Bänk till 600L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    Bänk till 600L?

    Vi funderar på att uppgradera oss till 600L (200x60x50) inom en snar framtid, så jag funderar en del kring valet av bänk.

    Funderar en del på lecablock. Skulle vilja få upp karet en bit då det kommer stå i en "korridor"/allrum där man sällan sitter ner och kollar på det utan oftast står upp.
    Vårt 455L so vi har idag är 70cm högt och står på en 80cm hög bänk!

    Det skulle ju då betyda att man behöver 3-4 lecablock på höjden + skiva och frigolit som tillsammans skulle ge mellan 70-90cm hög bänk.
    Frågan är ju då hur många staplar som behövs. Räcker det med 3 staplar under en 2m lång burk, eller krävs det 4? Kostnaden är i sig inget problem då det ändå blir billigare än å köpa en färdig bänk för ca 2700kr, men däremot är vikten en annan fråga.
    Det skiljer nästan 50kg i vikt om man har 4 staplar med 3 block i varje mot att ha 3 staplar med 3block.

    Fördelen med lecan är ju oxå att vi ev kommer flytta framåt sommaren och då är en lecabänk mycket enklare att flytta med sig...och i det huset är det möjligt att an kommer kunna sitta framför burken, vilket gör att det inte vore så dumt att enkelt kunna reglera höjden utan att behöva köpa ny eller bygga om.

    Funderar lite på om man skulle kunna ha 3 staplar med 4 i varje och mellan varje stapel ställer man ett IKEA köksskåp för att få lite praktiskt och snyggt förvaringsutryme. Kräver dock 80cm höga staplar för att få in skåpen.

    Men som sagt....är man trygg med 3 staplar eller bör man ha 4? Och kan man stapla 4 på höjden utan att det blir rangligt!?

    Ända nackdelen är väl vikten.... 135-180kg för 3 block hög bänk och 180-240kg för 4 block hög bänk. Därtill kommer ju en skiva på 10-20kg och ev ett par köksskåp....tillsammans med 100kg glas och 600L vatten blir det rejält tungt...särskilt om man jämför med en vanlig aluställning!
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Rangligt blir det inte..

    Rejält tungt för vad? Innan du knäcker ett leca-block med vikt har helvetet frusit över och jag har 1800l (i ett kar) vatten på våning 8 utan att ens parketten protesterat.. Du klarar dig på 3 staplar om du har en skiva under karet..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Hemi
      • February 2013
      • 180

      #3
      Håller själv på just nu och bygger en ställning i 20 mm .s plyfa, höjd 70 cm, "akvarieplattans" storlek 200x 55 cm. Akvariet är på 600 l. Bygger en stående låda med gavlar och två mellanväggar. Alltså totalt tre "fack" (Tippar att den håller för flera 10-tals ton ;-) Sågat ur tre kvadrater med handklinga, tunn klinga i frontskivan typ 50x50 cm, de används senare som dörrar med gångjärn i i fronten. Tänkte mig även en tunnare skiva under ställningen för att helt "låsa" konstruktionen och invändigt nertill målad med vattentät färg och tätad i fogarna i nederkant, invändigt för att säkerställa att utrymmet tål och håller tätt från eventuellt läckage från filter som lämligtvis placeras där.

      Själva den stående "lådan" ca 194 x50 cm och 70 cm hög i mitt fall,( höjden är ju annars givetvis valfri) alltså att den är lite mindre i måtten än akvariets bottenplatta på 200x55 cm som sticker ut några cm över "sockeln" Blir garanterat skitsnyggt, överlägset snyggast enligt mig. Allt skruvas och limmas ihop. Självklart målas ställningen och den över akvariet, låga heltäckande rampen svart.Sobert och smakfullt.

      Akvariet kommer att ha en helt framträdande roll, dra blicken till sig framstå som hängande för sig själv..Personligen tycker jag att det är vederstyggligt med ställningar som syns lika mycket som själva burken, kraftigt störande. Framför allt om de dessutom är ljusa eller vita..

      Billigare och enklare version och har testat på akvarier 180x60 i botten (540 l)gör en stående låda i 21 mm spånskiva med gavlar och en stående skiva i mitten alltså uppfrån sett två fack.Såga ur två lämpligt stora kvadratiska stora hål i frontskivan på ställningen med något rundade hörn som förvaringsytrymme spar tillräckligt av frontskivan över, vid sidan och botten för hållfasthetens skull. Kör en 10mm skiva under det hela.Måla allt i en mycket mörk färg, även invändigt. Hålen kommer inte att framträda. I övrigt ska akvariets bottenplatta givetvis som tidigare sticka ut något från sockeln, mycket, mycket viktigt för utseendets skull..Be att byggvaruhuset eller annan sågar till exakta mått skruva och limma sedan ihop det hela. Såga själv ur öppningarna. Billigt, starkt och enligt min mening snyggare än 95 % av andra vanligare ställningar.
      Senast redigerad av Hemi; 10 December 2013, 19:04.

      Kommentar

      • Datate

        • August 2003
        • 620

        #4
        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        Rangligt blir det inte..

        Rejält tungt för vad? Innan du knäcker ett leca-block med vikt har helvetet frusit över och jag har 1800l (i ett kar) vatten på våning 8 utan att ens parketten protesterat.. Du klarar dig på 3 staplar om du har en skiva under karet..
        Tack för svaret!
        Med tyngden tänkte jag just på golvet. Idag bor vi i en gammal villa från 1904 med torpargrund under.
        Flyttar vi blir det lättbetonghus från 50-60talet med källare under.

        Så 3 staplar räcker. Blir ju egentligen bara 60cm "häng" mellan varje stapel om man flyttar in staplarna 10cm på varje sida. Borde ju inte vara några problem med en saftig skiva på toppen!
        MVH /Erik

        "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

        Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

        Kommentar

        • Datate

          • August 2003
          • 620

          #5
          Ursprungligen postat av Hemi
          Håller själv på just nu och bygger en ställning i 20 mm .s plyfa, höjd 70 cm, "akvarieplattans" storlek 200x 55 cm. Akvariet är på 600 l. Bygger en stående låda med gavlar och två mellanväggar. Alltså totalt tre "fack" (Tippar att den håller för flera 10-tals ton ;-) Sågat ur tre kvadrater med handklinga, tunn klinga i frontskivan typ 50x50 cm, de används senare som dörrar med gångjärn i i fronten. Tänkte mig även en tunnare skiva under ställningen för att helt "låsa" konstruktionen och invändigt nertill målad med vattentät färg och tätad i fogarna i nederkant, invändigt för att säkerställa att utrymmet tål och håller tätt från eventuellt läckage från filter som lämligtvis placeras där.

          Själva den stående "lådan" ca 194 x50 cm och 70 cm hög i mitt fall,( höjden är ju annars givetvis valfri) alltså att den är lite mindre i måtten än akvariets bottenplatta på 200x55 cm som sticker ut några cm över "sockeln" Blir garanterat skitsnyggt, överlägset snyggast enligt mig. Allt skruvas och limmas ihop. Självklart målas ställningen och den över akvariet, låga heltäckande rampen svart.Sobert och smakfullt.

          Akvariet kommer att ha en helt framträdande roll, dra blicken till sig framstå som hängande för sig själv..Personligen tycker jag att det är vederstyggligt med ställningar som syns lika mycket som själva burken, kraftigt störande. Framför allt om de dessutom är ljusa eller vita..

          Billigare och enklare version och har testat på akvarier 180x60 i botten (540 l)gör en stående låda i 21 mm spånskiva med gavlar och en stående skiva i mitten alltså uppfrån sett två fack.Såga ur två lämpligt stora kvadratiska stora hål i frontskivan på ställningen med något rundade hörn som förvaringsytrymme spar tillräckligt av frontskivan över, vid sidan och botten för hållfasthetens skull. Kör en 10mm skiva under det hela.Måla allt i en mycket mörk färg, även invändigt. Hålen kommer inte att framträda. I övrigt ska akvariets bottenplatta givetvis som tidigare sticka ut något från sockeln, mycket, mycket viktigt för utseendets skull..Be att byggvaruhuset eller annan sågar till exakta mått skruva och limma sedan ihop det hela. Såga själv ur öppningarna. Billigt, starkt och enligt min mening snyggare än 95 % av andra vanligare ställningar.
          Klart intressant. Har funderat på det själv, men varit lite orolig för krafterna i sidled.
          Hade varit intressant med en skiss...
          Vad är det för plyfa du använder "s-plyfa"? Är det marinplyfa du menar...den bruna, svindyra?
          Vad tror du din nya bänk kommer väga?
          Vad kommer den kosta när den är klar?

          Du kan inte lägga upp några bilder på ditt bygge?
          MVH /Erik

          "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

          Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

          Kommentar

          • Hemi
            • February 2013
            • 180

            #6
            Hej! Har byggt många bänkar till akvarier, inga problem alls med hållfastheten det är med mycket stora marginaler. Just bänken jag just nu håller på med är i.o.f.s i 20 mm snickeriplyfa. KRAFTIG överkurs men fick den billigt som kompensation/reklamation för dålig byggplyfa, lite släpp i limningen (på den reklamerade byggplyfan alltså) så fick den för runt 100 kr/kvm. Betydligt dyrare annars.Toppkvalite, perfekt limmad med typ 20 lager. Tippar att bänken kommer att väga 60-70 kg, kommer inte ihåg vad skivorna väger.

            Vad det gäller krafter i sidled förstår jag inte riktigt vad du menar? Vid extrema fall, vid mycket höga ställningar är det ju bara att fästa den i golvet och möjligen med fäste i vägg... i extrema fall. (Har gjort det med tunga stenbyster vilande på typ 30x30 och 100 cm höga pelare i spån eller mdf f.ö-) Men som ett exempel byggde/skar och limmade jag med kompis vid ett tillfälle 15-20 stycken 540 l akvarier 180x60x50 cm. Hade var sitt hemma. Min på tidigare nämnda spånskiveställning 60 cm hög (mest effektivast utnyttjande av skivorna) och hans på en 100 cm hög liknande spånskive"låda" Inga problem år efter år..

            Den limmas och skruvas ihop som jag brukar göra , inga problem alls.Och helt övertygad att min bänk kommer att hålla för många, många, många ton..Extremt hög marginal. Även i 21 mm spånskiva håller det utan vidare.Vet det.

            Lite på kul: Hade tidigare ett akvarium på 1.600 l (80 cm högt)byggt i 21 mm.s spånskivor med i fronten ursågat öppning för glasrutan. Skruvat och limmat med vattenfast lim och invändigt målat med två-komponetsfärg , helt tät. Köpte det begagnat , slarvigt byggt av andra men det stod i flera år med saltvatten innan jag köpte det med kompis för 400 kr.

            Vad det gäller hållfasthet: Kolla t.e.x .de så kallade möbelakvarierna, (dess ställningar, rena ruckel) hur de är byggda ofta mycket klent, tunna skivor få stödpunkter, ingen egentlig ram i framkant , betydligt svagare konstruktioner än de jag brukar göra. Är mycket skeptisk till dem, ändå håller de för t.e.x 720 l.

            För att inte tala om de svajiga, mjuka aluställningarna som det staplas burkar från golv till tak på..

            Vet inte riktigt hur man får in en skiss eller ritning i datorn...Måste i så fall höra, få hjälp av andra. Kanske jag kan ta några bilder och med hjälp få in den?..Ska tänka på saken..

            Mvh Hemi
            Senast redigerad av Hemi; 11 December 2013, 19:04.

            Kommentar

            Arbetssätt...