Biologisk filtrering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    Biologisk filtrering

    Jag har en fråga ang filtreringen till mitt 720l akvarium. Jag har 2 st eheim 2217. Det ena är fyllt med lavakross och 2 filtermattor ovanpå. Det andra är bara filtermattor rakt igenom. Är detta en bra kombination eller är det för lite biologisk filtrering?
    /Lars
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Jag tycker att det låter bra.
    Själv kör jag mest filtermatta och lite biobollar till mitt 660l fördelat i ett 2217 och en stor BTN filtermodul, fungerar klockrent. Gör rent filterna nån gång i halvåret.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag kör bara med filtermatta och rengör aldrig så det funkar bra som biologiskt filter.

      Lavakross är jag lite skeptisk till - körde med det i många akvarier för ca. 25 år sedan och det blir med tiden mättat och funkar inte alls.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • JonasHol
        • July 2010
        • 226

        #4
        Biologisk filtrering

        Har själv ett 720l som är relativt nystartat och utan att på något sätt utge mig för att eg veta något bestämt så tänkte jag bara redovisa hur jag tänkt. Mina tankar har jag fått efter att läst runt på olika forum ( främst här på zoopet som jag anser vara den absolut bästa akvariesidan i riket ). Jag har valt att använda keramiska ringar i stället för filtermatta detta för att som jag uppfattar det så anser de flesta att mattan snabbare får sämre genomströmning och därmed behöver rengöras oftare, men som Kjell skriver så är det ju inte helt säkert att det stämmer. Jag försöker skapa bra förutsättningar för diskus och därför har jag försökt att välja så stor filtervolym som möjligt då jag vill kunna mata kraftigt med "skitig" mat och ändå ha bra vattenvärden dvs bra biologisk rening. Jag har uppfattat att jag bör ha en total rotation på vattnet på ca 3-4 ggr för bästa rening. Då diskus kanske inte direkt vill stå i kraftigt strömmande vatten har jag valt att använda flera filter för att få rätt genomströmning. Utifrån mina förutsättningar så har du som jag ser det helt fel filter,

        MEN!

        Mina råd är att läsa forumen utifrån dina fiskar och deras behov det finns massvis med information att hitta.
        Lycka till


        Sent from my iPad using Tapatalk

        Kommentar

        • Live2Ride
          • January 2014
          • 312

          #5
          Om jag skulle byta ut lavakrossen... Vad rekommenderar ni då? Biobollar? Makaroner?

          JonasHol: på vilket sätt har jag helt fel filter?
          /Lars

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av JonasHol
            Jag har valt att använda keramiska ringar i stället för filtermatta detta för att som jag uppfattar det så anser de flesta att mattan snabbare får sämre genomströmning och därmed behöver rengöras oftare, men som Kjell skriver så är det ju inte helt säkert att det stämmer. Jag försöker skapa bra förutsättningar för diskus och därför har jag försökt att välja så stor filtervolym som möjligt då jag vill kunna mata kraftigt med "skitig" mat och ändå ha bra vattenvärden dvs bra biologisk rening. Jag har uppfattat att jag bör ha en total rotation på vattnet på ca 3-4 ggr för bästa rening. Då diskus kanske inte direkt vill stå i kraftigt strömmande vatten har jag valt att använda flera filter för att få rätt genomströmning. Utifrån mina förutsättningar så har du som jag ser det helt fel filter,

            MEN!

            Mina råd är att läsa forumen utifrån dina fiskar och deras behov det finns massvis med information att hitta.
            Lycka till
            Det skall vara den grova filtermattan - dvs PPI 10.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Live2Ride
              Om jag skulle byta ut lavakrossen... Vad rekommenderar ni då? Biobollar? Makaroner?
              1/ Filtermatta PPI10
              2/ Biobollar
              Makaroner är ett betydligt sämre alternativ
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • JonasHol
                • July 2010
                • 226

                #8
                :-)
                Jag vet inte om du har fel filter.
                Men om du skulle ha samma fiskar som jag och mata lika hårt som jag så tror jag att du har för liten filtervolym och för dålig genomströmning.

                Det jag främst ville uttrycka är att "det beror på" dvs vad du har för belastning i karet och vilka krav fiskar, växter mm ställer och inte minst vilka övriga förutsättningar som finns. Jag skulle tex om det fanns möjlighet helst ha en sump och kanske ett gigantiskt moving bedd filter.

                Försök titta på hur andra med samma fiskar mm som du har gjort så är jag övertygad om att du får till det på ett utmärkt sätt.


                Sent from my iPad using Tapatalk

                Kommentar

                • JonasHol
                  • July 2010
                  • 226

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  1/ Filtermatta PPI10
                  2/ Biobollar
                  Makaroner är ett betydligt sämre alternativ
                  Ja där ser man, jag har just idag bytt filterpads ( troligen motsv. filtermatta PPI10) i mitt JBL mot keramik ringar.
                  Hade det varit någon annan än Kjell så skulle jag inte funderat om jag gjort rätt men nu blir jag osäker.


                  Sent from my iPad using Tapatalk

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Makaroner är skit.
                    filtermassa är utan tvekan bäst för en akvarist som inte lägger flera timmar i veckan på förbättringar, funderingar, hypoteser om sitt akvarium utan är nöjd med att hålla det på en normal nivå.

                    frågan är ju vad du filtrerar för, har du små tetror, har du 20st 35cm påffar? Och i hur stor burk?

                    om du vill filterforska på autistisk nivå ska du kolla på asiatiska rovfiskhållare typ arofanatics/monsterfishkeepers/waterwolves där de bygger så avancerade system att det är löjligt. Även om du inte ska ge dig på projekt i den storleksordningen finns det hundratals sätt att optimera ett ytterfilter..

                    Är du däremot bara intresserad av att ha ett sjysst filter och kunna gå ner till djurafffären och köpa filtermaterialen och sen kunna ladda filtret till en human kostnad ska du lyssna på dem som hållit på länge och har erfarenhet - dvs filtermatta10ppi

                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av JonasHol
                      Ja där ser man, jag har just idag bytt filterpads ( troligen motsv. filtermatta PPI10) i mitt JBL mot keramik ringar.
                      Hade det varit någon annan än Kjell så skulle jag inte funderat om jag gjort rätt men nu blir jag osäker.
                      Keramikringar vet jag inget om så dom kan jag inte uttala mig om - däremot "makaroner" var bra när de kom för 35-40 år sedan då det nästan bara fanns filtervadd att välja på. Men ganska snabbt så kom det sedan nya filtermaterial som var var bra mycket bättre.

                      Jag testade förr olika filtermaterial och det var en testning i rätt stor skala (några 100 akvarier över årslånga perioder) och har väl sedan ganska väl hängt med vad som hänt fram till i början av 2000-talet, men därefter så har jag usel koll.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 April 2014, 18:57.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • JonasHol
                        • July 2010
                        • 226

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Keramikringar vet jag inget om så dom kan jag inte uttala mig om - däremot "makaroner" var bra när de kom för 35-40 år sedan då det nästan bara fanns filtervadd att välja på. Men ganska snabbt så kom det sedan nya filtermaterial som var var bra mycket bättre.

                        Jag testade förr olika filtermaterial och det var en testning i rätt stor skala (några 100 akvarier över årslånga perioder) och har väl sedan ganska väl hängt med vad som hänt fram till i början av 2000-talet, men därefter så har jag usel koll.
                        Makaroner och det jag kallar keramikringar TROR jag är samma sak, i vilket fall så har jag alltid utgått från det.
                        Din usla koll Kjell ligger skyhögt över vad jag inom de närmsta åren bara kan hoppas att uppnå. :-) och det sätt du väljer att förmedla dina kunskaper på är något som många andra ( undertecknad säkert inräknad) borde ta efter.


                        Sent from my iPad using Tapatalk

                        Kommentar

                        • JonasHol
                          • July 2010
                          • 226

                          #13
                          Hittade igen en text som jag hoppas jag fått en del kunskaper från, jag försöker i vilket fall tänka på de grunder texten beskriver.

                          " Filtrering for dummies.

                          Tänkte redogöra lite för filtrering här nedan, det finns massvis med olika medel som djuraffärer osv tycker att du ska köpa för att få ditt vatten att må bra. Tänkte mig en lite 101 här som förhoppningsvis gör hobbyn roligare och mindre dyr. Har du bara rätt filtrering bör du spara pengar på fiskinköp, mediciner, vattenberedningsmedel, filtermaterial och framförallt arbete.





                          1. Mekanisk filtrering;



                          Med mekanisk filtrering menas helt enkelt filtermaterial som mekaniskt stoppar partiklar från att fortsätta sin bana i själva karet. Till dessa räknas vadd, filtermattor, makaroner, osv. Dessa material renar vattnet från partiklar, växtmaterial, matrester och annat fritt flytande material. Detta gör att vattnet helt enkelt blir trevligare att titta på.



                          2. Biologisk filtrering;



                          Biologisk filtrering innebär att du odlar bakterier, som när man talar om en god bakteriekultur i exempelvis yogurt.



                          För att man ska förstå den biologiska filteringen bör man förstå ammonium och dess kretslopp. fiskarnas avföring, ruttnande mat och växtrester producerar ammonium precis som att kött som ruttnar i syre gör dig sjuk och luktar illa. Oavsett hur lite du matar osv kommer du att behöva någon form av biologisk filtrering för att konvertera denna ammonia till nitrit som i sin tur kan omvandlas till nitrat som fiskarna kan hantera i rimliga mängder.



                          För att odla dessa bakterier som omvandlar behöver du då ett material som gynnar bakteriernas tillväxt, alltså ett material med bra fäste och stor yta. För att exemplifiera använder jag nu kol. Kol är ofta en liten klump men skulle man "vika ut" en kolklump täcker den flera hektar i en skiva som är en molekyl tjock. På samma sätt finns det mer och mindre fördelaktiga material att ha i ditt filter för att stimulera tillväxten. Dessa går att köpa i din djuraffär, ofta dyrt men dessvärre ett nödvändigt ont. Vilka märken och produkter du vill använda är upp till din budget och smak men exempelvis kan Renas stjärnor hålla något i stil med 10 000 ggr sin egen yta i bakterier pga dess uppbyggnad. Svindyrt men en ganska svindlande tanke.



                          Biologisk filtrering är stommen för dina fiskars välmående. Sjukdomar i ditt kar beror oftare än inte i grunden på dålig vattenkvalitet som sänker fiskarnas immunförsvar vilket gör dem mottagliga för sjukdomar. Bakterier som kan skada dina fiskar finns ALLTID i vattnet och det kan man inte undvika om man inte använder en UV-sterilisator vilket inte heller är ett universalmedel. Det du kan påverka är din vattenkvalitet och därmed fiskens hälsa.



                          3. Vilket filter ska jag ha?



                          Det du ska tänka på när du väljer ett filter är att du filtrerar efter akvariets innehåll och inte vattenmängden. Exempelvis kommer du inte att behöva mer än en cirkulationspump (om ens det) och ett par växter i ett kar på 200 liter med en kampfisk i, medan du inte kommer att kunna gå efter filtrets anvisning "för kar upp till 500L" om du exempelvis planerar att köra ett kar med stora sydamerikanska ciklider. Har du ett kar som är tungt belastat kan du behöva 8 filtreringar i timmen. Ett filters storlek mäts i 2 kategorier, hur mycket vatten som strömmar genom det per timme och hur mycket filtermaterial det rymmer. Alltså, planerar du att ha väldigt många eller stora fiskar i ett 500 liter stort kar kan du mycket väl behöva filter som tillsammans filtrerar 4000 liter i timmen och har en sammanlagd kapacitet på 15-20 liter filtermaterial. För ett medelbelastat kar rekommenderar jag 3 ggr karets volym i omlopp per timme.



                          Ytterfilter; Ytterfilter är ett smidigt sätt att filtrera mycket vatten på utan att behöva koppla och trolla själv. De är filter som står under eller vid sidan om karet och suger vattnet in och igenom filtret och ut i karet igen och på vägen passerar filtermaterial. Dessa filter finns i många storlekar och fabrikat i olika prisklasser. Det de har gemensamt är en ganska lång serviceintervall och relativt sett stor volym. Dessa kan du fylla med antingen mekaniskt eller biologiskt material eller båda delar. Har du ett lite större kar kan jag rekommendera att ha 2 filter och köra ett med biologiskt material och ett med mekaniskt. På så sätt kan du minimera serviceintervallerna och maximera bakteriekulturens välmående. Du kommer behöva tvätta den mekaniska filtreringen betydligt oftare än den biologiska och du tappar automatiskt alltid en liten del av den biologiska filtreringen för varje tvätt eftersom du rent fysiskt sköljer bort en del bakterier och dels kommer temperaturskillnaden att skörda en del offer. Jag rekommenderar att alltid tvätta dina filter i akvarievatten (fyll upp akvarievatten i en bytta och skölj i den) eftersom det är en miljö som bakterierna är van vid.



                          Innerfilter: Dessa rekommenderar jag främst till planterade sällskapsakvarium eftersom innerfilter är bäst för mekanisk filtrering samt cirkulation. Växter omvandlar på naturlig väg ammonium till nitrat. Det innebär att du behöver mindre biologisk filtrering än i ett tungt belastat eller växtlöst kar (exempelvis afrikanska ciklidkar). Det ett innerfilter gör är att fånga upp partiklar i karet samt hålla vattnet i rörelse. Självklart kommer det att skapas en bakteriekultur även i dessa pumpar men eftersom materialen i dessa (vadd/filtermatta) oftast inte är optimerad för bakterietillväxt är de inte lika effektiva.



                          Slutprodukten i detta kretslopp är nitrat, fiskar tål nitrat hyfsat bra men nitrat är skälet till att du utför vattenbyten. I och med vattenbytet tar du ur vatten innehållandes nitrat och fyller på med vatten som inte innehåller nitrat. Detta är det som avgör hur ofta och hur mycket vatten du behöver byta. Har du ett tungt belastat kar kommer du att behöva byta mycket vatten ofta och tvärtom. I vissa kar med MYCKET riklig vegetation kan du få det så stabilt att du bara behöver fylla på för att kompensera för det vatten som avdunstar. Tänk också på att inte byta för mycket vatten på en gång då kranvatten ofta har helt andra värden än akvarievattnet. Eftersom fiskar tar upp syre genom vattnet via gälarna kan ett hastigt vattenombyte liknas vid att ett däggdjur kastas mellan nordpolen och Sahara. Jag rekommenderar att du (om du inte håller mycket speciella arter som ormhuvudsfiskar eller liknande men ni kan redan detta) byter mellan 20 och 50% i veckan för att hålla vattenvärdena hyfsat stabila.



                          Sump;



                          en sump är egentligen en bytta som står under eller över akvariet. Fördelen med dessa är att man kan lägga doppvärmare osv i denna samt att de pga sin storlek kan hålla mycket mer material. Jag tror inte att jag behöver gå in på sumpen eftersom de av er som funderar på en sump redan kan detta. Dock kan du ställa en bytta på akvariet och fylla med material med bara ett pumphuvud nere i vattnet om du skulle behöva komplettera din filtrering "


                          Sent from my iPad using Tapatalk

                          Kommentar

                          • JonasHol
                            • July 2010
                            • 226

                            #14
                            Biologisk filtrering

                            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                            En kille som jag, rätt eller fel har uppfattat som kunnig ger sin syn på filtermedia.
                            Kolla in hans youtube kanal, han har många smarta tips men är nog framförallt väldigt pragmatisk i sin syn på akvarie utrustning.
                            Senast redigerad av JonasHol; 25 April 2014, 19:51.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Det finns ju en del filteratiklar på Zoopet också
                              Olika slags filtrering
                              Olika filtertyper och filtermaterial

                              Detta skrevs visserligen för drygt 10 år sedan men de är ändå hyfsat aktuella
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...