Problem med Eheim 2080 pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

    Problem med Eheim 2080 pump

    Hejsan allesammans. Det är så att jag har ett problem med min Eheim 2080 (1200xl) pump, den låter väldigt mycket.
    Jag trodde jag vart smart och köpte den från Tyskland (aquaristic) då den var 1000kr billigare där.
    Nu i efterhand visade det sig att det var rätt obegåvat då den strular (tror jag).

    Problemen har varit där sedan början, ett förbannat konstant brummande ljud. Man känner det om man lägger handen på pumpen och särskilt primern att det vibrerar rätt så kraftigt. Det börjar bli irriterande nu då det låter ännu mer än i början. Hörs i hela lägenheten (100kvm) och då står pumpen dessutom i ett akvarieskåp. Testade att ställa den på frigolit men det hjälpte ingenting.
    Det låter som typ en transformator för starkström för er som har lyssnat på en sådan, fast inte så högt då.

    Vad som är värre är att det börjat skrammla till och från nu också ibland lågfrekvent och ibland högfrekvent.
    Jag har testat att byta impeller och axel och bussningar och det hjälpte ingenting. Så nu har jag ändå lagt de 1000kr jag trodde jag skulle spara på reservdelar.

    Anledningen till att jag inte skickat iväg den är för att jag är rädd för att det kommer ta en förbannad tid och karet kan väl inte stå utan cirkulation, så hur ska man nu lösa detta? Ringde precis de som står för Eheims service här i Sverige precis då jag blev hänvisad dit av Eheim själva men deras tekniker var upptagen och de lät inte särskilt intresserade av att ta hand om servicen då jag inte köpt den här.
    Känns lite smått hopplöst nu, misstänker att jag kan ha fått en kass spole kanske (eller vad det nu kallas, den som driver impellern) kanske är kasst lindad eller något så impellern kommer i obalans. Vet inte hur mycket en sån pump skall låta men det verkar ju som att den i princip inte ska gå att höra om man ställer den i ett skåp, än mindre i hela lyan. Skramla ska den inte heller göra är jag rätt säker på.
    Frågan är hur man ska lösa det om man blir tvungen att skicka iväg skiten. Köpa en reserv? Känns ju lagom roligt :/
    Senast redigerad av Fissure; 11 December 2013, 12:09.
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)
  • Christer5

    #2
    Har du varit i kontakt med aquaristic om dina problem,dom brukar vara bra på att lösa det som blir fel.

    Kommentar

    • Fissure
      • July 2013
      • 153

      #3
      Nej det har jag faktiskt inte, men det verkade som service killen jag prata med i eftermiddags ville hjälpa till så den biten löser sig nog. Nu är bara frågan hur man skall klara sig utan pump i 1-2 veckor ?
      Projekt : Rötter (450L Omstart)
      Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

      Kommentar

      • Jojje_
        • January 2013
        • 335

        #4
        Ge mig din adress via pm så skickar jag min "gamla" fullt fungerande impeller som jag egentligen bytte bara för att byta.

        edit. Aj fan.. läste 2028 istället för 2080... helt fel impeller då. =(
        Fluval Edge 46L
        Projekt - Ciklidhörna

        Kommentar

        • Fissure
          • July 2013
          • 153

          #5
          Ursprungligen postat av Jojje_
          Ge mig din adress via pm så skickar jag min "gamla" fullt fungerande impeller som jag egentligen bytte bara för att byta.

          edit. Aj fan.. läste 2028 istället för 2080... helt fel impeller då. =(
          Det vart ju synd ! Snällt av dig dock !
          Men har testat två olika impellrar men ljudet vägrar försvinna. Misstänker att det är spolen som är kass i pumpen, kan inte tänka mig att den ska vibrera så mycket som den gör.
          Projekt : Rötter (450L Omstart)
          Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Du har väl garanti kvar och då bör aquaristic skick ett nytt filter till dig när det inte räcker att byta impeller,gå alltid tillbaka dit man har köpt hos för att erhålla hjälp.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Tyvärr tveksamt att de skickar ett nytt filter direkt, däremot kommer de att föreslå att du ska skicka tillbaka filtret till dem för åtgärd.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Christer5

                #8
                Du har förmodligen rätt beroende på när man köpt det, men det är ju värt försök,krav kan man alltid ställa och faktum att aquaristic brukar vara bra att ha att göra med

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jepp, håller med!
                  Jag köpte ett filter där för ett par år sedan, förklarade problemet och de skickade mig reservdelar gratis utan att jag behövde skicka iväg hela ytterfiltret.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...