Tips på filter till 475l akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Santosricke
    • October 2011
    • 22

    Tips på filter till 475l akvarium

    Har införskaffat ett 475l kar och skulle behöva lite tips på något bra filter.
    Har tidigare alltid haft innerfilter men är väl dags att köra ytterfilter nu.

    Vilken skulle ni rekommendera ?

    Tack på förhand
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Budget/invånare?
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Santosricke
      • October 2011
      • 22

      #3
      Ungefär 1500 - 2000 kr.
      Kommer ha scalarer, praktbotior, de typer av fiskar.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Fx5 eller fx6..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13136

          #5
          Enda ytterfiltret jag litar på ur läckagehänseende. http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=304&page=1
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Enda ytterfiltret jag litar på ur läckagehänseende. http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=304&page=1
            Det krävs nog en del för att få en fx5:a eller ett fx6 att läcka, speciellt när det brukas slangklämmor. Jag ler lite åt att det inte var ett Aquael-filter denna gången i alla fall.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Låta ja, läcka nej.. Men de senare fx5orna har varit jävligt mycket Bang for the buck..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13136

                #8
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Det krävs nog en del för att få en fx5:a eller ett fx6 att läcka, speciellt när det brukas slangklämmor. Jag ler lite åt att det inte var ett Aquael-filter denna gången i alla fall.
                Ja det är möjligt att fx modellen är tämligen läckagesäker (har inte sett något om läckage på dem på nätet) och den har ju inte den löstagbara slangenheten som är många filters akilleshäl, utan istället en klick on variant som typ gardenakopplingar till vattenslangar.

                Jag trodde aldrig att min 206 skulle börja läcka men plötsligt var det ett faktum!

                Aquael i all ära och en sån skulle driva varenda kar hos mig om det inte vore för den tokiga utformningen av slangenheten - man ska vrida ett hantag som det sitter 2 eller 4 styva slangar på och med den kraft man måste använda då gör att man kan dra sönder fästet till handtaget om det hamnar snett.

                Sen är jag avigt inställd till filter där packningen ligger inuti pumphuvudet och inte skjuts ner i filterbahållaren utan vilar uppe på kanten av behållaren, det ställer höga krav på spännena på filtret.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Tips på filter till 475l akvarium

                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  Låta ja, läcka nej.. Men de senare fx5orna har varit jävligt mycket Bang for the buck..
                  Sover med ett varje natt Det bästa akvarierelaterade jag köpt!
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Santosricke
                    • October 2011
                    • 22

                    #10
                    Fx6-an ser intressant ut. Det blir inte för mycket tryck står att den är upp till 1500l ?

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      Optimistbedömning skulle jag säga.. Bättre med för mycket än för lite, trycket ställer du med storleken på utblåset!
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • timebandit
                        • September 2012
                        • 83

                        #12
                        Tycker FX6 är precis lagom till ett 540L. Hellre köpa ett lite kraftigare och dra ner på trycket lite

                        Kommentar

                        • TheSwedishPike
                          • June 2013
                          • 123

                          #13
                          Köp ej FX6. Låter som fan. Det vibrerar i hela akvariet och brum ljudet går ut i rummet. Mot nattetid är brum ljudet som värst. Det jag hade gjort är att jag hade köpt den största modellen av Am top som är på 7,5 liter filtervolym och köpt grov filtermatta och klippt upp i kuber och lagt i kammarna. Am-top kommer få kritiken skräp på detta forumet nu av dessa herr obers, men det är tyst i alla fall och mina läcker ej.

                          Du kan nog få ett Am top filter på pwss för typ 1150kr eller nåt sånt och grov filtermatta är inte alls dyr. Nån hunka antagligen.

                          Mvh Ted.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...