Läckande akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    Läckande akvarium

    Hobbyn har gått på sparlåga ett tag med, numera, bara ett akvarium igång.

    Idag upptäckte jag att det läcker lite i en av fogarna. Tidigare idag så såg jag lite vatten i ramen som ligger under akvariet, det brukar ju bli lite kondens ibland, det rinner över kanten lite när man lyfter på locket. Trodde det var så denna gången med. Nu precis märkte jag att jag knappt fick upp dörrarna på bänken (byggd i mdf). Det har runnit, och svällt.

    Jag hittade läckan långt ner på nedre vänstra fogen på framsidan. Där är ett parti på ca 2 cm där det är lite dåligt med silikon. Man ser att det är lite smalare där. Torkar jag med handduk är där en ny droppe efter några sekunder.

    Kan man göra något åt det här utan att tömma karet och limma om det? Det sitter så långt ner så det går inte att sänka vattenytan under "skadan". Jag ska sänka vattennivån nån decimeter eller två innan jag går och lägger mig för att minska trycket men det är ju ingen permanent lösning.

    Så, vad tror ni? Är det bara å hitta någon som vill adoptera fiskarna och börja om med nytt akvarium?
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor
  • ecco
    • November 2010
    • 500

    #2
    Personligen skulle jag ha tömt karet och limmat om det.
    Men finns inte möjligheten till det så prova med undervattens silicon.
    Dock skulle jag inte rekomendera att ha den lagningen permanent.
    Men den kommer fungera tills du löst det med förvaring av fisk under tiden du limmar om karet..
    Sambons blogg om våra akvarium.
    http://mizan3.bloggsida.se/
    Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      silikonet härdar relativt snabbt, jag ser iallafall inte någon anledning till att sälja/ge bort fiskarna. Du borde kunna fixa läckan inom 14dagar med god marginal.

      Spara all sand, skitigt filtermaterial så du kan ge karet en liten boost i början när du startar upp det igen.

      Har själv gjort detta dock så handlade det om månader då intresset föll lite efter detta, men på det igen bara!

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Jag skulle köpa en plastback modell större och kasta över fiskar, del av inredning och filter. Sen är det "bara" att limma om akvariet.
        Skär bort allt det gamla silikonet och gör ordentligt rent så ska det inte vara några konstigheter.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Efter vad jag fått uppleva hade jag tömt karet genast, alltså nu!
          Dock har jag reservkar hemma så i mitt fall hade ju fisken inte behövt flytta särskilt långt...

          Kommentar

          • Nasso
            • November 2010
            • 719

            #6
            Har läst att det finns silikon som går att använda under vatten. Det är inget ni skulle rekommendera i detta fallet?

            Det är ett 180L. Osäker på om jag vill hålla på att limma om det. Just nu lutar det åt att laga det där det står eller skänka bort fisken och lägga ner det.
            /Emil Andersson
            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Såna där små läckor KAN ibland täta sig själva, det drar in småskräp som fastnar och pluggar till. Fast det är en metod för genuina optimister, dels vet man inte om och när det blir tätt och blir det tätt så vet man inte när det kan börja läcka igen. På den tiden vi hade kittade ramakvarier så var det ju detta man hoppades på men det är lite annorlunda nu.

              Något bättre än att vänta och se är att göra ett försök med något som går att använda under vatten, förslagsvis detta:



              Har du lokaliserat läckan och om du gör rent och applicerar noga så kan det gå. Det kan vara värt ett försök men inga garantier.

              Rätt metod för att hantera problemet säkert och på lång sikt är att tömma karet och sätta fiskarna i en balja med en luftpump och utströmmare. De klarar sig gott där några dagar utan mat om du inte har nåt väldigt speciellt i fiskväg. I med gruset i en annan balja och limma om skadan eller alla innerfogarna beroende på hur det ser ut. Det där fixar man på några dagar, inte så jag säger att det är kul men det är inte särskilt svårt heller, det gäller mest att göra rent ordentligt och klämma dit silikonen så det inte blir några porer.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Nasso
                • November 2010
                • 719

                #8
                Gott. "Undervattenssilikonet" kan vara ett alternativ. Håller på att vela om vad jag ska göra.

                Om man ska limma om. Då är det att skära bort allt gammalt silikon som gäller? Eller kan man lägga en ny sträng på insidan i just den skarven?
                /Emil Andersson
                120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                Kommentar

                • Nasso
                  • November 2010
                  • 719

                  #9
                  En video av det hela. Det rinner på rätt bra ändå. Jag hängde en handduk över hålet i natt. Den är fuktig, men inte dyngsur. Längst ner är handduken helt torr.

                  WGoAwiPs_wY

                  https://www.youtube.com/watch?v=WGoAwiPs_wY
                  /Emil Andersson
                  120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #10
                    Att du vågar... Jag skulle tömma bums. Vattenskada är inget roligt, roligare kan man ha för den energiförlusten. Jag skulle letat efter ett kar att ha tillfälligt medan jag funderade på nästa steg. Eller plastlåda/balja som tidigare folk sagt. Jag skulle inte våga ha det så där. Vad händer ifall det börjar läcka mer? Kanske när du inte är hemma/sover/duschar och sen har D u allt på golvet. Så iväg och skaffa något du kan ha tillfälligt.

                    Ang silkon så måste du ta bort allt gammalt om jag förstått det rätt. Det fäster inte på gammalt silikon.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Nasso
                      • November 2010
                      • 719

                      #11
                      Det är tomt nu. Fiskarna bor i en liten plastback. Försöker hitta någon som kan tänka sig att ta över dem. Hojta till om någon bor i närheten av falkenberg och är intresserad av några malawi och tanganyika ciklider (eller kolla i akvarister i halland gruppen på facebook. )
                      /Emil Andersson
                      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                      Kommentar

                      • man nam1
                        • July 2011
                        • 441

                        #12
                        Ursäkta om detta är en dum fråga på något sett men, varför ska du göra dig av med fiskarna och akvariumet?
                        Limma akvariet är ingenting som inte en normal person klarar av och som jag skrev tidigare så är det ingen längre tid det härdar. Tycker det är slöseri med pengar.

                        Jag förstår att hobbyn är på hal is just nu men jag tycker att du ska försöka limma det själv, klarar jag det så klarar du det

                        Kommentar

                        • Nasso
                          • November 2010
                          • 719

                          #13
                          Nee. Bänken är av mdf och ser ut som blöt wellpapp undertill. Har bakgrund på sidoruta med filterficka bakom. Det är jobb och krångel. Då hade fiskarna behövt bo en vecka eller två i plastback.Jag har ingen lust, motivation eller tid för det just nu. Köper hellre nytt senare när tid och intresse kommer tillbaka. Hobby ska vara nöje och lust. Inte måsten. Har velat ha ett större länge. Blir skönt att starta om från början och skaffa ett 540L eller 720L istället.
                          /Emil Andersson
                          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #14
                            Trist att utgången blev så... Synd på fisken bara ifall du vill ha liknande senare. Det där med tillfälligt kar någonstans i bostaden då. Det kanske inte lockar? Jag använde mig utav det i vintras när jag flyttade kar hit och dit och det var toppen. Billigt och bra, och jag kunde behålla fiskarna.

                            (Mina nerver är dock glada för att du tömt akvariet. )
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Nasso
                              • November 2010
                              • 719

                              #15
                              Hehe. Karet är tömt. står ute på altanen nu.

                              Fisken simmar i en balja och nya ägaren kommer i morgon förmiddag.

                              Jag har ett 54L och ett 120L som står i sovrummet och inte har varit igång på ett tag. Har ett litet räkkar i köpet också som inte är igång. Det blir för mycket smått överallt. Vill inte ha det längre. Nästa gång blir det ett rejält kar istället för en massa halvdant kraft utspritt i hela lägenheten. Det är roligare, rejälare och roligare att sköta om. Man behöver inte dra runt slang på fyra ställen i huset varje vecka. Och så ledsnar man inte lika fort. Och så har man det i ett rum där man faktiskt befinner sig ofta och kan titta på och få någon behållning av fiskarna.

                              Så nej, det blir inte att behålla dem. Men de får en ny ägare som förhoppningsvis uppskattar dem. Jag klurar på framtida projekt istället. Det blir enklast och roligast så.

                              Jag började med växtkar som såg väldigt trevligt ut men mycket färger. Sen var det tanganyika och nu gick där lite malawi i karet. Tjejen tycker att det är "grått och trist" med tanganyika...tss.

                              Nu spånar jag på en ide med en eller två stora grupper tetror (vinkeltetra, rödmunstetra 100+) , rejäl grupp pansarmalar (30+), ett tiotal scalarer och ett par grupper apistogrammas och en massa växter och rötter. Lite omväxling mot de tanganyika kar jag har haft med bara sten, sand och ganska färglösa (men helt underbara och fantastiskt lättskötta) fiskar. Och jäkla mycket roligare än mitt jäkla 180L som bildar pöl på golvet.
                              /Emil Andersson
                              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...