Att sälja akvarium som stått tomt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jozi81
    • January 2011
    • 917

    #16
    Ursprungligen postat av HWH
    Ah inte ens tänkt på. Finns det nån bra akvariegrupp på fb?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Roligt att det finns folk som missat den, trodde den redan kvävt de flesta forum. Lite som en drog dom där snabba forumen såsom akvarister, men rätt trevliga
    2500+ deltagare, i ett flöde

    Kommentar

    • david87
      • June 2005
      • 710

      #17
      Jo fb kan vara bra till vissa saker, men dock är det ju trist att allt försvinner efter en liten stund. Det medför ju att samma fråga ställs varje vecka ungefär. Men mycket fina bilder finns där iallafall

      Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

      Kommentar

      • BluesMan-63
        • December 2013
        • 99

        #18
        Köpa grisen i säcken!??

        Har man talat om att akvariet stått i källarförrådet i 1-2 år så tycker jag att det är upp till köparen att avgöra om man vill ha det eller inte, för då vet man att det inte är använt på ett tag...
        Själv köpte jag ett som hade stått ute i några år, övertäckt men ändå... jag visste ju om det eftersom säljaren talade om det.. prutade dock lite på plats..
        Skar bort det "gamla överflödiga" silikonet och drog dit nytt, funkar klockrent.
        är igång nu, 720lit bara..
        Ha det bra
        //Lars

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1150

          #19
          Klart att man vill se akvariet med vatten i. Om köparen vill ha besväret att fylla och tömma, är det ju storartat. Det hade jag inte gjort.

          Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #20
            Ursprungligen postat av BluesMan-63
            Köpa grisen i säcken!??

            Har man talat om att akvariet stått i källarförrådet i 1-2 år så tycker jag att det är upp till köparen att avgöra om man vill ha det eller inte, för då vet man att det inte är använt på ett tag...
            Själv köpte jag ett som hade stått ute i några år, övertäckt men ändå... jag visste ju om det eftersom säljaren talade om det.. prutade dock lite på plats..
            Skar bort det "gamla överflödiga" silikonet och drog dit nytt, funkar klockrent.
            är igång nu, 720lit bara..
            Och jag köpte ett kar som stått ett tag också.. 1800lit bara..

            MEN då visste både du och jag att jobbet med att göra om fanns där.. Om jag säljer ett akvarium som jag vägrar fylla upp så måste det ju räknas som otätt och prissättas därefter.. Annars kan jag ju åka och köpa obesiktigade bilar, flygplan osv för priset av fungerande grejer för de lääär ju starta osv.. Vattenskada är ju inte jätteskoj?

            Om priset gäller ett läckande/skadat kar osv (för 90l är det gratis i min bok) ska ju köparen inte käfta men gäller det ett fungerande kar är det bara vackert att hitta en annan köpare/säljare..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • olof b
              • March 2005
              • 262

              #21
              Med tanke på hur ovanligt det är att ett akvarium läcker hade jag själv aldrig bett att få det fyllt utan förutsatt att det höll tätt. Repor framträder mycket tydligare om akvariet är tömt och det är lättare att bedömma silikonets skick etc. Jag hade dessutom förutsatt att säljaren tog tillbaka varan om det sedan visade sig att det var otätt.

              Jag gör samma om jag säljer akvarium. Säljer det tomt med garanti att det inte läcker. Skulle det läcka hade jag skämts och gett pengarna tillbaka.

              Det står förstås köparen fritt att begära vad han/hon vill och jag hade inte sett något problem med att fylla upp ett mindre akvarium. Det står ju dock också säljaren fritt att välja köpare. Är det ett bra pris kan man ju alltid hitta en ny köpare om man inte är nöjd med den första.


              mvh

              Olof
              Malmö Lund Cycle Chic:
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #22
                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Om priset gäller ett läckande/skadat kar osv (för 90l är det gratis i min bok) ska ju köparen inte käfta men gäller det ett fungerande kar är det bara vackert att hitta en annan köpare/säljare..
                Precis!
                Jag var själv och hämtade ett 85L hörnkar med möbel, pump osv., som jag fick gratis för ett tag sedan, och nej jag känner inte han som gav bort det!
                Det karet var ändå i toppskick, men luktade död fisk så jag fick tvätta det ordentligt...
                Det är INTE för besvärligt att bära in och fylla ett 90L om en presumtiv köpare begär det!

                Kommentar

                Arbetssätt...