Hög möbel till diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nanoq
    • August 2013
    • 60

Hej,
    Jag har för tillfället ett Lido 200 med en liten grupp diskus i. Till jul/nyår flyttar familjen in i ett större hus och då ska det bli ett större kar!! :-)
    Nu till frågan. En av de saker jag älskar med mitt Lido 200 är höjden på själva möbeln. Jag upplever att firrarna gillar att hålla koll på oss och att det är skönt för dem att komma upp från golvet lite då där härjar både en treårig buspojke, snart hans lillasyster som ännu inte börjat krypa, liten hund och två små katter.... Jag skulle vilja hitta ett stort kar (500-720l) med hög möbel i vitt. Alternativt om man kan anlita någon till att bygga ett efter mina önskemål.
    Jag vet att det fungerar med lecablock och lite sådana lösningar men huset vi flyttar in i är helt nytt och det hade varit kul om firrarna fick bo i lite stil som matchar nya huset ;-)
    Finns det nån som vet vilka akvariemöbler som mäter minst 80cm på höjden eller som vet någon som är duktig på att bygga och som vill tjäna en hacka?

Tacksam för hjälp! :-)
    Anna
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

Ursprungligen postat av Nanoq
    Hej,
    Jag har för tillfället ett Lido 200 med en liten grupp diskus i. Till jul/nyår flyttar familjen in i ett större hus och då ska det bli ett större kar!! :-)
    Nu till frågan. En av de saker jag älskar med mitt Lido 200 är höjden på själva möbeln. Jag upplever att firrarna gillar att hålla koll på oss och att det är skönt för dem att komma upp från golvet lite då där härjar både en treårig buspojke, snart hans lillasyster som ännu inte börjat krypa, liten hund och två små katter.... Jag skulle vilja hitta ett stort kar (500-720l) med hög möbel i vitt. Alternativt om man kan anlita någon till att bygga ett efter mina önskemål.
    Jag vet att det fungerar med lecablock och lite sådana lösningar men huset vi flyttar in i är helt nytt och det hade varit kul om firrarna fick bo i lite stil som matchar nya huset ;-)
    Finns det nån som vet vilka akvariemöbler som mäter minst 80cm på höjden eller som vet någon som är duktig på att bygga och som vill tjäna en hacka?

Tacksam för hjälp! :-)
    Anna
    Akvastabils är rätt höga, de motsvarar juwelbänken i alla fall
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• Nanoq
      • August 2013
      • 60

Aha!
      Följdfråga då....nån som vet om nåt begagnat större akvastabil...?

Kommentar

• Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

Annars är en bra lösning IKEA köksstommar.

Rätt ihopskrivat så blir de riktigt stabila.

Höjd på stomme = 60 cm
        Lägg sedan på Capita ben = 16-17 cm
        Och sedan en bra laminatskiva på det = 3,8 cm
        Summa = 79,8 - 80,8 cm
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

Aha!
          Följdfråga då....nån som vet om nåt begagnat större akvastabil...?
          DM i Karlstad säljer ut sina visningsakvarier. Bra priser, fina grejer inkl teknik. http://www.blocket.se/varmland/AkvaS...0.htm?ca=7&w=1
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• Nanoq
            • August 2013
            • 60

Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            Annars är en bra lösning IKEA köksstommar.

Rätt ihopskrivat så blir de riktigt stabila.

Höjd på stomme = 60 cm
            Lägg sedan på Capita ben = 16-17 cm
            Och sedan en bra laminatskiva på det = 3,8 cm
            Summa = 79,8 - 80,8 cm
            Oh smart idé, Klarar de ett 720 tror du?

Kommentar

• Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

Jo, det gör det om man tänker efter lite.

ett 720 är normalt 200 brett.

Då tar man 2 x 60 + 2 40 breda på skåpen.

Där de står 40 + 60 + 60 + 40 i bredd

Bör skruvas ihop, samt om möjligt lägga ett par bra tvärslå på baksidan.

Sedan är det liiite jobbigt med skivan. Deras laminat är för korta eller för långa.

Så man får ta en för lång skiva i massiv bok eller ek. Och sedan kapa ner till
              lagom längd. Slipa på kanten, och sedan olja in skivan nooooga.

Du behöver 10 ben.

Skåp

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89915683/#/S39911475

Bänkskiva

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10202446/#/90202447

Ben

CAPITA Ben, rostfritt stål. Du glömmer väl inte bort vad dina köksskåp har underst? Om du föredrar synliga ben och ett luftigt uttryck kan du skapa stilen med de här benen. En annan viktig sak – benen gör skåpen stabila också!.
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå

Kommentar

• Nanoq
                • August 2013
                • 60

Låter super!
                Jag undrade inte över storleken utan snarare belastningen...bör man inte stötta upp ytterligare?
                Min käre make går nog ICKE med på tanken att låta något som innehåller 720l vatten stå på en konstruktion ihopskruvad av lilla mig dock...får hitta någon som kan göra detta åt oss. :-)

Kommentar

• fr006
                  • October 2013
                  • 39

Jag använder ochså IKEA:s köksskåp. Finns alla möjliga variationer.
                  Jag gjorde en sockel av 45X70 virke för att fördela vikten ännu mer.

Sam

Kommentar

• Bluewing
                    • August 2012
                    • 10522

Låter super!
                    Jag undrade inte över storleken utan snarare belastningen...bör man inte stötta upp ytterligare?
                    Min käre make går nog ICKE med på tanken att låta något som innehåller 720l vatten stå på en konstruktion ihopskruvad av lilla mig dock...får hitta någon som kan göra detta åt oss. :-)
                    Ken har jobbat med dessa grejer och vet vad han pratar om. Så du kan vara helt lugn gällande hållfastheten. Skulle din make kunna lita på en konstruktion ihopskruvad av lilla honom då?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

Kommentar

• Christer5

Blir nog väldigt bra det där,men en massiv träskiva skulle ha varit bättre,men dyrt

Kommentar

• HWH
                        • March 2013
                        • 2310

Låter super!
                        Vi är i samma diskussion här hemma. Men vi gör såhär och vi ska ha en 3 m lång bänk:
                        Luckor från IKEA
                        36x48 läkt stående som reglar (för att passa för gångjärn, 2 ikeaskåp ihopskruvade är nämligen 36mm)
                        100x48 ekregel i botten som reglarna står på.
                        3 cm massiv ekskiva uppepå som slutar 3 cm från vägg i bakkant.
                        3 sm bred ekksiva på högkant som sarg mot väggen lite in bakom akvariet. Detta för att få ner slangarna bakom akvariet.
                        I bakkant också reglar med mot en vanlig träregel på golvet.

Då är planen om att få en lång bänk med vita högglansluckor, massiv ekskiva och sockel i ek. Då kan vi ju också bestämma höjden helt själva.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

Kommentar

• HWH
                          • March 2013
                          • 2310

Anledningen till att jag inte vill ha skåp är för att där ska det dras slangar och grejas och det är lättare om det bara är ett tomt utrymme. Nu funderar vi också på att ha filtren i rummet bredvid, men annars hade det gått att isolera i bänken så det blir så tyst som möjligt.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

Kommentar

• Nanoq
                            • August 2013
                            • 60

Ursprungligen postat av Bluewing
                            Ken har jobbat med dessa grejer och vet vad han pratar om. Så du kan vara helt lugn gällande hållfastheten. Skulle din make kunna lita på en konstruktion ihopskruvad av lilla honom då?
                            Av Ken? Gör Ken sånt???

Kommentar

• Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

förmågan eller inte förmågan att dra ihop en möbel efter ritningar som
                              är rikt illustrerade med massor av bilder kan man alltid diskutera.

man kan ju samtidigt ställa sig frågan OM man nu kan dra ihop en bokhylla,
                              ex Billy från IKEA, fylla den med böcker, som då väger flera hundra kilo,
                              utan att ens fundera på om det håller, varför kan man inte då dra ihop några
                              köksbänkar ?

man kan ju fråga sig varför 100,000-tals personer över jordklotet drar ihop
                              sina barnsängar, och sedan lägga ner sin nyfödda kotte i den sängen utan att
                              ens tänka tanken....."tänk om jag gjorde fel och sängen rasar så att lilla Lisa
                              får sänggaveln i huvvet".....

vaf jag menar är att om man anser sig så pass duktig att man drar ihop möbler
                              från ikea själv, bokhyllor, sängar, skrivbord, etc etc, dvs man anser sig kunna
                              följa de instruktioner som ges, så bör man kanske inte bli övernervös av att
                              det är massor med vatten som bänken stå på.

dessutom, vilka möbler från "riktiga akvarietillverkare" kommer färdigmonterade ?

inte många....man får vackert skruva ihop dom själv.....märligt nog med liknande
                              instruktioner som IKEA använder.....och det undrar ingen över om de håller eller
                              inte.....

Och sist men inte minst, ett 720 literskar rymmer inte 720 liter vatten

dra väck för grus, rötter, sten, blommor, etc etc, så visar det sig att

karet har nog "enbart" 500-600 liter vatten......

Kommentar

Arbetssätt...