Nano för maneter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrask
    • January 2010
    • 12

    Nano för maneter!

    Stötte på denna länk idag http://jellyfishart.com/ och måste säga att det ser otroligt sexigt ut. Tyvärr var det rätt dyrt och de vill ha sjuka 90$ i frakt till EU och då kan de så klart inte skicka maneterna.
    Aldrig sett maneter i butik, har någon här gjort det? Någon som vet mer om hur de är att ha i akvarium? Livslängd, krav på omgivning o.s.v?

    Jag är ju besatt i nanokar av alla möjliga slag, har dock bara ett igång just nu men ett till är startat inom en månad samt att ytterligare ett är i planeringsstadiet... Sen är ju räkvasen snart redo för invånare oxå.... Men sen vill jag ju ha fler, länka gärna fler udda och roliga nanokar om ni vet några, eller udda inredningar/invånare... Nämnde jag att jag är besatt?
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    En butik som importerar saltvatten själva kan fixa levande tropiska maneter åt dig, var dock noga med att speca art(finns inga begränsningar på vad man får ta in för maneter).
    Akvariumets form är praktisk och inte en design fråga trots att man kunde tro det baserat på bilden.
    Dom runda karen hindrar maneterna från att fastna i hörn etc, samtidigt som dom inte behöver anstränga sig så mycket för att hålla sig i vattenkolumnen(pga flödet).
    Vanligtvis benämner man dessa akvarium som kreisselkärl/akvarium och dom används huvudsakligen till odling.

    Normalt är karen helt kliniskt rena utan tillbehör som kan skada djuren, man brukar inte heller hålla andra djur med dom.
    Livslängden lär inte vara speciellt lång och det verkar rätt vanligt att man odlar egna ungdjur genom att skörda äggen på bottnen.
    Tar man inte bort dessa så skadas dom vuxna djuren av äggen då dom kan bränna sig på toppen av manteln när dom passerar över äggen.
    Om man inte har någon möjlighet att själv odla maneter så tror jag det kan bli svårt att få till det hela på ett bra sätt.
    Jag misstänker att dom man köper från handeln kommer vara rätt tilltufsade från frakten och att man egentligen skulle vilja ha en uppsättning Gen1 i en visningsburk.

    //NiXoN

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Av någon anledning blir jag alltid genast jättesugen på kallt saltvatten så fort jag får se sådant från havet i ett akvariuem som jag själv kan relatera till, typ maneter...
      Varför skall det behöva vara så dyrt och jobbigt med kallt salt!

      Kommentar

      • Jojje_
        • January 2013
        • 335

        #4
        Har själv varit i tankar gällande maneter under flera år.
        Har varit i kontakt med Jallyfishart-grundaren och ställt massa frågor.
        Dock ett par år sen. Ska se om jag kan hitta mailet.

        Återkommer
        Fluval Edge 46L
        Projekt - Ciklidhörna

        Kommentar

        • Jojje_
          • January 2013
          • 335

          #5
          Har nu kikat efter mailet utan lycka..
          Minns att jag ställde massa frågor speciellt om vattenkvalitén samt hur länge de lever.
          Fick svar om att de lever upp till ett år, men att vissa t.om har hållit de vid liv i upp till tre år.
          Rätt så kinkiga när det gäller vattenkvalitén och det får absolut inte förekomma några kanter i karet som de kan fastna i,
          vilket kan leda till att de dör rakt av.

          Är fortfarande ytterst intresserad av ett akvarium med maneter, främst då med Large moon jellyfish.
          Ska bli att kolla igenom detta igen då den lilla tanken från Jellyfishart inte var något att hänga i granen, och de större var svindyra att få hem till Sverige.
          Fluval Edge 46L
          Projekt - Ciklidhörna

          Kommentar

          • Jojje_
            • January 2013
            • 335

            #6
            Bumpar för tredje gången, men jag har läst att det skall ju finnas extremt mycket Moonjelly (Öronmanet) utanför Göteborgs kust?
            Kanske kan man få tag på någon som kan samla in några maneter när de samlas, och sedan skicka?

            Öronmanet kallas även för Blåmanet. Och är den vanligaste maneten i landet.
            Fluval Edge 46L
            Projekt - Ciklidhörna

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Det finns även öronmanet i östersjön

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                När det gäller kallt saltvatten: Det kan vara dyrt, inget snack om det. Men det går också att göra budgetalternativ som faktiskt kan bli billigare än ett vanligt akvarium. Det som det handlar om är att i budgetalternativen så blir man begränsad i vad man kan hålla men det kan vara roligt nog ändå. Läs mer här:



                Maneter... Tja... Jag begrundar saken och det behöver inte bli dyrt det heller. Visst kan man köpa ett färdigt system men man måste inte, det går alldeles utmärkt att bygga om ett vanligt akvarium så det fungerar till maneter, det som mest krävs är kunskap. Det är nämligen stor skillnad på vad olika maneter kräver, vissa har stora krav, andra inte. För att ta det väldigt kort så kräver många arter en speciell typ av cirkulation där de hela tiden förs runt i karet utan att riskera att fastna nånstans. Det som skall till då är ett Kreisel-system eller något liknande, det bygger man genom att ha lister i hörnen och en pump bakom en hålplatta, hela volymen skall snurra utan några döda hörn där maneterna kan fastna.

                Sjöfart i Göteborg har maneter och kunskap. Öronmaneter har odlats på Universeum för nåt projekt. Öresundsakvariet i Helsingör har flera akvarier med maneter.

                Öronmaneter går att hålla men de är rakt inte det enklaste man kan ge sig på. Det finns tropiska arter som är enklare, Mastigias papua t ex. Oavsett art måste man kolla upp vad de behöver, somliga behöver mycket ljus till inneboende alger, andra kräver speciellt foder, somliga har stadier som sitter på botten osv. Det blir liksom inte bra att köra på fri hand med maneter, det är ungefär som att köpa en fisk och blunda och sen ge den ett sextioliters och flingfoder, visst kan det fungera men det kan bli hur fel som helst också.

                Och hur får man kunskap då? Man köper den här boken, man behöver den om det skall bli bra:

                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jesper Broman
                  Det finns även öronmanet i östersjön
                  Det gäller att passa på innan isen lägger sig då. Pimpla manet känns annars som en tålamodsprövande aktivitet
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • patrask
                    • January 2010
                    • 12

                    #10
                    Uj, verkar väldigt krångligt... och dyrt. Men snyggt är det, saltnano finns i tankarna så man får väl börja med det innan man ger sig på nått sånt avancerat som maneter..

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Inte nödvändigtvis varken krångligt eller dyrt. Snarare annorlunda, det skall liksom göras på ett helt annat sätt än ett vanligt akvarium.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bygert
                        När det gäller kallt saltvatten: Det kan vara dyrt, inget snack om det. Men det går också att göra budgetalternativ som faktiskt kan bli billigare än ett vanligt akvarium. Det som det handlar om är att i budgetalternativen så blir man begränsad i vad man kan hålla men det kan vara roligt nog ändå. Läs mer här:

                        http://www.saltvattensguiden.se/foru...6&d=1258908837
                        Trevlig läsning! Tack för den!!

                        Jag har ju kört små akvarier och dammar med fisk och djur som barnen och jag fångat på stranden, men då har det ju handlat om vattenbyten med färskt havsvatten och kylning med isflaskor. Om jag skall kunna hålla igång ett sådant kar jag vill ha på riktigt, så kommer det att krävas kylare, skummare, vågmaskin osv., men gud vad kul det skulle vara!
                        Jag är så gott som uppvuxen på/i/under havsytan på västkusten så det är nog ganska naturligt att man har dessa drömmar...
                        Nu skall jag inte fortsätta att ödelägga patrasks manetnanotråd. Tack för mig!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...