Filter till 250 malawi / 180 räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snooze
    • April 2014
    • 15

    Filter till 250 malawi / 180 räkor

    Hej! Jag har ett 240L med 20st malawi + 3 malar. Där det just nu sitter en Tetratec in 1000(1000l/h) och en Askoll Fluval mod.2(Som jag ej har hittat någon information om).

    I mitt 180L har jag körsbärsräkor, några galaxy och helena snäckor. Där finns en Pacific p-f304(800l/h).

    Jag har sett att svaren man får när man frågar efter hur mycket l/h man skall ha till malawi varierar mellan 4-10 gånger akvariets volym. Som det är nu känner jag att det inte är tillräckligt med fart i mitt 240L och undrar om räkorna klarar sig med det lilla Askoll filtret så att jag kan flytta över Pacific till malawi. Eller bör jag beställa ett nytt innerfiler / cirkulationspump? Kom gärna med förslag på modell.
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    #2
    Bland det bästa man kan ha om man nu vill ha ett vanligt innerfilter är aquael turbo, de har en riktigt hyffsad mängd filtermaterial och ett bra flöde! I ditt 180 med låg belastning skulle jag föreslå ett turbo 500, dessa filter är dessutom räksäkra!

    Till ditt malawi skulle jag välja ett turbo 1000 och en streampump för att skönt flöde genom karet.








    Tetratec filtret har väldigt lite filtermaterial och är därmed ett dåligt biologiskt filter!
    Senast redigerad av åheim; 29 April 2014, 20:38.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Snooze
      • April 2014
      • 15

      #3
      Tack för svaret Åheim. Vad tror du om att behålla Pacific p-f304 i mitt 180, Tetratec i 240 och sätta in ett Aquael Turbo 1000 i 240?

      Det känns inte allt för roligt att köpa två nya filter och en streamer när jag redan har tre filter. Eller bör jag kasta mitt Tetratec och sätta in Turbo 1000 och en streampump?
      Uppskattar hjälpen

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13142

        #4
        Jag skulle byta ut till det jag föreslog och göra mig av med de övriga filtren... Men det är jag de
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Snooze
          • April 2014
          • 15

          #5
          Okej Det kanske blir så i framtiden men just nu får plånboken bestämma. Jag hade ju helst gjort som du säger och köpt allt men det blir lite mycket just nu.
          Jag såg att Tetratec in 1000 kostade mer än Aquael 1000 vilket jag tycker är konstigt när du säger att den inte är så bra. Runt 200kr skillnad.

          Blev rätt sugen annars på ett Turbo 1500. Det tillsammans med mitt Tetratec bör väl vara tillräckligt för mina malawi? 2500l/h borde ge bra fart på vattnet och bra rening, eller?

          Kommentar

          • Snooze
            • April 2014
            • 15

            #6
            Beställde ett Turbo 1500. Tack för hjälpen åheim.

            Kommentar

            Arbetssätt...