akvarium 360l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skrolle
    • February 2014
    • 35

    akvarium 360l

    Fick för en vecka sedan ett akvarium, gamla ägaren hade tröttnat. Trodde det var ett 250liters men igår när jag kollade måtten: längden*bredden*höjden så var det ett 360liters. Pumpen som följde med är en EHEIM 2252 innefilter.
    Tror ni denna pump räcker till ett sällskaps akvarium? Hade tänkt byta 20% vatten en gång i veckan.

    Akvariet var igång när jag fick överta det. Jag behöver inte flytta på karet. Sanden finns kvar i karet. Men tror jag gjorde ett stort nybörjarmisstag. Tvättade pumpens två filter under kranen. När jag har läst här på forumet så inser jag att jag skulle ha kramat ur det i en hink med akvarievatten. Gjorde ett vattenbyte på 20% och tvättade bort alger från inredningen. Kan jag räkna detta kar som inkört? Sanden fanns i karet resten har jag satt dit.
    I karet finns: Fin svart bottensand och en rot.
    Växter: Vallisneria, Cabomba, Anubia och Vatten spikblad.
    Fisk: 2 Ancistrus malar, 5 Svärdbärare, 10 Neontetror.

    Har haft fisken i karet en vecka nu och idag så hade en mal dött. Kan detta vara pga nitrit? Eller är det bara otur med malen. Hade tänkt att köpa några fler fiskar nu i helgen.
    Senast redigerad av Skrolle; 14 February 2014, 08:10.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    #2
    Har alltid sköljt filtermatr. under vattenkranen. Inga problem ifall karet är "inkört".

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Det är ett filter med bra cirkulation,sedan om det räcker beror helt på hur mycket fisk du ska ha i. Den mängden fisk du har nu är inga problem men lugna dig med mer fisk. Akvarium handlar om tålamod och lika skötsel. Du kanske kan räkna det som inkört men det räcker med ett par timmar på filtret för bakterierna ska ta stryk.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Skrolle
        • February 2014
        • 35

        #4
        Var förbi fiskaffären idag.
        De trodde inte det var nitrit i vattnet. Fick en ny mal utan extra kostnad. Men väntar nog någon vecka med att köpa fler fiskar.
        Pumpen var tillräcklig tyckte de.
        Fick rådet att byta 10% varje vecka istället för 20% som jag tänkt.
        10% varje vecka eller 20% varannan var deras råd.

        Kommentar

        Arbetssätt...