tjockleken på glaset till ett akvarium med måtten 45x45x80 cm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    tjockleken på glaset till ett akvarium med måtten 45x45x80 cm?

    Har sett ett ganska coolt akvarium som är limmat av ett glasmästeri och förstärkt med en ram. Akvariet har måtten D 45 B 45 H 80 cm. Det som stör mig är tjockleken på glaset, är inte 6mm väldigt tunt med tanke på att akvariet trots allt är 80 cm högt ? Det känns ganska konstigt att ett glasmästeri inte vet bättre än så, synd för själva akvariet är riktigt fint....
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Spontant känns det jävligt tunnt, men sen vet jag inte hur mycket ramen spelar in. Jag hade nog byggt ett sånnt i 12/15 mm :P

    Kan dom inte provfylla det då?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag anser att det är alldeles för tunt
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Även om det skulle fungera så känns det som att man har marginalerna emot sig om något skulle hända :P

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #5
          Ursprungligen postat av alumini
          Har sett ett ganska coolt akvarium som är limmat av ett glasmästeri och förstärkt med en ram. Akvariet har måtten D 45 B 45 H 80 cm. Det som stör mig är tjockleken på glaset, är inte 6mm väldigt tunt med tanke på att akvariet trots allt är 80 cm högt ? Det känns ganska konstigt att ett glasmästeri inte vet bättre än så, synd för själva akvariet är riktigt fint....

          Slår man in det i olika akvariekalkylatorer så med minsta säkerhetsfaktorn blir det 7mm, men det är halva säkerhetsfaktorn mot vad de rekommenderar. Slår man in deras rekommenderade säkerhetsfaktor så blir glastjockleken 10mm


          Det kanske håller för vattnet, om det står perfekt etc men du saknar marginaler. 160liter vatten är mycket på ett golv...

          Kommentar

          Arbetssätt...