Eheim PowerLine XL innerfilter till ett 450?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Eheim PowerLine XL innerfilter till ett 450?

    I Diskuskaret, ett Vision 450 så har jag ju idag Juwels internfilter och ett externt EHEIM professionel 3 600 (2075). Insuget till 2075 är till vänster bakom jättevallisnerian.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0702.jpg
Visningar: 8
Storlek: 156,4 KB
ID: 2184662
    Jag har tidigare haft 2 olika läckage. Första läckaget var från ett gammalt Eheim ytterfilter som sprang läck. Vattnet sprutade upp. Men detta hände när jag var i rummet så jag han torka upp och stoppa det läckaget. Efter det Bestämde jag mig att inte ha ytterfilter utan konsekvent valt kraftiga innerfilter från Tunze, som idag kallas Turbelle Classic. Helt tysta och med ett drag utan dess like. Nog bästa filter jag haft. Nog om det.
    Därefter hade jag ett 460 med Malawi som sprack i botten och föranledde rejäla fuktskador. Då berodde det på att bänken (original) var felbyggd så att trycket blev för stort mitt i bottenglaset.
    Nåväl efter dessa upplevelser så är jag nojig och uppmärksam på bänk och allt som påverkar läckagerisken. Därav är jag positiv till t.ex. Juwels innerfilter.
    Nu gick jag emot mina principer i mitt 450 och kompletterade det befintliga innerfiltret med Eheim 2075. Ett bra ytterfilter. I samband med att jag gjorde rent filtret senast så måste jag satt toppen lite fel så det kom lite vatten vid filtret. Nu fick jag det tätt efter att ha fäst om toppen, men ändå så känns det inget bra med att ha ytterfilter över huvud taget. Min kvinna känner som jag.
    Det jag funderar över är att sätta ett Eheim PowerLine XL där. Farten på genomströmningen är som med 2075 egentligen och det kommer att knappt synas dessutom.
    Vad har ni för erfarenhet av detta filter? Något annat innerfilter som är likvärdigt och tyst?
    Senast redigerad av Bluewing; 21 June 2014, 13:30.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av Bluewing
    I Diskuskaret, ett Vision 450 så har jag ju idag Juwels internfilter och ett externt EHEIM professionel 3 600 (2075). Insuget till 2075 är till vänster bakom jättevallisnerian.
    [ATTACH=CONFIG]69652[/ATTACH]
    Jag har tidigare haft 2 olika läckage. Första läckaget var från ett gammalt Eheim ytterfilter som sprang läck. Vattnet sprutade upp. Men detta hände när jag var i rummet så jag han torka upp och stoppa det läckaget. Efter det Bestämde jag mig att inte ha ytterfilter utan konsekvent valt kraftiga innerfilter från Tunze, som idag kallas Turbelle Classic. Helt tysta och med ett drag utan dess like. Nog bästa filter jag haft. Nog om det.
    Därefter hade jag ett 460 med Malawi som sprack i botten och föranledde rejäla fuktskador. Då berodde det på att bänken (original) var felbyggd så att trycket blev för stort mitt i bottenglaset.
    Nåväl efter dessa upplevelser så är jag nojig och uppmärksam på bänk och allt som påverkar läckagerisken. Därav är jag positiv till t.ex. Juwels innerfilter.
    Nu gick jag emot mina principer i mitt 450 och kompletterade det befintliga innerfiltret med Eheim 2075. Ett bra ytterfilter. I samband med att jag gjorde rent filtret senast så måste jag satt toppen lite fel så det kom lite vatten vid filtret. Nu fick jag det tätt efter att ha fäst om toppen, men ändå så känns det inget bra med att ha ytterfilter över huvud taget. Min kvinna känner som jag.
    Det jag funderar över är att sätta ett Eheim PowerLine XL där. Farten på genomströmningen är som med 2075 egentligen och det kommer att knappt synas dessutom.
    Vad har ni för erfarenhet av detta filter? Något annat innerfilter som är likvärdigt och tyst?
    En bra början är att installera ytterfiltret korrekt...

    Oavsett om filtret sitter i en möbelbänk eller står på golvet bredvid eller under, sätt hela filterbehållaren i en plastbunke minst 10cm hög. Denna kommer inte klara att ta hand om allt spill vid ett läckage men just i fallet att en packning kommer fel vid återmontage etc ger denna behållare dig en möjlighet att upptäcka läckaget innan hela golvet ruttnat...
    Den väldigt ängslige kan nog sätta en fuktvarnare i plastbunken.
    Efter start av filtret kollar man i bunken efter någon timme, nästa dag och sedan kanske en gång i veckan. Men efter start när filtret börjat arbeta som det ska STÄNGER man av filtret, väntar en tio-femton minuter och kollar att det inte läcker. Det läcker lättare när pumpen inte arbetar.

    Riktiga slangklämmor på alla kopplingar utanför akvariet, det går ofta utmärkt att bara trä på slangarna och det håller tätt men efter något år och speciellt om en slang vrids på kopplingen så kan det sedan börja läcka då slangen nu är hårdare.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Eheim PowerLine XL innerfilter till ett 450?

      Tack Simpson för klokt tänk runt externa filter. Mycket av det du säger är saker som ingår i mina rutiner sedan förut dvs att skifta slangar så fort de blir hårda. Bunken du nämnde är en höjdaridé som jag inte tänkt på förut. Testade ett stort innerfilter, men trivdes inte alls med det och det utrymme det tog i karet. Så det blir bunke till ytterfiltret som blir tillägget till vattensäkerheten. Fortsätter med det Eheim jag har. Ska se över kopplingar och leta bra låsningar på slangarna. Checkar packningar samt smörjer dem med silikon gör jag vid varje rengöring sedan tidigare.
      Man blir trots allt bortskämd med tysta filter som inte tar plats i karet. Så jag lägger ner det här med 2 innerfilter.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Ser förresten att Kjell &Co har ett vattenlarm för en hundring. Det får bli en sådan monterad på insidan av bunken. Då blir vi helnöjda i detta hem.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #5
          Hur funkar det? Låter det när vattenytan bryter en krets eller kan man få någon annan indikation?
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Eheim PowerLine XL innerfilter till ett 450?

            Den funkar lite som en brandvarnare men på vatten. Sedan vet jag inte vad som gör att den reagerar, men man kan sätta den på vägg/golv och den piper när det finns fukt.
            Senast redigerad av Bluewing; 23 June 2014, 19:25.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13136

              #7
              Tjena Bluewing, sitter och funderar lite när du skriver att du kört tunze classic filter, men det är väl bara ett powerhead? Eheim sen har ju fina keramiska komponenter (om än mer än lovligt sköra tyvärr) men tycker att de ger jobbiga vibrationer och ett "tjutande" ljud. Pumpar och övriga prylar från Rolg C.Hagen är väl lite av en sammantagen favorit, är lite som clas ohlson, bra testade produkter till ett bra pris! Jag har ju helt gått ifrån komersiella innerfiltert men ett aquael unifilter 1000 är ju väldigt smidigt att gömma undan och är tillförlitliga och tysta.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Tjena Åheim Ja det stämmer ju att Tunze Classic är ett Powerhead som var extremt tyst. Men hade denna kopplat till ett Tunze droppfilter i form av ett antal korgar som hängde på rad i mitt dåvarande akvarium, ett 460 Malawi. Allt sköttes ovanifrån akvariumet. Det bästa filter jag haft helt enkelt.
                Jag har inte de upplevelser du haft av Eheim generellt. Vet att vissa modeller låter en hel del, men det gör de ju av andra märken också. Har testat flera filter som ska vara "ljudlösa" men som i praktiken låter rejält. Sedan beror det väl på var på skalan man störs lättast. Aquaels större Powerhead har ju ett mer lågfrekvent brum t.ex. än Eheim. Men nu gör jag så länge på det sättet att jag monterar min (mycket tysta) Eheim 2075 i en itu-skuren vattendunk. Där i lägger jag ett vattenlarm. Sedan kommer jag att leta efter om jag kan plocka ihop ett liknande Turbelle-kit jag hade förut.
                Mina rutiner annars så länge är att regelbundet checka slangar och anslutningar. Spreja silikon på packningar etc.
                Skulle faktiskt egentligen kunna tänka mig en Juwelburk till i motsatta hörnet om man nu får tänka fritt. Trivs toppen med den jag har i denna burk.
                Men just nu är det ingen förändring av filter och hängslen och livrem med mitt Eheim 2075
                Om jag inte vore så känslig för ljudet skulle jag valt ett Aquael Turbo Filter 2000. Extremt mycket filter för pengarna. Den kändes urstark men fick tummen ner av hyperörat (dvs. min älskade hustru).
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                Arbetssätt...