Innerfilter eller ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • actor71
    • May 2013
    • 8

    Innerfilter eller ytterfilter?

    Jag har ett akvarium Juwel Rio 125 liters som går på Juwels egna filter/pump. Karet är ett sötvattensakvarium. Tycker det inbyggda filtret tar en massa med plats samt att det inte är tillräckligt effektivt. Jag kan ingenting om innerfilter eller ytterfilter. Är det läge att byta filter och i så fall vad rekommenderar ni att jag byter till?
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Byt inte ut juwelkassetten till ett innerfilter.

    Yttefilter spöar juwels filter, men frågan är: varför räcker inte juwel kassett till ditt 125 liter? Hur ser ditt kar ut, mycket växter? matar mycket? massa fiskar? bild?

    hoj

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      I mina Juwelkar har jag från början tagit ur Juwels fula innerfilter och satsat på Eheim ytterfilter i Juwel Rio 180 och Eheim innerfilter i Juwel Lido 120. Tycker att detta är en perfekt klösning.

      Både ytterfiltret och innerfiltret är helt tysta och har kristallklara akvarium utan smuts på botten.

      Man får nog skaffa sig en egen uppfattning hur det skall vara då det finns många uppfattningar hur det skall vara.

      Jag är sedan väldigt många år en trogen fan av Eheims ytter/innerfilter men det är ju jag det och det föringar inte andras uppfattningar som säkert är lika bra

      Men smaken är ju delad så man får bilda sig en uppfattning själv

      Lycka till och hoppas att just du finner för dig en bra lösning

      Kommentar

      Arbetssätt...