Plocka isär Juwel-pumpar? [Modell tillhörande rip 180]

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nickr
    • January 2014
    • 27

Plocka isär Juwel-pumpar? [Modell tillhörande rip 180]

Har fastnat för modellen Juwel Rio 180. Tanken är att jag ska ha en slimline BTN och pumpen/värmaren som ingår i blocket är lite ivägen. Det jag undrar är om det går att montera ur pump och värmare från blocket och montera fritt?
    Akvariebutiken hade nämnligen bara karet på beställning så var svårt att se och pilla..
  • åheim
    • April 2006
    • 13196

Filtret går att ta bort (sitter med silikonklickar) men om du menar att bara ta ur pumpen och doppvärmare så går det också bra men vad ska du ha som filtrering?
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• nickr
      • January 2014
      • 27

Ursprungligen postat av åheim
      Filtret går att ta bort (sitter med silikonklickar) men om du menar att bara ta ur pumpen och doppvärmare så går det också bra men vad ska du ha som filtrering?

Perfekt. Tänkte trycka ner pumpen och doppvärmaren bakom btn bakgrunden och köra med filtermatta.
      Har du själv en sån pump? Hur stort är själva pumphuvudet?

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13196

Nej jag har ingen själv men jag vet att de är små typ 5-6cm på bredden så det blir nog bra. Jag har förövrigt också ett kar med filtermatta bakom slimline, med en liten hydor pico 1200, och det är ju ett filter man bara startar upp och glömmer bort så att säga
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Bluewing

• August 2012
          • 10522

Ursprungligen postat av nickr
          Har fastnat för modellen Juwel Rio 180. Tanken är att jag ska ha en slimline BTN och pumpen/värmaren som ingår i blocket är lite ivägen. Det jag undrar är om det går att montera ur pump och värmare från blocket och montera fritt?
          Akvariebutiken hade nämnligen bara karet på beställning så var svårt att se och pilla..
          Du tar bort burken genom att "såga" försiktigt uppåt med en fiskelina. Sedan får du lägga ner lite jobb på att ta bort kvarvarande silikon på rutorna bara så är det klart. Pumphuvudet som så är ju som redan sagts kompakt och tyst.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

Kommentar

• nickr
            • January 2014
            • 27

Ursprungligen postat av Bluewing
            Du tar bort burken genom att "såga" försiktigt uppåt med en fiskelina. Sedan får du lägga ner lite jobb på att ta bort kvarvarande silikon på rutorna bara så är det klart. Pumphuvudet som så är ju som redan sagts kompakt och tyst.
            Låter perfekt. Då ska jag ringa och beställa hem sambons största mardröm (akvariumet) här i veckan

Kommentar

• Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

Om man nu skall få ut det mesta av bakgrunden, så skall den helst täcka både baksida och kortsidor.

Och då behöver man ju inte mecka med kvarvarande silikonduttar från filterkammaren.
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13196

Ja fast ska man resonera som Ken i det här fallet så ska man sätta bakgrunden ända fram till framrutan för att få i så mycket filtermaterial som möjligt Det räcker och blir över om man sätter bakgrunden så långt från bakrutan så man bara får plats med pumpen och sen filtermatta, går i flera liter filtermatta... (rent personligt så tycker jag sen att det är nästan kriminellt att tillsluta ett glasakvarium med bakgrund på 3 sidor)
                Senast redigerad av åheim; 05 February 2014, 14:50.
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

Ursprungligen postat av åheim
                  Ja fast ska man resonera som Ken i det här fallet så ska man sätta bakgrunden ända fram till framrutan för att få i så mycket filtermaterial som möjligt Det räcker och blir över om man sätter bakgrunden så långt från bakrutan så man bara får plats med pumpen och sen filtermatta, går i flera liter filtermatta... (rent personligt så tycker jag sen att det är nästan kriminellt att tillsluta ett glasakvarium med bakgrund på 3 sidor)
                  +1

Kommentar

• Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

Tja en del tycker det är snyggt med bakgrund på 3 sidor, en del inte.

En del tycker det äör snyggt med bubblor från syrestenar, en del inte.

Tydligen är jag tungt kriminellt belastad i mitt tidigare liv.......

Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• dreas
                      • August 2005
                      • 264

Jag har byggt in min pump med slimline på mitt rio 300. På andra sidan har jag silikonat dit en bit slimline som täcker co2reaktor samt övrig utrustning.

Klicka på bilden för större version

Namn: Akvframifran.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,6 KB
ID: 2156272Klicka på bilden för större version

Namn: Filterhörna.jpg
Storlek: 159,5 KB
ID: 2156273Klicka på bilden för större version

Namn: baksidafilterslimline.jpg
Storlek: 95,6 KB