Odla egen växt i kruka till akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi20
    • July 2014
    • 3

    Odla egen växt i kruka till akvarium.

    Hej, går i tankar på att de bör finnas växter att odla i kruka, som sedan går att plantera i sitt akvarium.

    I mitt fall så kommer jag odla i växthus så något fränt borde det finnas.

    Har hört från olika håll att det går, att det finns någon kalla, som fungerar.

    Är det någon som har kunskaper i detta?

    Gräsiga växter som sträcker sig fint i karet hadde vart nice, men beredd att testa allt som till en början är beprövade!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Välkommen till forumet

    Nja, krukväxter som fredskalla kan du odla i växthus eller köpa billigt i blomsterhandeln men den hör inte hemma i akvarier. Dock säljs den tyvärr som en sådan - artbeskrivning
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Malawi20
      • July 2014
      • 3

      #3
      Tack så mycket

      Lär väl finnas fler växter, gräs m.m som ej är skadligt för fiskarna och kan stå sig i vatten?

      Hemskt trött på att åka å köpa
      växter, närmsta ställe är 5 mil, och dem har inga som hellst frächa växter när man kommer in.

      Och har dem fått in dem så står dem sig bara en vecka.

      Annars får jag åka 10 mil + för att hitta av bättre kvallite!

      Så andra tipps på att odla växt i kar annars?
      Finns frön att köpa?
      Jord akvarium vart jag tippsad på..

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vet inte om det finns några nätbutiker som säljer växter, men det kanske det finns.
        Riktiga akvarieväxter kan inte odlas i krukor och det låter underligt att de dör så snart för även om de är dåliga i affären så räcker det ju att rötterna är fräscha för att det skall komma en ny växt.

        De svåraste akvarieväxterna är oftast de som är billigast då de växer snabbt, men då också kräver mycket ljus.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Malawi20
          • July 2014
          • 3

          #5
          Växten var ju inte helt borta efter en vecka. men bladen börja bli brun och dålig, ibland klippt av växterna då det blir så och väntar på att de ska skjuta upp igen men det har inte gått nå vidare, däremot när ja köpte på en annan zoo affär samma växt, stog sig väldigt länge och nya skott kom.

          Sen har jag ju rn rotväxt, minns ej namnet men den stog sig hos förra ägaren i nått år och jag har haft den i ca 1 år. Kommer nytt på den för jämnan!

          Kommentar

          Arbetssätt...