Lossa glas med sida mot sida

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jacob T
    • November 2013
    • 13

    Lossa glas med sida mot sida

    http://forumbilder.se/CG4SR/cam00013-1 Hopas man ser på bilden! Det går inte att lossa med rakblad. Ska man skära glaset. Det är listen på ett akvarium för täckglas. Finns det nät medel eller knep?
    Senast redigerad av Jacob T; 24 November 2013, 10:36. Anledning: gör det mer lätt läst
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Försök ”såga” med fisklina eller pianotråd.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Jacob T
      • November 2013
      • 13

      #3
      Ursprungligen postat av bossep
      Försök ”såga” med fisklina eller pianotråd.
      Tack återkommer med resultat.


      EDIT
      Funkar inte linan skavdes av tyvär... Men det kunde gått om det var riktigt gjort med tändstikor och melanrum fas då kunde man ju ha skört med raklblad. Nån till ide är det lösligt i nåt eller ska jag bara bryta och låta det sitta?
      Senast redigerad av Jacob T; 24 November 2013, 10:34.

      Kommentar

      • Jacob T
        • November 2013
        • 13

        #4
        Testa med rakblad igen men efter fem avbrutna blad gav jag upp me då är det endå 1/3 borta men käns inte som man kommit närmare.

        Edit glömt skriva att det finns två stycken.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Nu förstår jag inte riktigt vad du menar skall lossas - men om det ett tvärgående stag som skall lossas så kan det ibland vara så lite silikon mellan glasen att det inte går.
          Då brukar jag
          1/ Täcka botten av akvariet med ett skydd
          2/ snurra in det tvärgående staget med en handduk
          3/ Slå på tvärstaget med en hammare (slå på handuken) så att det går av
          4/ Ta bort handuken och sedan går det att böja ner tvärstaget lite lätt och sakta börja skära med en kniv på ena sidan tills den är loss sedan tar man andra

          Visst - man får sedan förstås köpa in nya stag men akvariet är ju helt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...