Powerhead och filter bakom BTN

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gusten86
    • June 2008
    • 84

Powerhead och filter bakom BTN

Om inte alltför länge tänkte jag dra igång ett större kar någonstans mellan 500-720 liter. För att slippa ha en massa filter som står på golvet och ser fula ut tänkte jag bygga ett filter bakom bakggrunden. Det lutar åt slimline eftersom jag tycker att de är snyggast. Jag antar att man kan lämna ett mellanrum mellan bakggrund och glas samt fylla det med filterkuber. Hur stort bör mellanrummet vara och hur kraftigt bör ett powerhead vara för den storleken? Jag tänkte köra diskus så jag vill inte ha för mycket blås heller.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

detta är definitivt det bästa sättet om man använder Slimline
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• gusten86
      • June 2008
      • 84

Men blir inte ett sånt filter ganska snabbt igenkleggat? Jag hade tänkt gör såhär: http://backtonature.se/sv/tips-tricks/concealed-filter/. Men köra med slimline istället.

Kommentar

• gusten86
        • June 2008
        • 84

Lite såhär tänker jag mig: http://www.ladda-upp.se/bilder/pbnuavzidlsxcv/ Det blåa är filterkuber och det bruna är själva bakggrunden.

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13196

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          detta är definitivt det bästa sättet om man använder Slimline
          Är det verkligen det? Jag har filter bakom hela slimlinen vilket gör att jag får plats med typ 500% mer filtermaterial. http://i32.photobucket.com/albums/d4...4/IMG_1716.jpg
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• stefanr72
            • November 2010
            • 1028

Ursprungligen postat av gusten86
            Lite såhär tänker jag mig: http://www.ladda-upp.se/bilder/pbnuavzidlsxcv/ Det blåa är filterkuber och det bruna är själva bakggrunden.
            Definitivt att föredra framför Kjells förslag. Ett powerhead på minst 2000L/tim är att föredra. Med ett strilrör på utloppet blir inte strömmen så kraftig.

Kommentar

• gusten86
              • June 2008
              • 84

Ursprungligen postat av åheim
              Är det verkligen det? Jag har filter bakom hela slimlinen vilket gör att jag får plats med typ 500% mer filtermaterial. http://i32.photobucket.com/albums/d4...4/IMG_1716.jpg
              Precis så jag tänkte mig, bra att se att man tänker som någon annan Strilrör kommer jag definitivt köra med, vill ju inte att diskusarna ska blåsa bort.

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13196

Precis så jag tänkte mig, bra att se att man tänker som någon annan Strilrör kommer jag definitivt köra med, vill ju inte att diskusarna ska blåsa bort.
                Nackdelen är väl att det tar mer yta från fisken men du får istället en mycket bra filtrering och du kan dratta ner biobollar, filtermatta eller nätpåsar med keramisk biomedia helt efter önskemål När det gäller strilrör så är jag tvärt emot de flesta, jag upplever dem fula och att de bara ger ökad turbulens i karet. Hur gör man när man vill öka vattentryck? Jo man minskar vattenrörets diameter och strilröret har mycket små hål. Jag använder alltid riktigt grova utblås så vattnet tappar kraften och turbulensen avtar i karet
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• gusten86
                  • June 2008
                  • 84

Låter vettigt. Man kan ju ta en grov slang och rikta den snett mot framrutan så blir det inte så blåsigt överallt. Men om man riktar strilröret mot ytan så slipper man väl ganska mycket drag?

Ett annat alternativ kan ju vara att bygga en filterkammare av halva baksidan, blir ju ändå väldigt mycket filter.
                  Senast redigerad av gusten86; 16 January 2014, 01:52.

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Lite jämförande av äpplen och päron tror jag..
                    Kjells förslag är en fördel i kar som inte är så djupa samt har standardmått. Åheims kar har helt andra mått, som är perfekt för att bygga ut några cm från bakgrunden. Har själv haft detta i några kuber, men tveksamt om jag skulle sätta Slimlinen på det viset i ett vanligt kar. Då är det en annan variant att sätta en slimline på snedden vid ena/båda kortsidan/orna och "normalt" på bakrutan.
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13196

Ansjo har en bra poäng där

Edit: Som Kjell säger här under så har jag också kört flera år utan att rengöra men det är viktigt att använda den grova mattan (ppi 10) för att det ska fungera bra!
                      Senast redigerad av åheim; 16 January 2014, 10:35.
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Men blir inte ett sånt filter ganska snabbt igenkleggat? Jag hade tänkt gör såhär
                        Jag har i alla fall kört ett akvarium med filtret placerat på ett sådant sätt och det gick i flera år utan att rengöra filtret
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• PiaJo

• August 2009
                          • 13001

Anders nämde detta också, så här har jag gjort i ett 220 kar, fungerar kanon

(fast numera har jag raster som insug istället)
                          Bifogade filer
                          /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Kommentar

• david_ka
                            • January 2014
                            • 5

Jag köpte ett beg 325 l med slimline med filter bakom hela bakgrunden. Det kommer säkert funka utmärkt men jag tycker det stjäl alldeles för mycket plats. Hade jag gjort det själv från början hade jag nog satsat på ett filterhörn i stället men nu orkar jag inte krångla med att ta bort bakgrunden.

Kommentar

• simpson
                              • July 2012
                              • 666

Ursprungligen postat av åheim
                              Hur gör man när man vill öka vattentryck? Jo man minskar vattenrörets diameter och strilröret har mycket små hål. Jag använder alltid riktigt grova utblås så vattnet tappar kraften och turbulensen avtar i karet
                              Det är väl inte svårt att göra ett strilrör med fler och större hål, det är ju arean på hålen gentemot rörets area som avgör hur kraftiga strålar det blir.

Kommentar

Arbetssätt...