Vilket filtersystem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #31
    Ursprungligen postat av åheim
    ... Fast ett bakgrundsfilter klarar ju biffen galant, den tunga matningen tar man ju hand om med stora vattenbyten för hur effektivt filter du än har så kommer du få en hel massa nitrat som du måste lyfta ur
    Ja det kan ju vara så, absolut.. Det är ju det jag skrev också att jag aldrig matat diskus, jag har bara hört att de suger i sig jävligt mycket mat..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • hundraett
      • July 2014
      • 80

      #32
      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      Ja det kan ju vara så, absolut.. Det är ju det jag skrev också att jag aldrig matat diskus, jag har bara hört att de suger i sig jävligt mycket mat..
      Vet ej än om det blir discus, men oavsett firre så inbillar jag mig att en sump ger bättre och jämnare vattenkvalitet överlag. Vid vattenbyte i mitt 190 kar så tycks samtliga fiskar må riktigt bra, åtminstone kortsiktigt. Har fått för mig att det främst beror på ökad syremättnad, och visst är det väl så att en bra sump även är överlägsen på den biten?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13142

        #33
        Asså en sump är ju helt suveränt, du får ökad vattenvolym och bra syresättning och en massa filtermaterial, så jag klankar inte ner på det bara för att jag kanske tycker ett bakgrundsfilter skulle funka bra!

        När det gäller syresättning så tror jag att droppfilter är överlägsen ett sumpfilter.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • hundraett
          • July 2014
          • 80

          #34
          Ursprungligen postat av åheim
          Asså en sump är ju helt suveränt, du får ökad vattenvolym och bra syresättning och en massa filtermaterial, så jag klankar inte ner på det bara för att jag kanske tycker ett bakgrundsfilter skulle funka bra!

          När det gäller syresättning så tror jag att droppfilter är överlägsen ett sumpfilter.
          känner jag mig rätt så kommer det sluta med såväl droppfilter, sump och bakgrundsfilter. De två förstnämnda kanske man kan kombinera i samma system? Ska kolla in droppfilter lite närmare.

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #35
            Droppfilter har ju en enorm fördel. Beroende på hur man bygger så är det helt läckagesäkert. Om det läcker så läcker det ner i akvariet.
            Enda nackdelen är det estetiska. Det är svårt att få snyggt. Inte omöjligt men svårt.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13142

              #36
              Ursprungligen postat av KristianE
              Droppfilter har ju en enorm fördel. Beroende på hur man bygger så är det helt läckagesäkert. Om det läcker så läcker det ner i akvariet.
              Enda nackdelen är det estetiska. Det är svårt att få snyggt. Inte omöjligt men svårt.
              Mitt droppfilter står på akvariet men det vanligaste är att det står ovanpå en sump. Jag har dolt mitt delvis med en växt som hänger ner över det men man kan ju ha en snyggare låda att ha det i eller bygga en egen hög "lysramp" där det får plats under.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...