bra led till mitt kar 2000kr?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    bra led till mitt kar 2000kr?

    Karet är 150x150x80 och jag vill gärna kunna ställa upp det rejält ljust.. jag är värdelös på att leta på nätet och jag kan inte riktigt omsätta vad siffrorna säger till att visualisera det..

    Så någon som är nöjd med sin ramp eller kan ge förslag?
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)
  • heba
    • September 2013
    • 847

    #2
    Kolla på saltvattensguiden.se där finns många DIY lösningar på LED och var allt är beställt ifrån.
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Känns som att hela jag är diy.. Skulle vara skönt att kunna slänga upp något färdigt..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Hemi
        • February 2013
        • 180

        #4
        Såg någonstans här på Zoopet ett tips om en komplett ledramp från USA... vill minnas 150 cm lång för runt 1500 kr..Minns inte var bara ;-)

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          #5
          Kan detta vara något http://www.ebishop.se/sv/26-rosoku-led eller DIY http://www.ebishop.se/sv/19-diy-byggsatser-och-delar ?
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Fissure
            • July 2013
            • 153

            #6
            Skulle också vilja ha ett schysst LED system antingen att komplementera eller att bygga in och ersätta mitt befintliga Juwel system. Blir riktigt schysst effekt med LED ljuset när det bryter ytan på vattnet. Sen månljus och moln och väder effekter är ju bara ascoolt.
            Såg någon färdigt system på saltvattensguiden som hade hela kittet men det kostar ju typ 15,000 vilket känns helt sjukt med tanke på att det bara är lite leds och nån arduino cpu i. Dessutom var nog spektrumet avsett för saltvattenskar. Hade varit häftigt att smälla ihop något själv för en lägre summa. Men lär vara en hel del meck med det :P
            Projekt : Rötter (450L Omstart)
            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

            Kommentar

            • Apistojohan
              • January 2014
              • 262

              #7
              Hej "ettfett..."!
              Jag är själv i uppstartsfasen efter långflytt och har sneglat en del på led-belysning. Du kan gärna få vara testpilot åt mig och kolla upp någon av de här två Beamswork-ramperna:


              Jag förväntar mig en underhållande rapport.

              Mvh Apistojohan
              Haninge akvarieförening

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Tjena "apisto.."

                beamworks vet jag är bra.. En polare som bor i haninge precis vid runstensskolan (jag säger inte detta för att jag ser att du är med i haninge akvarieförening och därmed vet vilket område jag talar om och därmed kan ta en promenad och spana in genom fönstret blink blink) skaffade just 2 såna ramper till sitt 200x120x70 och det var liiite i underkant.. Han beställde en till.. Jävligt trevlig ljusbild men så fort karen blir lite högre och större är det ju svårt att få bra tryck i ljuset..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Blir det inte klent hur som helst med LED till så djupa kar. I varje fall om man vill ha till låga pengar. Är det inte enklare att kicka igång solen direkt med MH?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Jo, men mh är ju så billigt att driva.. Snarare så att man skulle köra 4 100w led floodlights eller en 120w extraramp till en pick up eller nåt.. Jag vet bara inte hur effekten blir riktigt.. Polarens 2 ramper skulle förmodligen vara tillräckliga på mitt kar tillsammans med de 2 aqua sunspots jag har som nattbelysning och min 2x54 odyssea t5a men allt är ju bara spekulationer tills man testat..

                    Planen var ju att inte plöja in mer pengar i det här karet nu utan spara krutet tills det är dags att bygga ut det med en meter och lägga till en ärkesump.. Det är dock inte innan flytt så typ 3 år eller nåt.. Äh.. Jag får helt enkelt testa..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Apistojohan
                      • January 2014
                      • 262

                      #11
                      Hej igen!
                      Jo, jag misstänkte att höjden kunde vara ett problem. Funkar det bättre med armaturerna med 3 eller 5 watt? Jag vet själv lite om led, men har använt en annan kinaled på en lägre burk och växterna såg nöjda ut. Jag ska ju hur som helst inte ha någon burk som är högre än 40-45 cm, så då antar jag att det kan fungera bra för mig.
                      Planer, planer och än så länge bara en ÖoB-plastlåda med ledbelysning, vatten, växter och ett (förhoppningsvis) inkört filter...
                      Haninge akvarieförening

                      Kommentar

                      • Nossnevs
                        • November 2013
                        • 8

                        #12
                        Hej
                        Kan det här va nått. Jag har själv vart sugen på att köpa en eller två sånna hära.
                        http://www.kensfish.com/aquarium-supplies/aquarium-lighting/current-satellite-plus-freshwater-led-48-60-inch.html

                        Kommentar

                        • Apistojohan
                          • January 2014
                          • 262

                          #13
                          Nossnevs, tack för länkarna. Intressant läsning.
                          Haninge akvarieförening

                          Kommentar

                          Arbetssätt...