Hörnakvarium, ytterfilter och 3D bakgrund, skall man täta helt? Vatten bakom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    Hörnakvarium, ytterfilter och 3D bakgrund, skall man täta helt? Vatten bakom?

    Skall starta upp mitt projekt med mitt hörnakvarium på 350 liter.
    Projekttråd:


    Har dock en fundering.
    Då jag kommer köra ytterfilter och inte filter bakom 3D bakgrunden (Se länk på de två jag tänkt köra),
    (http://www.pwss.se/product.php?produ...9&cat=0&page=1)
    (http://www.pwss.se/product.php?produ...2&cat=0&page=1)
    så undrar jag om det gör någonting om det blir lite halvblött bakom bakgrunderna, då jag kommer skarva och försöka täta så gott
    det går i mitten där de båda bakgrunderna möts.
    Gör det någonting om det kommer in vatten där när man sedan kör in allt bottenmaterial? Ifall det samlas vatten bakom, som kanske inte cirkulerar, är det någonting man måste tänka på eller är det bara att köra på?

    Mvh
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Det är nog svårt att få det helt tätt bakom.
    Det gör inget om det står vatten bakom bakgrunden. Jag har BTN-moduler i ett av mina akvarier och några av dom är vattenfyllda utan cirkulation och det är inga problem. Huvudsaken är att det inte kan ta sig in småfiskar mm som dör och ligger och förstör vattnet bakom bakgrunden.

    Kommentar

    • Jojje_
      • January 2013
      • 335

      #3
      Då är jag med. =)
      Bra att veta. Har tänkt ta de två bitarna, och kapa samt foga ihop dom så att det är helt tätt i mitten.
      Samt köra med silikon mot rutorna, så det kommer vara täppt på sidorna, övre delen av baksidan på bakgrunden, samt nedre delen på den samma.
      Dvs inga yngel kommer kunna simma in någonstans och på så sätt dö och förpesta vattnet. =)

      Det största problemet nu är hur fan man skall gå till väga med att foga ihop bakgrunderna där de två kommer mötas...
      Fluval Edge 46L
      Projekt - Ciklidhörna

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Jag har ingen erfarenhet av den bakgrunden så jag vet inte hur den ser ut på kanterna, men svart silikon borde ju funka bra.
        Går det att kapa kanten på båda bitarna i 45 grader så kan du limma ihop dom där?
        Och om du sen ska ha växter eller någon annan inredning i hörnet så hade jag inte varit så petnoga med skarven

        Kommentar

        • Jojje_
          • January 2013
          • 335

          #5
          Nej precis, blir nog som du nämnde, svart silikon antagligen.
          Får se hur skarvarna kommer se ut. Det som är nice är att dess oregelbundna delar kan vara lätta att reparera om man gör något fel, dvs kapar nånstans där det senare inte behövdes kapas.
          Gjorde iaf en beställning på bakgrunderna imorse, får se när de dyker upp. =)
          Fluval Edge 46L
          Projekt - Ciklidhörna

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Ett tips för att hjälpligt dölja skarvar är att hälla sand på dem innan de härdar.

            Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Jojje_
              • January 2013
              • 335

              #7
              Ursprungligen postat av Knax
              Ett tips för att hjälpligt dölja skarvar är att hälla sand på dem innan de härdar.

              Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
              Du menar att hälla över sand på själva silikonet medan det fortfarande är färskt?
              Hmm, låter inte som en helt dum idé.
              Fluval Edge 46L
              Projekt - Ciklidhörna

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #8
                Sv: Hörnakvarium, ytterfilter och 3D bakgrund, skall man täta helt? Vatten bakom?

                Ursprungligen postat av Jojje_
                Du menar att hälla över sand på själva silikonet medan det fortfarande är färskt?
                Hmm, låter inte som en helt dum idé.
                Precis så. Jag tar lite blästersand och häller ner i nygjord, nystruken fog.
                Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1384366561258.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,2 KB
ID: 2154623

                Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • SydpOlof
                  • January 2011
                  • 32

                  #9
                  Funkar med torv också. En estetisk fråga.

                  Kommentar

                  • Jojje_
                    • January 2013
                    • 335

                    #10
                    Svinbra tips!
                    Tackar för dessa. =)
                    Fluval Edge 46L
                    Projekt - Ciklidhörna

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13142

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jesper Broman
                      Det är nog svårt att få det helt tätt bakom.

                      Nej det är inte svårt att få det tätt, det är bara att dra silikon runt bakgrunden och så gör man ju förövrigt när man har filter bakom. I det här fallet så är tätheten inte viktig eftersom det ändå ska drivas av ett ytterfilter.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • simka
                        • November 2013
                        • 326

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jojje_

                        [...] "så undrar jag om det gör någonting om det blir lite halvblött bakom bakgrunderna, då jag kommer skarva och försöka täta så gott
                        det går i mitten där de båda bakgrunderna möts.
                        Gör det någonting om det kommer in vatten där när man sedan kör in allt bottenmaterial? Ifall det samlas vatten bakom, som kanske inte cirkulerar, är det någonting man måste tänka på eller är det bara att köra på?"
                        Hade exakt samma fundering när jag sillikonade mina BTN slimline tidigare i höstas. Ramlade på de här instruktionerna från BTN´s hemsida: http://backtonature.se/sv/tips-trick...-installation/ och http://backtonature.se/sv/tips-trick...n-backgrounds/
                        Där kanske du kan utläsa något.

                        Sen har jag hört att vissa pratar om "dutt metoden" och bara duttar dit sillikon för att istället främja vattencirkulationen (inte stänga in något i alla fall) Men har också hört att det kan smita in små fiskar om man är oförsiktig. Kräver nog lite mer efterforskning men ett koncept att kolla/jämföra med i alla fall.

                        Hoppas något kan vara till hjälp, lycka till med projektet!
                        450L Malawi - Pågående projekt
                        180L Malawi - Avvecklat
                        60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13142

                          #13
                          Ska man ha bakgrunden direkt mot rutan kan man dutta eller göra hur man vill MEN ska man ha en spalt bakom så är det silikon runt om som gäller! Här är ex på en bakgrund jag limmat: http://i32.photobucket.com/albums/d4...IMG_1718-1.jpg
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            #14
                            Sv: Hörnakvarium, ytterfilter och 3D bakgrund, skall man täta helt? Vatten bakom?

                            Ursprungligen postat av åheim
                            Nej det är inte svårt att få det tätt, det är bara att dra silikon runt bakgrunden och så gör man ju förövrigt när man har filter bakom. I det här fallet så är tätheten inte viktig eftersom det ändå ska drivas av ett ytterfilter.
                            Jag kanske skulle uttryckt mig lite annorlunda.
                            Jag menade mest att det nog kommer smyga in vatten bakom och det är ingen fara, man behöver inte få det helt tätt.

                            Jag menar nästan samma sak som dig, på nåt sätt

                            Kommentar

                            Arbetssätt...