lysrör som framhäver fiskarnas färg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • noh8
    • February 2014
    • 5

    lysrör som framhäver fiskarnas färg?

    Växterna verkar trivas utmärkt med den standardbelysning som jag fick med mitt 112 liters akvarium. Dock ser ljuset lite för gröngult ut och fiskfärgerna är alltid mycket klarare i butiken. Vad ska man ha för rör för att framhäva t.ex. svärdbärare och niontetrorna?
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Sylvania aquastar, eller ännu hellre Phillips aquarelle om de fortfarande finns att köpa.

    Kommentar

    • Jojje_
      • January 2013
      • 335

      #3
      En kombo av Sylvana Grolux och Powerglo är enligt mig en oslagbar kombo om man inte har möjlighet att köpa Aquarelle (dock extremt bra i typ 3 månader, sedan blir de sämre och sämre)
      Fluval Edge 46L
      Projekt - Ciklidhörna

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Intressant!
        Jag tycker nämligen det blir balla färger med groluxrör och växterna verkar ju älska det ljuset! Det enda jag saknar är den blåa skalan och kanske lite grönt för att balansera upp det röda från grolux, där kanske powerglo gör ett bra jobb, bättre än aquastar?
        Senast redigerad av Mr Woods; 28 March 2014, 11:30.

        Kommentar

        • noh8
          • February 2014
          • 5

          #5
          Tack för tipsen. Fick aquastar. De andra var hur som hällst slut. Passade på att köpa en reflektor också.

          Kommentar

          • Kvarnvik
            • February 2014
            • 113

            #6
            Får man låna den här tråden lite? Kag har ett gammat 375-l med en ljusramp för 2x36w, men det verkar vara svårt art hitta just 36w, finns inte i alla lysrörssorter? Sen är jag förvirrad över det här med T5 och T8 lysrör, vilket är den nyare sorten? Mitt kar är tio år gammalt, så jag antar att det är den äldre sorten jag har, kan inte hitta någon märkning.

            Kommentar

            • Nossnevs
              • November 2013
              • 8

              #7
              Ursprungligen postat av Kvarnvik
              Får man låna den här tråden lite? Kag har ett gammat 375-l med en ljusramp för 2x36w, men det verkar vara svårt art hitta just 36w, finns inte i alla lysrörssorter? Sen är jag förvirrad över det här med T5 och T8 lysrör, vilket är den nyare sorten? Mitt kar är tio år gammalt, så jag antar att det är den äldre sorten jag har, kan inte hitta någon märkning.
              T8 är dom gamla och är tjockare än T5. Du har troligtvis T8. Tillverkarna har lite olika watt 36 och 40 är samma. Du har längden 120 cm men ibland säger dom 122 cm. Förstår att du är förvirrad.

              Kommentar

              • Kvarnvik
                • February 2014
                • 113

                #8
                Tack för svaret :-)
                då ska jag bara bestämma mig för vilka jag ska ha. Är det alltid bäst att ha ett som är mer för växterna och ett som framhäver fiskarnas färger, eller finns det något som är bra på båda?

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Jodå, Philips aquarelle och Sylvania aquastar! Det senare tycker jag dock innehåller lite för lite grönt ljus...
                  Aquarelle är väl lite bättre för blå fisk och sylvania för röd tycker jag nog.
                  Sylvania grolux är ett fantastiskt växtrör, men du får ett ganska rödlila ljus.

                  Jämför här där samma akvarium är belyst med en herrans massa olika rör.
                  Senast redigerad av Mr Woods; 01 April 2014, 17:55.

                  Kommentar

                  • Hemi
                    • February 2013
                    • 180

                    #10
                    Vad tror ni om det här?.. tycker själv att det är kanske för skarpt ljus men det gröna blir fint och rött oxå iofs http://www.zoo.se/icewhite-t5.html

                    Som komb med denna som är ett ganska dämpat ljus:
                    http://www.zoo.se/phytolux-short-t5.html

                    Fast lång förstås..Begriper inte varför den första texten med komb i sista "röret" blir markerad men klicka på phytolux..

                    Har frågat många gånger om denna komb här men det finns tydligen ingen som har erfarenhet?

                    Har den själv i nystartat men har inte så stor erfarenhet av olika rör. I alla händelser är ju våglängden /färgerna tydliga i länkarna..
                    Senast redigerad av Hemi; 01 April 2014, 18:17.

                    Kommentar

                    • Kvarnvik
                      • February 2014
                      • 113

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Jodå, Philips aquarelle och Sylvania aquastar! Det senare tycker jag dock innehåller lite för lite grönt ljus...
                      Aquarelle är väl lite bättre för blå fisk och sylvania för röd tycker jag nog.
                      Sylvania grolux är ett fantastiskt växtrör, men du får ett ganska rödlila ljus.

                      Jämför här där samma akvarium är belyst med en herrans massa olika rör.
                      Jag har kollat på den, men sen blir det ju ändå så svårt att bestämma sig :-) Nu håller jag på och ska göra en beställning på massa tillbehör från en polsk webbshop och de har lite begränsat utbud på lysrör, men aquastar har de iaf.

                      Kommentar

                      • Kvarnvik
                        • February 2014
                        • 113

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kvarnvik
                        Jag har kollat på den, men sen blir det ju ändå så svårt att bestämma sig :-) Nu håller jag på och ska göra en beställning på massa tillbehör från en polsk webbshop och de har lite begränsat utbud på lysrör, men aquastar har de iaf.
                        Kan aquastar och grolux vara en vettig kombination?

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Absolut, om du inte är bortskämd med aquarelle sedan tidigare, för då kommer du nog att sakna lite grönt som balanserar upp det röda...

                          Jag kör lifeglo och aquastar just nu och är hyfsat nöjd (även om jag lurar på en ersättare till lifeglo), men grolux är nog oslagbart om du tänker gå in för växter!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Det svåra är ju att det handlar om smak. Gillar man GroLux rödlila ljus funkar säkert den kombon. Men se gärna på den tidigare länken som Woods gav till hur olika rör ser ut i praktiken.
                            Det man inte ska glömma är ju att när det är mycket blått och rött blir karet mörkt också. Har själv en mix mellan Juwels Daylight och Aquastar. Men Aquastar är nog ca 30% mörkare än Juwels rör.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #15
                              Ursprungligen postat av Hemi
                              Vad tror ni om det här?.. tycker själv att det är kanske för skarpt ljus men det gröna blir fint och rött oxå iofs http://www.zoo.se/icewhite-t5.html

                              Som komb med denna som är ett ganska dämpat ljus:
                              http://www.zoo.se/phytolux-short-t5.html

                              Fast lång förstås..Begriper inte varför den första texten med komb i sista "röret" blir markerad men klicka på phytolux..

                              Har frågat många gånger om denna komb här men det finns tydligen ingen som har erfarenhet?

                              Har den själv i nystartat men har inte så stor erfarenhet av olika rör. I alla händelser är ju våglängden /färgerna tydliga i länkarna..
                              Verkar vara en bra kombo tycker jag! Där lär du ju få med det gröna som jag saknar med bara aquastar...
                              Kör på det så jag får se hur det ser ut innan jag handlar nya rör!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...