tillbehör till 340 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • auxios
    • December 2011
    • 38

    tillbehör till 340 L

    hej!

    ska nu göra om mitt saltvattensakvarium på 340 L till ett sötvatten. har tidigare hat sötvatten innan jag bytte till salt men tänkte nu byta tillbaka.

    det jag undrar är vilka tillbehör ni rekomenderar?

    vill ha ett ytterfilter och en led belysning. har redan krokar i taken sedan min tidigare belysning så vill ha någon jag kan hänga upp.

    tack på förhand / Nichlas
  • auxios
    • December 2011
    • 38

    #2
    inga tips?

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13142

      #3
      Jag har aldrig kört led-ramp så där kan jag inte tipsa. Om du är säker på att du ska köra ytterfilter så tycker jag du ska satsa på ett eheim classic 2217
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Vad har du tänkt dig för fisk?

        LED-rampar och belysning i all ära, personligen skulle jag nog fundera både en och två gånger innan jag köpte en sådan. Relativt dyra i inköp, och lite obeprövade i färgtempen samt bränntiden gör mig lite avvaktande. Det kommer om inte så lång tid att bli det som gäller, men är personligen tveksam att vi är där nu. Inom saltvattensakvaristiken har de kommit längre med detta...men som sagt, det är mina personliga funderingar.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2894

          #5
          Jag kan rekommendera Hydor professional 600. Mycket prisvärt, bra prestanda och vettigt utformat. Kanske lite klent till akvarium på 340l kan man tycka, men kapaciteten är bra som sagt och dom har inte angett "glädjesiffror" när det gäller l/t. http://fish.aquaristic.net/en/Extern...l-600-600.html
          När det gäller belysning så har jag beställt http://www.tritonakvarium.se/maxspect-razor-160w/3072-0
          Varianten 8000 Kelvin. http://www.youtube.com/watch?v=yuzkbs2QLI8
          Annars finns ju MH 2x70alt. 2x150150W eller T5 armaturer att pendla från taket.

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            Vad gör man om en led skulle packa ihop? antar att det är någon form av garanti men senare då? Är dom utbytesbara eller lär man löda om dom?

            YES dom har skitlång brinntid men ändå.

            /Rikard/Teletekniker

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2894

              #7
              Ursprungligen postat av Ryskbompa
              Vad gör man om en led skulle packa ihop? antar att det är någon form av garanti men senare då? Är dom utbytesbara eller lär man löda om dom?

              YES dom har skitlång brinntid men ändå.





              /Rikard/Teletekniker
              Ingen aning. Lång livslängd hoppas man ju på, och erfarenheter av LED-lampor för övrigt är att dom funkar väldigt bra. Gillar också det krispiga ljuset från LED och som går att styra med Razor, gryning, skymning, effekt osv. Jag kommer förmodligen att köra med 60% av effekten eller nåt. Blir nog overkill annars till mitt 160l.
              Ett lysrörsbyte till min nuvarande T5-armatur kostar ju någonstans mellan 650-850kr (ungefär per halvår) beroende på var man handlar.

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                Äsh jag kör 78w i mitt 62 liters

                Kommentar

                Arbetssätt...