Köpa CO2-anläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasL
    • February 2012
    • 15

    Köpa CO2-anläggning

    Hej,

    Jag har nästan bestämt mig för att skaffa ett CO2-system, eftersom jag tror att växterna kommer växa bättre och algproblemen kommer försvinna (jag göder med PMDD och har KH 3 och pH 7,6+).

    Jag har försökt fråga runt på brandservice-firmor för att få tag i en begagnad eller ny kolsyresläckare utan stigarrör, men intresset verkar vara minst sagt svalt hos dessa firmor. "Vi sysslar inte med sånt" är vanligaste svaret.

    Är det någon som vet någon brandservice i Stockholmsområdet som säljer ombyggda kolsyresläckare?

    Jag har funderat på att köpa en tub som är gjord för akvariebruk. Svenska återförsäljare verkar inte sälja så stora tuber, och jag antar att priserna är höga. Aquaristic (Tyskland) har en 6 kilos CO2-tub till ett vettigt pris. Är det någon som har erfarenhet av tuber från Aquaristic? Inga problem med fyllning i Sverige? Och var fyller man tuberna i Stockholmsområdet (gärna södra)?

    Övriga erfarenheter från Aquaristic är också välkomna! Tänker även på regulator (t ex den översta på sidan), magnetventil, diffusor m.m. Något som är bra eller dåligt? Får man vad man betalar för?

    Tacksam för all hjälp!

    /Andreas
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    #2
    Hur stort är akvariet? Är det 250l eller mindre kan det vara idé att skaffa 2kg-flaska(or) från Tyskland. Går bra att fylla i Sverige.
    Med tanke på att endast en 6-kg flaska kostar ca. 2 000kr på Aquaristic kan detta vara ett alt.

    En anläggning likt någon av dessa: http://www.us-aquaristikshop.com/co2...t-2kg-flasche/

    Komplettera med ytterligare flaska, vilket kan vara behändigt när en flaska skall fyllas.

    Wichtig: Da es sich hierbei um einen Spezialspeditionsversand (Gefahrgut) handelt, benötigen wir zur Avisierung eines Liefertermins eine gültige Telefonnummer. Flasche mit Stellfuß und Tragegriff (gesetzlich vorgeschrieben), sowie...

    Kommentar

    • AndreasL
      • February 2012
      • 15

      #3
      Akvariet är på 260 L.

      Tack för tipsen.

      Jag har också funderat på 2 st. 2kg-flaskor. Men då får man fylla oftare och det sägs vara nästan enhetstaxa på fyllningen oavsett om det är 2 eller 6 kg. 6 kg-flaskorna från Tyskland borde väl också gå att fylla i Sverige förutsatt att man orkar flytta den? Det borde väl vara samma koppling?

      Det hade varit mer lagom med 4kg-flaska. Ingen som vet något mellan 2 och 6 kg?

      Hur länge räcker koldioxiden om man inte övergöder med CO2 utan bara matar i så pass att det inte längre är brist på CO2? 260 L...

      Blir det problematiskt stora pH-svängningar om man måste stänga av anläggningen när man ska fylla tuben? Blir det tvärslut på CO2 eller märker man en vecka innan att det börjar ta slut så man kan planera när man ska fylla tuben?

      Fungerar en enklare diffusor i akvariet bra? Hade tänkte slippa en yttre reaktor som säkert är dyrare och det är risk för vattenläckage m.m.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2894

        #4
        Det är något dyrare att fylla 6kg mot 2kg. Men skillnaden kanske bara är 100-150kr, så på sikt lönar det sig med en större flaska. Det är samma standargänga på flaskorna.
        En 2kg räckte ca 4 månader till mitt 240l när jag använde denna reaktor http://www.us-aquaristikshop.com/co2...enzaehler.html
        Det är ingen katastrof ifall får ett avbrott på en dag eller två för att fylla tuben. Man ser på tryckmätaren när det börjar ta slut, även om det kan gå rätt fort när det väl märks.
        Jag kör med diffusor till mitt 160l vilket fungerar bra. Förlusterna av CO2 är ju större men det är betydligt enklare och bekvämare med en diff. Min 2kg-tub har faktiskt "hängt med" drygt tre månader detta till trots.

        Kommentar

        • AndreasL
          • February 2012
          • 15

          #5
          Hmm... kanske ska börja med en eller två 2 kilos-tuber. Det går ju bra att byta upp sig och två små tuber kostar mindre i inköp än en stor. När du säger att skillnaden är 100-150 kr, vad är då priserna totalt? Antar att det kan variera rätt kraftigt mellan olika firmor.. Det är säkert bra att lägga pengar på en diffusor/reaktor som löser CO2 bra.

          Vad väger din 2 kilos tub?

          Anledningen till att jag funderar på att skaffa en CO2-anläggning är att växterna växer dåligt och cyanoalgerna växer bra. Jag har haft akvarium i över tio år men med det här nya, större akvariumet som nu är 2 år gammalt har det varit svårt att få till en perfekt balans. Jag gissar att alla problem är lösta om man börjar med CO2 samtidigt som PMDD (kör PMDD nu). Någon som haft erfarenhet av att algerna försvunnit när man börjat med CO2?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2894

            #6
            Vet faktiskt inte vad en fylld 2kg-tub väger, har bara en tom förutom den som är i drift. Gissningsvis ca. 5kg? Betalade sist ca. 600kr för att fylla 2 +1,5kg, har jag för mig.
            Förutom bra ljus så är det nog tillförsel av CO2 det som påverkar växterna mest, i form av tillväxttakt mm. CO2 tar ju inte bort algerna i sig, men genom att skapa rätt förutsättningar för växterna så kan växterna i viss mån konkurera ut algerna.

            Kommentar

            • AndreasL
              • February 2012
              • 15

              #7
              Är det någon som har något bra tips på brandservice i södra Stockholm som fyller CO2-tuber till bra pris? Tuber som jag i så fall köper från Tyskland...

              Prisskillnad mellan 2 kg och 6 kg är också intressant.

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                #8
                Vet inte om det är bra pris, men Haninge brandredskap ( www.haningebrand.se ) i fyller. Kostar typ 350spänn eller något sånt för min 5kg har jag för mig.
                Säljer och servar även flaskor.
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • AndreasL
                  • February 2012
                  • 15

                  #9
                  Tack för tipset. Jag ska kolla med dem. Lite långt söderut men det får gå i brist på annat.

                  Jag har inte köpt någon anläggning än utan håller bara på att reka driftkostnader och fyllningsställen. Det behöver så klart inte vara billigast i stan, bara det inte är överpris. Sedan var jag intresserad av just skillnaden mellan olika storlekar. Om besväret och fyllnadspriset motiverar att skaffa en större tub... Om man köper en riktig akvarietub så får man ju två 2kg för mindre pengar än en 6kg.

                  Kommentar

                  • AndreasL
                    • February 2012
                    • 15

                    #10
                    Hej igen,

                    Nu har jag startat upp mitt CO2-system för en tid sedan.
                    Det blev en flaska från Haninge brandredskap. Den är jag nöjd med.

                    Utrustning:
                    5 kg CO2-flaska
                    Regulator från Aquaristic (deras standard)
                    Magnetventil från Aquaristic
                    JBL bubbelräknare
                    Tunze diffusor

                    Jag har placerat magnetventilen lite högre än tuben, och bubbelräknaren lägst för att sedan gå upp till akvariet. Vill inte få vatten i känsliga delar så klart. Backventilen (Aquaristic standard) sitter ca 1 dm under akvariekanten på utsidan.

                    Jag har lite inkörningsproblem:

                    1. Ett problem är att vattennivån i bubbelräknaren ökar efter ett par dagar. Antingen så är inte backventilen helt tät eller så smyger det sig ner kondensvatten på nåt sätt. Ska backventilen istället sitta på insidan av akvariet innan akvariekanten? Då blir det uppförsbacke för vattnet om det ska rinna bakåt i systemet... Är just denna backventil kass? Ska bubbelräknaren placeras annorlunda?

                    2. Det blir mer problem när man tömmer bubbelräknaren och sätter tillbaka den igen (jag gör det när anläggningen inte går, om det behövs). När jag har hällt ut vatten från bubbelräknaren så har jag ju släppt på trycket helt och fört in luft i systemet som hamnar längst upp i diffusorn (framför pumpen). Om man då startar så trampar pumpen till diffusorn bara luft (är man inte hemma när den startar så är det lagom roligt). Det låter rätt illa med knäppande och knarrande. För att åtgärda får man ta loss plastproppen framför pumpen nere i vattnet för att släppa ut luftbubblan. Någon som känner igen detta? Kan man borra ett hål i locket? Tappar man funktion då? Blir det en massa bubblor i karet?

                    3. Till sist verkar det ibland ta ett bra tag för bubblorna att komma igång. Men det kanske är normalt? Antar att det lilla tryck som finns mellan regulator och magnetventil diffunderar ut genom slangen under natten. I morse kändes det inte som det blev den bubbeltakt det var igår. Jag fick justera på nålventilen. Vad är bästa läget för stora ratten på regulatorn? Det krävs verkligen inte mycket rörelse på nålventilen för att ändra bubbeltakten (vrida nålventilen 1 mm kan ändra bubbeltakten med 30 %). Det kallar inte jag precision.

                    4. Regulatorn brukar även knäppa lite grann och nålen för regulatortrycket går upp lite i samband med knäppet och sedan sjunker den sakta tills det knäpper igen. Är det normalt?

                    Mycket tacksam för alla typer av tips om detta!

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      1, det drar vatten bakåt, det kan det göra av flera anledningar varav en är kass backventil, en annan är att du får baktryck för att du har ett läckande system.

                      2, låt den vara, det är smartast. Jag provar samma lösning som du just nu, är ganska o-nöjd när jag vanligtvis kör med en lösning som är löjligt mycket bättre. Jag gillar den inte alls, min går för övrigt dygnet runt, kör den på controller.


                      3, tiden för bubblorna beror på att det är vatten i slangen, på grund av ett baktryck som kommer av en kass backventil eller en läcka du missat. Du behöver inte ha ett högt arbetstryck alls, drar du ner det är det lättare att justera nålventilen. God natt
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • AndreasL
                        • February 2012
                        • 15

                        #12
                        Då ska jag nog prova att montera backventilen på insidan av kanten så att vattnet måste gå upp och mot flödesriktningen i backventilen för att komma över kanten och ner i bubbelräknaren.

                        Jag har läckagesökt men inte hittat nåt. Kanske ska kolla igen...

                        Så jag ska dra ner trycket med stora ratten på regulatorn för att få en känsligare nålventil?

                        Tack för hjälpen i alla fall.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...