Behövs förstärkning av skåpen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kladdkaka
    • November 2012
    • 88

    Behövs förstärkning av skåpen?

    Det är dags att möblera om på rummet för att karen ska komma bättre till sin rätt och det innebär att ett 240 L ska få ny möbel att stå på.

    Jag har tänkt mig 3 st (höjd 80cm, bredd 60 cm, djup 40 cm) köksskåp från Ikea under karet. Vet att många förstärker köksskåp från Ikea invändigt när de ska användas som akvariemöbel och funderar över om det behövs även för mig?

    Tanken från början var att förstärka på något sätt, men undrar om det inte borde fungera bra utan förstärkning till kar i min aktuella storlek. Drygt 100 kg per skåp låter inte så mycket i mina öron, men jag vet inte

    Vad tror ni? Någon med kar i liknande storlek som kan berätta hur de gjort/skulle göra?
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Beror lite på om de står på ben eller sockel, är de proppade i väggen osv.. spontant ska ju 3 köksskåp ta 300kg jämn belastning..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Kladdkaka
      • November 2012
      • 88

      #3
      Jag har tänkt att de ska stå utan ben (alternativt sätta ihop en träram att ha under). Planen är att skruva ihop de i varandra och antagligen fästa mot väggen också.

      Om det ser bra ut när jag checkar av med vattenpasset när skåpen är på plats så tror jag att jag vågar köra utan invändig förstärkning. Det känns som att det borde fungera. Men så har man ju skräckbilder i huvudet som man vill undvika om det går..

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Grejen är att de skåpen är av en inte så vattentålig spånskiva.... lite vatten på det, vilket alltid händer, så minskar hållfastheten rejält direkt.
        Förstärk!
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #5
          Skruvar du fast dem vid varandra, samt fäster dem i väggen känns mer förstärkning onödigt. Men inte annars. IKEA har inga stora marginaler vad gäller kvalitet i sina grejer, det är en av hemligheterna bakom deras priser.

          Kommentar

          • Kladdkaka
            • November 2012
            • 88

            #6
            Det blir fyra 40cm skåp istället för tre 60cm med bänkskiva ovanpå. Så det ska nog fungera bra hoppas jag Får se exakt hur jag och pappa fixar ihop det hela, men om det inte verkar bli några problem så kör jag på utan invändig förstärkning.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Sätt en extra skiva baktill, så håller möbeln att parkera en bil på😜.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • roffen2
                • August 2012
                • 197

                #8
                Jag byggde en bänk nyss av IKEA Metod. Inga problem, jag la en rejäl köksbänksskiva (Bauhaus) ovanpå och skruvade fast skåpen i väggen. Byggde sockel av reglar.

                Att notera är att de skåp som är 40 (eller 38,5) cm djupa är väggskåp. Och det betyder att de inte är helt släta i över eller underkant. Jag fick lägga lite masonit som utfyllnad mellan sockel och skåp och mellan skåp och skiva. Kolla under ett väggskåp på IKEA så ser ni, inte givet att man bara sätter dit ben t ex.. Jag tror inte man ska ha det direkt på golvet, blir problem att öppna dörrarna.

                Mycket nöjd med kvaliteten, jag gillar IKEA!

                /Roffe

                Kommentar

                Arbetssätt...