Överpresterande värmare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Överpresterande värmare

    Upptäckte häromdagen att värmaren i mitt 240-liters hade lagt av, så det var ca 24 grader, vilket väl inte är nå´n katastrof, men misstänker att det kan ha varit en orsak till att mitt Crenicichla reganipar är väldigt sega med att komma igång med leken, trots att honan har varit romstinn länge nu. Så jag köpte en ny värmare igår, och på inrådan av han i butiken köpte jag en mindre (100W, 100-150 liter) än det står på förpackningen att man behöver, för att det inte ska gå illa lika fort om den hänger sig.

    Satte den på 26 grader, och nu är det 28 enligt termometern Är det rimligt, särskilt som värmaren egentligen är till ett betydligt mindre kar? Eller är det termometern som är opålitlig?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • åheim
    • April 2006
    • 13136

    #2
    En regel med doppvärmare är att de inte värmer till de grader du ställer in den på, men nu vet du att din värmer 2gr mer än förväntat så vill du ha 26 så ställer du den helt sonika på 24gr! Eheims kan man dock kalibrera om man vill.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Denna värmare är en Eheim Thermocontrol, som enligt förpackningen är underdimensionerad.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13136

        #4
        Jag kör en 50w eheim som värmer mitt 150L till 27gr och den ska tydligen va upp till 60L....
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #5
          Det hänger ju även på hur många grader man vill höja och hur mycket det "läcker". Ett öppet kar behöver tex större värmare än ett med täcklock osv.
          Knappt 0.5w per liter har funkat för mig. Har 550w till 1440l och höjer typ 2-3 grader...
          Senast redigerad av KristianE; 13 October 2013, 22:40.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av KristianE
            Ett lotter katt
            Ett vad? Gissar att du använder en så´n där ordgissningsfunktion på telefonen, som jag rakt inte fattar varför folk använder, då den verkar gissa fel rätt ofta.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              #7
              Haha, såg det just själv.
              Har fixat nu... Ibland ändrar telefonen även om man skriver rätt ord...
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av KristianE
                Haha, såg det just själv.
                Har fixat nu... Ibland ändrar telefonen även om man skriver rätt ord...
                Därför jag inte använder the likes of T9 Det går liksom inte fortare, det är bara mer irriterande.
                Senast redigerad av Shepard; 13 October 2013, 22:51.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...