

    170 liters akvarium på Ikeamöbel.

    Tjena allesammans.

    Jag har under gårdagen inskaffat en KALLAX-hylla från Ikea av den enkla anledningen att jag ska köpa ett 170 liters akvarium till mina älskade fiskar som har för lite plats (tycker jag) inom någon månad.

    Därav frågan om det håller och hur mycket vikt det utgör ungefär?

    Vet dock inte själv hur jag ska hitta information än hos folk som faktiskt kan.

    Tack på förhand.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Tror inte det kommer att hålla alls faktiskt. Gissar att du kan belasta det med maximalt 10-30 kg. Har för mig att Kallax är uppbyggd lite som serien Expedit. Då är det tunna spånskivor runt om som är uppbyggt som en låda. Inuti det så finns det papper. Lite som tunna innerdörrar är uppbyggda. Så jag gissar att det kan bli lite som ett korthus efter en liten tid. Bättre att satsa på Ikeas köksstommar med en rejäl skiva på.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • DiNoXXo
      • August 2014
      • 4

      #3
      Då gjorde jag felet att köpa något innan att kolla så det funkar. SATAN.

      Ähh, det löser sig på något sätt.

      Är cementblock något att tänka på med? Eller det är för lite med 170 liter för att använda det?

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Trist att göra någon besviken. Det finns flera som använt olika former av block. Har själv haft ett 460 så. I någon tråd finns det en vacker bänk byggd på block där det skruvades fast träskivor på sidorna i samma material som överliggande skivan. Det blev riktigt snyggt. Men det har varit sådana där block som ser ut att vara uppbyggda av små grå kulor. Totalt glömt vad dessa block heter. Altzheimer light...... Vet du vad jag menar för block?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • DiNoXXo
          • August 2014
          • 4

          #5
          Ja trist är det ju men jag skrev för att få svar så jag var beredd på det värsta.

          Jag vet vilka du menar och det var såna jag tänkte på när jag skrev "cementblock".
          Och såna har vi hur mycket som helst som ligger.

          Är det möjligt om du kan länka det om du vet var den finns, annars får jag leta själv helt enkelt?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Nu har jag slitit med att hitta tråden Det är en duktig kille som kallas Pereli (Per) här som har denna tråd: Akvarierum 2.0
            Där finner du kanske vad du söker. Lycka till!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Lecablock[emoji3]
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Skönt att det finns någon med 3 fungerande hjärnceller där ute. Min enda som är online fixade inte detta.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • DiNoXXo
                  • August 2014
                  • 4

                  #9
                  Hoppas jag inte var till besvär med att du skulle hitta den!

                  Det ser riktigt snyggt ut och antagligen billigare än Ikeas "budget" möbler haha.

                  Tack för all hjälp, hoppas på att jag kan få igång min dröm snarast! <3

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Ursprungligen postat av DiNoXXo
                    Hoppas jag inte var till besvär med att du skulle hitta den!

                    Det ser riktigt snyggt ut och antagligen billigare än Ikeas "budget" möbler haha.

                    Tack för all hjälp, hoppas på att jag kan få igång min dröm snarast! <3
                    Nej det var inte till besvär alls. Du är ny här och jag vill ju att du ska känna dig välkommen
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Lecablock är annars kanske inte det snyggaste man kan använda sig av, men jag såg en som hade spraymålat dem svarta och sedan hade dem som de var. Det var riktigt snyggt!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Anders: I tråden jag länkade till ser du bilder där Lecablocken är täckta med träskivor. Också riktigt snyggt!
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Japp, tänkte mer om hen har tummen mitt i näven och kanske inte riktigt fixar vilken sida av sågen som gör nytta...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Åhåå. Så tänkte du
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            Arbetssätt...