EHEIM 2075 vill inte prima efter rengöring * AKUT HJÄLP*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    EHEIM 2075 vill inte prima efter rengöring * AKUT HJÄLP*

    Efter storstädning med rengöring av ytterfiltret kom det minst efterlängtade momentet när allt är monterat tillbaka och filtret skall startas... det brukar alltid ta tid, kraft och svett att få igång filtret. Den f'rbannade primer knappen trycks på tills f*rbannelse men det börjar aldrig suga in vatten, det enda som som händer är att vatten rör sig i insugsröret men aldrig tillräckligt, oftast brukar det till slut ge med sig men ikväll vill det inte efter nästan en timmes primande...

    Allt är enligt instruktion, förfiltret är tomt, utblåset är placerad ovanför vattenytan... men inte f*n gör filtret vad de det skall när jag trycker mig medvetslös på primerknappen, paniken börjar så smått komma krypande. HJÄLP, hur f*n skall jag få igång filterh*lvetet!!!

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    sug i utblåset tills det börjar rinna ner vatten i filtret. sen går det av bara farten. ( häverteffekten)

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Se till att filterbehållaren är fylld med vatten och sätt sedan på pumpen. Prima sedan om du nu fört vredet mot öppet först vill säga Om du monterat rätt så kan du ju i sämsta fall suga in luften från utblåset så gör ju häverteffekten jobbet. Andas lugnt och räkna till 500 först
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        #4
        Ja, visst är det så enkelt, ibland låser sig tankebanorna. Tack Hannes, nu står jag här med dumstruten på... Tack även Bluewing. Det blir fel när jag läser manualen och inte tänker själv.
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Se till att filterbehållaren är fylld med vatten och sätt sedan på pumpen. Prima sedan om du nu fört vredet mot öppet först vill säga Om du monterat rätt så kan du ju i sämsta fall suga in luften från utblåset så gör ju häverteffekten jobbet. Andas lugnt och räkna till 500 först
          tycker det är mycket lättare att starta filter om behållaren är tom. lättare att få till häverten då.

          Ursprungligen postat av Erikderek
          Ja, visst är det så enkelt, ibland låser sig tankebanorna. Tack Hannes, nu står jag här med dumstruten på... Tack även Bluewing. Det blir fel när jag läser manualen och inte tänker själv.
          hehe ta av dumstruten.

          Kommentar

          • Jojje_
            • January 2013
            • 335

            #6
            Hade du alla ventiler stängda eller vad var de som gick så fel? =P

            Samt, skaka lite lätt på filtret fram och tillbaka, mina ytterfilter har en tendens att samla på sig massa luftbubblor som inte vill försvinna, och då börjar de låta efter ett par dagar, inte mycket, men ett svagt irriterande ljud som är svårt att förklara.
            En lätt skakning fram, bak, höger och vänster så är det klart. =)
            Fluval Edge 46L
            Projekt - Ciklidhörna

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              #7
              LOL, nej, allt var monterat och kopplat som det skall vara, det var därför frustrationen var så total som den var. Filtret, inkl. förfilterdelen var helt tomt på vatten. Men ett par djupa inandningar i utblåset fick önskvärt effekt.

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              Arbetssätt...