Eheim Skim 350 ytskummare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    #16
    Alltid kul att få läsa om prylar mer av den varan tycker jag . En fråga dock; vad är orsaken till att ni får ytbeläggning, restprodukter från mat?
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #17
      Ursprungligen postat av Erikderek
      Tack för Er feedback, det känns som jag skall se mig om efter någon annat.

      @flygrc, om den inte är bra,vad rekommenderar du för modell till ett 240 liters akvarium?

      EK
      Det vet jag inte eftersom jag inte provat någon annan.
      Mitt nästa val blir med seperat luftpump.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        #18
        @flygrc, ok.
        @Bluewing, intresant, alltid bra med åsikter från olika läger.
        @Tommy, varför det uppstår i just mitt akvarium har jag svårt att förstå, jag matar sparsamt, jag har en kraftig cirkulation med ytrörelse, ca 22 x akvariets volym/h.

        Jag återkommer med en utvärdering när jag bestämt mig för lösning och den gått ett tag.
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          #19
          Ursprungligen postat av Christer5
          Man kan se på Bluewings bifogade film hur lätt det är för mindre fiskar att sugas in.
          Håller med Blåvinge till 100 %! Korrekt monterad kan den omöjligen dra i sig en fisk!

          Kommentar

          • Helene&Andreas
            • January 2009
            • 1336

            #20
            Förstår bara inte ens hur en endlers skulle sugas ner där...
            Men ja pappa! Låt det stanna där!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
              Alltid kul att få läsa om prylar mer av den varan tycker jag . En fråga dock; vad är orsaken till att ni får ytbeläggning, restprodukter från mat?
              Kan ju inte svara för de andra men för egen del så är mitt 180 kar lätt överbefolkat och har endast Juwels 1000L/tim pump där. Dessutom är det pintjockt med växter som bromsar vattenflödet. Detta gör att det kan bildas film ibland i det karet. Sedan är jag lite av en kristallklarytanörd som kan sitta och tindra ikapp med julgransljusen då jag ser på den totalt spegelblanka ytan.
              Men sedan jag började med EasyLife FFM så är ju de andra karen alltid kristallklara på ytan. Men det kör jag inte med i detta karet.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                #22
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Kan ju inte svara för de andra men för egen del så är mitt 180 kar lätt överbefolkat och har endast Juwels 1000L/tim pump där. Dessutom är det pintjockt med växter som bromsar vattenflödet. Detta gör att det kan bildas film ibland i det karet. Sedan är jag lite av en kristallklarytanörd som kan sitta och tindra ikapp med julgransljusen då jag ser på den totalt spegelblanka ytan.
                Men sedan jag började med EasyLife FFM så är ju de andra karen alltid kristallklara på ytan. Men det kör jag inte med i detta karet.
                Förstår, som tur är så är man själv inte nörd . Efter att jag satte in det sista filtret så är både vatten och yta helt underbart klart. Trots överbefolkning, mycket mat och mycket växter. Sjukt nöjd. Lika kul att du hittat en fungerande lösning i ditt 180 kar. Att vi löst det på två olika sätt är ju helt sekundärt (klart ytskikt var dock för mig en bieffekt, inte det jag ursprungligen försökte lösa)
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2894

                  #23
                  Tycker precis som Bluewing att detta är en bra produkt. Har haft den gående 2x30min/dag ett halvår eller så, tycker det är enklaste och bästa sättet att alltid ha en ren vattenyta i karet. Har testat en del andra varianter kopplade till insug på ytterfilter men dessa är betydligt klumpigare historier och jobbigare att rengöra etc.

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    #24
                    Ikväll/natt lade jag en beställning på en EHEIM Skim 350. På grund av helgdagar etc. borde jag ha den hos mig inom två veckor. Jag återkommer med en rapport när den är installerad.

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      #25
                      Igår fick jag leverans av min EHEIM Skim 350, enkel att montera och starta igång. Efter ca 5-10 minuters gång var beläggningen på ytan borta. Jag återkommer om 9-12 månader när den snurrat en längre stund ang. hur materialet håller.

                      EK
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2894

                        #26
                        Trevligt! Koppla den gärna över en klockströmbrytare så den går 10min morgon och kväll, ifall du inte gjort det redan. Går den kontinuerligt så slammar den snabbt igen.

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          #27
                          Tack för tipset. fullkomligt logisk, det skall jag göra men med eventuellt längre eller tätare intervall. Om jag skall skriv något kritiskt om enheten så är det att det är ett sort klistermärke på enhetens vänstra långsida, som tyvärr med placeringen i mitt akvarium är ut mot frontrutan.

                          EK
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          Arbetssätt...