flimmer på botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Johansson
    • May 2005
    • 73

    flimmer på botten

    Hej.
    Någon som har tips på billiga lampor man kan köpa för att få ett snyggt flimmer på botten i karet. Hörde någon som hade köpt en mindre lampa på Clas Olsson (eller var det nu var)och riktat ner i karet och fått ett klockrent flimmer men har glömt vilken typ det var.

    Tar tacksamt emot tips var man kan inhandla lampan och vilken typ av lampa det ska vara
    Michael Johansson
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Tror det går med vilken spotlight som helst.
    Jag vet inte vilken lampa du menar på Claes Olsson, men själv så använder jag http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80163192/. 99:- på Ikea, den ger riktigt fint ljus tycker jag. Dock varmvitt ljus så det blir lite gult. Vet att denna lampan har sålts med kallvitt ljus innan då jag har en vän som har en sån, men jag har aldrig hittat nån.

    Jag använder denna i ett par räkvaser samt delvis i mitt 660l

    Kommentar

    • Micke Johansson
      • May 2005
      • 73

      #3
      Ursprungligen postat av Jesper Broman
      http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80163192/. 99:- på Ikea, den ger riktigt fint ljus tycker jag. Dock varmvitt ljus så det blir lite gult. Vet att denna lampan har sålts med kallvitt ljus innan då jag har en vän som har en sån, men jag har aldrig hittat nån.
      Låter bra. Men bör man köpa en lampa då med kallvitt ljus, eller är det något annat man bör tänka på för att få ett så skarpt flimmer som möjligt? Tänkte på det där med kelvin. =) Lampan ska jag ha till ett 310 liters kar.
      Michael Johansson

      Kommentar

      • Micke Johansson
        • May 2005
        • 73

        #4
        Kan det kanske fungera med någon av dessa:




        .....om man nu vill spekulera lite=)
        Michael Johansson

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          En byggled i rätt kelvin borde fungera som både ljuskälla och flimmerskapare i ett 310.. 200kr styck.. Vill du fläska på så kör 2.. Vi hade 6 till ett 280x100x80 och det var i princip dagsljus i den burken..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #6
            Flimret som sådant kommer ju från ytrörelse och att man har ljuskällan lite längre ifrån ytan än normalt.
            Jag har inget flimmer i normala fall men om jag höjer min ramp typ 5cm så kommer det direkt.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • Micke Johansson
              • May 2005
              • 73

              #7
              Ursprungligen postat av KristianE
              Flimret som sådant kommer ju från ytrörelse och att man har ljuskällan lite längre ifrån ytan än normalt.
              Jag har inget flimmer i normala fall men om jag höjer min ramp typ 5cm så kommer det direkt.
              Jag har haft en ramp som var en bra bit ovanför ytan och jag fick inget flimmer trots rejäl ytrörelse.
              Dock har jag löst det nu...en väggramp med 3 st 5 watts (3000 k) ledlampor riktat ner i karet. Fick ett riktigt snyggt flimmer!
              Michael Johansson

              Kommentar

              Arbetssätt...