Transport av 672 liters helglas akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skur
    • December 2013
    • 29

    Transport av 672 liters helglas akvarium

    Hej!
    Har fått ett erbjudande som inte går att säga nej till.
    Ett 672 liters kar (160x60x70) komplett med möbel i furu, ramp, ytterfilter (som dock såg litet ut) och en massa andra tillbehör, rötter osv.
    Prislappen för detta? 500kr!
    Tja, inget att tveka på alltså.

    Det enda jag är orolig över är transporten. Vägen är verkligen kass, där den inte är skumpig pga pågående vägunderhåll är det svackor, hålor och jordstenar överallt.
    Har sökt lite och hittat en gammal tråd där de flesta lägger sin röst på att köra akvarium på kärra (med frigolit+täcken osv) men jag är orolig över att det ändå blir för stumt. Samtidigt är jag rädd att vikten inte fördelas om jag fäller sätena i bilen.

    Finns det någon med erfarenhet som vill bota min beslutsångest?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ställ akvariet på frigolit och täck även med frigolit runt om. Sedan spänn fast akvariet så att det inte kan röra sig år något håll (framåt, bakåt, åt sidorna, uppåt) vare sig vid en häftig inbromsning eller ett stort gupp i vägen. Gör du så är det inga problem
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • skur
      • December 2013
      • 29

      #3
      Tack för svaret Kjell!
      Ställde karet mot framstammen på kärran med 5cm frigolit under och framför och la 2 täcken över, detta fixerades sedan med 3 spännband.
      Allt gick bra och karet står nu i ladugården i väntan på att jag drar igång ett discus projekt

      Kommentar

      Arbetssätt...