CO2 diffusor/reaktor till 260 liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasL
    • February 2012
    • 15

    CO2 diffusor/reaktor till 260 liters akvarium

    Hej!

    Är det någon som har tips på en bra CO2 diffusor/reaktor till ett 260 liters akvarium? Jag vill helst ha denna i akvariet så externa reaktorer går nog bort. Och extra pumpar känns också lite onödigt.

    Aqua medic 100 och 500 t ex. Funkar dessa bra? Eller Tunze CO2 diffuser på Aquaristic?

    Någon som har några tips?
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    en Atomizer!
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • AndreasL
      • February 2012
      • 15

      #3
      Okej!

      Den ska vara i akvariet verkar det som.. Hur drivs den? Var ska den kopplas? "Returslangen till pumpen" har jag läst mig till. Är den effektivare än övriga varianter?

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Den ska sitta på filterslangen utanför karet sök på up atomizer på Google. Kostar 150 spänn inkl frakt och är den bästa lösningen för att lösa gas till karet.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Tunzes lösare kör jag med i båda mina kar med co2, skitenkel lösning som funkar kanon. Löser 100% av gasen plus att grejerna är inne i karet.
          Jag vet att Matte gillar atomizer, själv har jag inte provat den (ännu).
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • AndreasL
            • February 2012
            • 15

            #6
            Tja

            Menar du den här Tunze-modellen? http://fish.aquaristic.net/tunze-co2...er-707450.html

            Pumpen har ju lika hög effekt som huvudpumpen. Känns lite onödigt kanske, men den är ju hyffsat billig.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Precis. Att pumpen har hög effekt ger resultatet snabb upplösning av gasen
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • AndreasL
                • February 2012
                • 15

                #8
                Är den i det närmaste ljudlös i förhållande till huvudpumpen eller? Hur mycket bubblor yr det runt i akvariet på grund av den? Jag har visserligen O2-diffusor på huvudpumpen men jag vill helst inte ha ännu mer bubblor.. Det bästa vore ju om det blandades ut bra under huvudpumpens utblås och att det knappt märks någon skillnad jämfört med idag...

                Kommentar

                • aneta
                  • September 2008
                  • 261

                  #9
                  Undrar också om Tunze reaktor...är den tyst? Låter pumpen mycket? Gurglar den om det samlas luft? Mitt akvarium ska flyttas till sovrummet och jag är rätt så känslig för ljud
                  325L

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Sorry för sent svar. Den låter ingenting egentligen. Har den ca 1 meter från huvudkudden och inte ens frugan säger något...Det kommer inga bubblor alls ut i karet, då gasen löses i vattnet inuti reaktorn innan det släpps ut.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • aneta
                      • September 2008
                      • 261

                      #11
                      Låter perfekt, tack ansjo för svaret. Ska göra en beställning
                      325L

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Youtube har några klipp hur den funkar som kan vara värt att kolla på.
                        Tunze CO² Diffusor in Aktion250 Liter AquariumKarbonathärte 4°dhPH Wert 6,70100 Blasen CO² pro MinuteVolle Leistung der Tunze Pumpe
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...